Annons

400d - Hur stor skillnad mot 550d?

Jag har en 400d och undrar hur stor skillnad det egentligen blir på bilderna jämfört med 550d, när samma objektiv används? Marginellt eller gigantiskt? Vad specifikt blir bättre? Lönt att uppgradera för en amatör?
Tacksam för svar :)
 
Någon gigantisk skillnad kommer du inte att se.
I många fall kommer du inte att se någon skillnad alls.
550D ska väl var lite bättre på höga ISO så om du ofta plåtar i mörka miljöer där du får brusiga bilder kan det kanske vara värt att byta.

Jag brukar säga att du ofta ser större skillnad på att uppgradera objektiven.

Sen kan det ju vara kul att byta ;-)
 
Det är större skillnader i handhavandet än i bildkvalitet. 550D har bättre menyer och är lite trevligare att använda i största allmänhet.
 
Det är den linjen jag är inne på också, att skillnaden är så liten att det är bättre med objektiv än nytt kamerahus.
Det blir mycket lusläsning av forumtrådar nu :)

Tack för svaren!
 
Jag håller med alla ovanstående. Handhavandet gör mest skillnad, sedan kanske optiken och absolut sist kamerahuset, om du nu jämför med tex. 550D.
Köp då hellre en 50D innan den är helt slut(kostar ca 7000) . Då får du bättre sökarbild framför allt. Bättre ergonomi och display gör det roligare att plåta. Ett rent klipp för de pengarna.
Nästa steg blir nog en 50D2 (fullformat) men då snackar vi lite andra priser..
 
Om du har möjlighet så åk och kläm på både 550D och 50D på riktigt, fick samma tips när jag skulle gå från min 1000D. Jag klämde och jämförde ordentligt och bestämde mig för 550D då den passade mina händer bättre, bättre skärm, betydligt lägre vikt, mindre hus, bättre ISO och slutligen video...vilket jag trodde lite sissådär om till en början men nu så här efter ett tag något jag uppskattar väldigt mycket. Har mycket kul med just videodelen och jag är imponerad. Och såklart...det är en nyare teknik allt igenom.

50D har några saker jag skulle ha gillat i en kamera, bl,a snabbare seriebildtagning. Men huset är för stort och för tungt för att jag skall trivas med det.

Inget mirakulöst kommer att hända med dina bilder rent kvalitetsmässigt...däremot kan ditt inköp locka till nya tankar och tekniker som i sin tur skapar kvalité.
 
En liten varning för videofunktionen. Visst går det att göra imponerande videoklipp och tom. hela videofilmer med imponerande kvalitet, MEN kamerrona är INTE egentligen avsedd för att filma med och det märks. Det är ganska meckigt. Dessutom är video en HELT annan hobby och ett helt annat ämne egentligen. Det är jobbigt att ens försöka förklara hur mycket det finns att lära om videofilmning och redigering.
Om man inte är rejält nyfiken på att just göra video bör man nog inte väga in den funktionen alltför tungt. Jag skulle satsa på en bra HD videokamera istället om jag skulle filma mycket.
Hursomhelst kommer funktionen att finnas i 100% av alla DSLR på marknaden inom ett år.
 

Jag har en 5d Mk II och jag skulle då aldrig satsa på den om jag skulle filma mycket, för stora filer och för mkt mök vid själva filmningen med skärpa och ljud och allt sånt för att det skall bli bra. Definitivt en videokamera istället. Däremot 5d:n om det är absolut krav på högsta kvalitet och att jag har tid och ork för att fixa så det blir det, annars blir det bara dåligt.
 
Jag har en 5d Mk II och jag skulle då aldrig satsa på den om jag skulle filma mycket, för stora filer och för mkt mök vid själva filmningen med skärpa och ljud och allt sånt för att det skall bli bra. Definitivt en videokamera istället. Däremot 5d:n om det är absolut krav på högsta kvalitet och att jag har tid och ork för att fixa så det blir det, annars blir det bara dåligt.
Ska du däremot upp i samma kvalitet och möjlighet vad gäller skärpedjup och val av objektiv så får du ju lägga på en nolla på priset för en videokamera jämfört med 5d2.
Sen finns det faktiskt schysta riggar till den som underlättar filmning enormt mycket.
 
Filmfunktionen på 550D är jag inte speciellt intresserad av, jag fotar mest.
Jag har tittat lite på 50D också, men blir lite tveksam när jag läst på flera ställen att man behöver bättre objektiv till den än andra kameror?? Stämmer det?
 
Filmfunktionen på 550D är jag inte speciellt intresserad av, jag fotar mest.
Jag har tittat lite på 50D också, men blir lite tveksam när jag läst på flera ställen att man behöver bättre objektiv till den än andra kameror?? Stämmer det?

Den behöver inte bättre objektiv, de objektiv du har är precis lika bra på bägge kamerorna. Med bättre objektiv får du bättre resultat med bägge kamerorna, 550D har lite högre upplösning och kan därför under ideala förhållanden få ut ett uns mer ur ett riktigt bra objektiv än 50D. I praktiken är skillnaden förmodligen obefintlig, för att nå maximal bildkvalitet har ett rejält stativ större effekt på bildresultatet.

Om du sedan har läst att 50D skulle kräva bättre objektiv gällde det i första hand i jämförelse med äldre modeller (ex. 40D) med lägre upplösning (antal megapixel), 550D har faktiskt lite högre upplösning (18 mot 15 megapixel).
 
50D har några saker jag skulle ha gillat i en kamera, bl,a snabbare seriebildtagning. Men huset är för stort och för tungt för att jag skall trivas med det.
Det där är väldigt olika. Jag har 7D, och tycker den är för liten och fjuttig att hantera, men med batterigreppet på blir den bra.
 
550D har live view och kan filma. Live view bra är för att fota i vissa vinklar och oumbärligt när man tar närbilder. Dessutom skadar det ju inte med fler pixlar om man vill skriva ut stora bilder eller beskära.
 
Nu har jag lite att fundera över :)
Svårt att bestämma sig, men det är ju lite av det roliga att gå igenom all info man hittar och väga för- och nackdelar fram och tillbaka.
Tack för alla tips!
 
Det blev en 50D till slut:)
Bildkvaliten mot 400D är ingen märkbar skillnad, men antalet bilder som är användbara ökade direkt. Jag använder redan många inställningar som jag inte rört tidigare, trots att de finns på 400D också, det är så otroligt mycket smidigare att komma åt dem nu med en eller två knapptryckningar istället för hela menysystem att gå igenom. De 6,3 bilderna per sekund är ju rätt trevliga också:)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.