ANNONS
Annons

Voigtländer 90/3,5 APO-Lanthar i nytillverkning!

Produkter
(logga in för att koppla)
De har ju ökat serien "uppåt" igen efter att en lång tid bara ha producerat småserier av Voigtlanderobjektiven för att koncentrera sig på Zeiss Z-serier.

Deras 20F/3.5, 40F/2, 58F/1.4 tillhör alla eliten av lite mer "specialiserade" objektiv. För den som söker porträttobjektiv till crop-kameror rekommenderas 58mm skarpt, det är mycket trevligt även på högupplösta crop-kameror (och har en helt annan teckning än de flesta normaler på 50-52mm).

Alla objektiven är med manuell fokus, inga motorer här... :-/

Deras 90F/3.5, 125F/2.5 och 180F/4 är alla smått legendariska för sin goda färgkorrigering och skärpa.
 

Bilagor

  • APO90.jpg
    APO90.jpg
    41.7 KB · Visningar: 798
Bokehn och att det är en äkta apokromat, vilket bl.a. innebär att oskärpehetscirklarna inte får några lila och gröna konturer utan är färgneutrala.
 
Håller tummarna för 125/2,5

Tar cosina sig tid att först tillverka denna gluggen ett tag (och lägga upp ett lager) och sedan i tur och ordning slå över till de andra (125an näst ut hoppas jag) så kan de fortsätta sälja dem ett tag framöver. Jag hoppas att de tar sig tid och ger det ordentligt, hittills har jag inte hört om någon som fått ett dåligt ex av någon av dessa mycket exklusiva gluggar och så hoppas jag att det får förbli. Dessa är redan legender och det hoppas jag att de får förbli.

Många gånger bättre att de lägger sin tid på dessa gluggar än på zeiss-linjen som efter vad jag hört inte alls håller samma kvalitet.

Och börjar de med 125an igen så måste jag nog börja se om jag inte har nån liten bit av min själ kvar som jag kan kränga...
 
Många gånger bättre att de lägger sin tid på dessa gluggar än på zeiss-linjen som efter vad jag hört inte alls håller samma kvalitet
Där tror du nog fel. Men Zeiss-objektiven designas av Zeiss och tillverkas av Cosina, medan Voigtländerobjektiven designas av folk hos Cosina själva. Så det är två helt olika märken och optiska filosifier som i praktiken görs av samma tillverkare.

De här objektivet började dock nog tillverkas av Cosina innan Zeiss kom in i bilden, och det antagligen därför de lades ner tidigare. Jag gissar förstås bara, men man trodde väl att Zeiss-grunkorna skulle dra in mer pengar och snålade in på den egna utvecklingen.

Jag har ägt tre Cosina-tillverkade Voigtländerobjektiv och nu två Zeiss, och jag tycker att de lirar i samma liga. Men de är definitivt olika. Byggkvaliteten är i det närmaste identisk, medan det rent optiskt mest skiljer i karaktär och "tänk".

90:an och 125:an är säkert lite annorlunda de också, med siktet på högre standard än de andra Voigtländerobjektiven som kommit på sistone. Det siktet ställde man ju alltså tidigare; innan Zeiss kom in i bilden.
 
Cosina har ju dessutom många andra - kanske lite mer för konsumenten okända strängar på sin lyra. De har mycket gott renommé inom optikbranschen - både som kontrakterad tillverkare och som konstruktörer.

Det gjordes såvitt jag vet inga skillnader mellan orginalen på 40&58mm-objektiven, men med APO-objektiven så beror nog eventuella ändringar på ifall om de inte kan få fram samma glastyper längre. Jag har dock svårt att tänka mig att någon av sl-II-varianterna skulle bli sämre än orginalen.
 
Många fina makro vid ~90mm

Det har ju funnits många fina objektiv med brännvidden ~90mm med varierande ljusstyrka, här för att nämna några:

• Tamron SP 90mm ƒ/2.8
• Vivitar Series 1 90mm ƒ/2.5
• Zuiko MC MACRO 90mm ƒ/2.0

• Zuiko AUTO-T 100mm ƒ/2.0

Var alla APO för den här brännvidden?
Eller står APO-konstruktionen i ett motsatsförhållande till anpassningen för makroegenskaperna?
Var inte modeordet "flytande linselement" man hörde talas om för att förbättra just närbildsegenskaperna på dessa objektiv?
Bokeh-egenskapen hos ett makro-objektiv, är dessutom vad jag har sett alltid tilltalande.

Man ser inte ofta beteckningen APO på nya objektiv, däremot har det gått inflation i användningen av ED för dito med lågdispersivt innehåll.
 
Äntligen kommer detta objektivet! Perfekt för att komplettera min Vogitländer-samling ;)

Hoppas också på 125/2.5 samt 180/4. Men även 75/2.5 som hade varit perfekt på FX för mig som gillade 50:ans utsnitt på DX.

Men det dröjer nog något år
 
Där tror du nog fel. Men Zeiss-objektiven designas av Zeiss och tillverkas av Cosina, medan Voigtländerobjektiven designas av folk hos Cosina själva. Så det är två helt olika märken och optiska filosifier som i praktiken görs av samma tillverkare.

Jag har ägt tre Cosina-tillverkade Voigtländerobjektiv och nu två Zeiss, och jag tycker att de lirar i samma liga. Men de är definitivt olika. Byggkvaliteten är i det närmaste identisk, medan det rent optiskt mest skiljer i karaktär och "tänk".

90:an och 125:an är säkert lite annorlunda de också, med siktet på högre standard än de andra Voigtländerobjektiven som kommit på sistone. Det siktet ställde man ju alltså tidigare; innan Zeiss kom in i bilden.

Vad jag vill minnas så kan man sammanfatta zeiss gluggarna ur denna serie som gluggar med genomgående bra kvalitet "på pappret" dvs vad gäller alla mätbara fakta men utan hänsyn tagen till den optiska karaktären varför den sanare ofta blev ganska tråkig eller ibland rent ut kass. Zeiss ZF 50/1,4 är väl skräckexemplet här antar jag (?).

Ser man på voigtländer gluggarna så verkar man ha nått upp i samma höga (mätbara) kvalitet om man slår ut det men med en mycket nogran hänsyn tagen till det rent estetiska i den optiska konstruktionen; eller karaktären hos optiken.
Detta är (för mig) en minst lika viktig kvalitetsaspekt som de mätbara faktorerna.

Jag skulle välja Voigtländer 125/2,5 framför Zeiss 100/2 efter allt jag sett hittills...
 
Vad jag vill minnas så kan man sammanfatta zeiss gluggarna ur denna serie som gluggar med genomgående bra kvalitet "på pappret" dvs vad gäller alla mätbara fakta men utan hänsyn tagen till den optiska karaktären varför den sanare ofta blev ganska tråkig eller ibland rent ut kass. Zeiss ZF 50/1,4 är väl skräckexemplet här antar jag (?).
Jag har ingen aning om var du fått detta ifrån, men jag kan inte minnas att jag läst om EN endaste ägare till ett (modernt) Zeissobjektiv som uttryckt missnöje. Det borde säga en del.
Just 50:an är inte så skarp vidöppet, men desto mer fenomenal nedbländad. 35/2 som jag själv har, är helt häpnadsväckande bra. Man har verkligen lagt ner krut på den optiska karaktären, som inte liknar något annat jag provat. Bilderna liksom hoppar ut ur skärmen.

http://img.photobucket.com/albums/v621/Makten/Distagon 35/DSC_9205.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v621/Makten/Distagon 35/DSC_9235.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v621/Makten/Distagon 35/DSC_9239.jpg


Ser man på voigtländer gluggarna så verkar man ha nått upp i samma höga (mätbara) kvalitet om man slår ut det men med en mycket nogran hänsyn tagen till det rent estetiska i den optiska konstruktionen; eller karaktären hos optiken.
Detta är (för mig) en minst lika viktig kvalitetsaspekt som de mätbara faktorerna.
För mig är det just de omätbara faktorerna som gör 35:an så sjukt bra.

Jag skulle välja Voigtländer 125/2,5 framför Zeiss 100/2 efter allt jag sett hittills...
Det skulle jag också.
 
Jag har ingen aning om var du fått detta ifrån, men jag kan inte minnas att jag läst om EN endaste ägare till ett (modernt) Zeissobjektiv som uttryckt missnöje. Det borde säga en del.
Just 50:an är inte så skarp vidöppet, men desto mer fenomenal nedbländad. 35/2 som jag själv har, är helt häpnadsväckande bra. Man har verkligen lagt ner krut på den optiska karaktären, som inte liknar något annat jag provat. Bilderna liksom hoppar ut ur skärmen.

http://img.photobucket.com/albums/v621/Makten/Distagon 35/DSC_9205.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v621/Makten/Distagon 35/DSC_9235.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v621/Makten/Distagon 35/DSC_9239.jpg

För mig är det just de omätbara faktorerna som gör 35:an så sjukt bra.

Ironiskt nog tycker jag att tex andra bilden du visade var väldigt "platt"...även dörren tyckte jag saknade mycket.
Affären var bättre men fortfarande inte nått som får mig att haja till.

Den enda direkt källa jag kan komma på att ange (den enda jag hittar tillbaka till) är rörsletts utlåtande om ZF 50/1,4:

"The biggest surprise occurred when I tried to evaluate the bokeh of the ZF lens. Let me summarise this by stating that at f/1.4, the Zeiss exhibited a weird or downright ugly bokeh with pronounced double lines and harsh edges. The transition from sharp to unsharp is abrupt. The Nikkor on the other hand delivered pleasantly soft-looking backgrounds without any harshness to them. Stopping further down the picture tended to change, thus the Nikkor gets harder and harsher and the ZF availed itself of its very circular aperturte to give less harsh backgrounds than the Nikkor. But having heard a lot of hype regarding the alleged superiority of the ZF line in terms of bokeh, I have to admit that the Zeiss lens was a clear disappointment. The reason for having a superfast lens is amongst others to use it set more or less wide open. I quickly stopped using the ZF 50 in that fashion and decided not to keep the lens for myself. I give the ZF 50 due credit for its sharpness qualities, but be warned that its bokeh can give nasty surprises if you shot the lens wide open. At the very least, do try out the lens before you commit to purchasing it."

Ett utlåtande som jag sett en hel del bilder styrka måst jag medge.
Och givetvis är detta ett mycket dåligt betyg i mina ögon då jag nästan uteslutande plåtar på bländare 1.4-2.8 (med småbild dvs...technikan är en anna historia) och svar varje gång förhållanden tvingar mig blända ner. (Snälla börja ta in efke ort25 och kb25 ingen Photax!)

Men som sagt, det är en fråga om tycke och smak i mångt och mycket.
 
Ironiskt nog tycker jag att tex andra bilden du visade var väldigt "platt"...även dörren tyckte jag saknade mycket.
Märkligt, jag tycker precis tvärtom. Jag kan inte tänka mig något mer "oplatt" så länge vi talar om ett skärpedjup som täcker allt i hela bilden:-O

Affären var bättre men fortfarande inte nått som får mig att haja till.
Det underlättar förstås att ha sett bilden i fullt format, vilket jag har. Kan du länka till någon bild vars kvalitet får dig att "haja till", så att jag förstår skillnaden?

Den enda direkt källa jag kan komma på att ange (den enda jag hittar tillbaka till) är rörsletts utlåtande om ZF 50/1,4:

"The biggest surprise occurred when I tried to evaluate the bokeh of the ZF lens. Let me summarise this by stating that at f/1.4, the Zeiss exhibited a weird or downright ugly bokeh with pronounced double lines and harsh edges. The transition from sharp to unsharp is abrupt. The Nikkor on the other hand delivered pleasantly soft-looking backgrounds without any harshness to them. Stopping further down the picture tended to change, thus the Nikkor gets harder and harsher and the ZF availed itself of its very circular aperturte to give less harsh backgrounds than the Nikkor. But having heard a lot of hype regarding the alleged superiority of the ZF line in terms of bokeh, I have to admit that the Zeiss lens was a clear disappointment. The reason for having a superfast lens is amongst others to use it set more or less wide open. I quickly stopped using the ZF 50 in that fashion and decided not to keep the lens for myself. I give the ZF 50 due credit for its sharpness qualities, but be warned that its bokeh can give nasty surprises if you shot the lens wide open. At the very least, do try out the lens before you commit to purchasing it."

Ett utlåtande som jag sett en hel del bilder styrka måst jag medge.
Och givetvis är detta ett mycket dåligt betyg i mina ögon då jag nästan uteslutande plåtar på bländare 1.4-2.8 (med småbild dvs...technikan är en anna historia) och svar varje gång förhållanden tvingar mig blända ner. (Snälla börja ta in efke ort25 och kb25 ingen Photax!)

Men som sagt, det är en fråga om tycke och smak i mångt och mycket.
Ja, 50:an är inte ett objektiv jag själv skulle köpa. Fast sämre än någon av Nikons 50/1,4-objektiv kan jag inte se att bokehn skulle vara. Den är överlag genomusel hos alla traditionella 50:eek:r vid full bländaröppning.

Du får naturligtvis tycka som du vill, men att Zeiss skulle sakna karaktär känns väldigt egendomligt att påstå. Kanske kan man kalla bildkvaliteten "klinisk", men det i sig är ju en karaktär.
 
Märkligt, jag tycker precis tvärtom. Jag kan inte tänka mig något mer "oplatt" så länge vi talar om ett skärpedjup som täcker allt i hela bilden:-O


Det underlättar förstås att ha sett bilden i fullt format, vilket jag har. Kan du länka till någon bild vars kvalitet får dig att "haja till", så att jag förstår skillnaden?

Hmmm...tja en zeiss-glugg som (enlgt mig) inte är platt är ju den klassiska 180/2,8
http://www.flickr.com/photos/25818046@N05/3925749853/sizes/o/in/pool-1043774@N20/
http://www.flickr.com/photos/13055876@N02/4304501984/sizes/l/in/pool-1043774@N20/
http://www.flickr.com/photos/sustainedbyphotos/2861299467/

En glugg som jag ännu inte sett nog mycket av men som definitivt är lovande är Mamiya 80/1,8 (för 4,5x6). Definitivt en glugg jag måste testa förr eller senare...
http://www.flickr.com/photos/ttsmasher/3371733014/
http://www.flickr.com/photos/jarellano/3277514102/
http://www.flickr.com/photos/39716509@N05/4310749682/in/pool-mamiya645

Zeiss Flektogon 50/4 har sina stunder men jag kan inte riktigt tala väl för den...jag har en men har inte lärt mig använda den ännu (mycket för att jag ännu inte kan använda den på 4,5x6 utan bara småbild).
Här är iaf ett par exempel på när det ser bra ut.
http://www.flickr.com/photos/toothpaw/3009325862/in/set-72157618713929661/
http://www.flickr.com/photos/toothpaw/3008454371/in/set-72157618713929661/
http://www.flickr.com/photos/toothpaw/3009277034/in/set-72157618713929661/

Ja...jag tycker småbild är jobbigt litet ibland!

För mig handlar det både om oskärpeteckning men också om hur övergången från skärpa till oskärpa ter sig...men mer ord än så kan jag nog inte sätt på det. Mitt språk är lite för begränsat för att kunna göra bestämningar som inte kan misstolkas tror jag.
 
För mig handlar det både om oskärpeteckning men också om hur övergången från skärpa till oskärpa ter sig...men mer ord än så kan jag nog inte sätt på det. Mitt språk är lite för begränsat för att kunna göra bestämningar som inte kan misstolkas tror jag.

Jag tror att du missade en mening i Maktens inlägg:

"Jag kan inte tänka mig något mer "oplatt" så länge vi talar om ett skärpedjup som täcker allt i hela bilden:-O"
 
Hmmm...tja en zeiss-glugg som (enlgt mig) inte är platt är ju den klassiska 180/2,8

/.../

För mig handlar det både om oskärpeteckning men också om hur övergången från skärpa till oskärpa ter sig...men mer ord än så kan jag nog inte sätt på det. Mitt språk är lite för begränsat för att kunna göra bestämningar som inte kan misstolkas tror jag.
Som jag misstänkte så avsåg du tydligen kort skärpedjup. Nu var det inte alls det jag menade, utan struktur och "djup" i bilder där allt ligger i skärpa. Men även i bilder med endast ett uns kort skärpedjup tycker jag att Distagonen ger mycket mer djupkänsla än de flesta andra objektiv.

I den här bilden är skärpedjupet ganska stort, men cykeln står ändå ut fint från bakgrunden: http://img.photobucket.com/albums/v621/Makten/Distagon 35/DSC_9132.jpg

Och kika på stolen till höger i denna bild: http://img.photobucket.com/albums/v621/Makten/Distagon 35/DSC_9145.jpg

Jag kan inte riktigt förklara vad det beror på, men det ser ganska speciellt ut.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar