Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Är dessa nåt att lägga tid på?

Produkter
(logga in för att koppla)

T.Risberg

Aktiv medlem
Hej

Jag har i en "fynd" låda hittat två objektiv som jag undrar om det är värt att lägga tid och pengar (läs adapter) på?
Det ena är ett Takumar Bayonet 80-200/2.8 med K-bajonett samt ett Topcor 55/1.7 med Exakta bajonett. Har googlat som en galning men inte hittat nåt test av dessa.
Mina kameror är Canon 400D, 40D å en 5D MII.
För övrigt låg det 2 st Chinon obj (K bajonett) också i lådan (28/2.8 135/2.8)
Åsikter mottages tacksamt !

En adapter för K-bajonett kostar 175 spänn på Ebay. Så har du objektiven i din ägo så varför inte?! Det kan väl vara kul! Men förvänta dej inte L-klass av dom. Det handlar det inte om. Men du kan mycket väl få dej ett enastående porträttobjektiv ur nåt av dom - troligen ger dom ett lite mjukare fokus. Och det finns risk att dom beter sej lite illa i allt för kontrastrika sammanhang pga dåligt skydd mot inre reflexer (sensorn reflekterar mer än film - föreställ dej vad som då händer om innersta linsen i objektivet inte är antireflexbehandlad).

Vill du inte kosta på dom 175 spänn så kan du ju alltid stoppa dom i lådan och skicka den till mej. ;-)

Hej

Jag har i en "fynd" låda hittat två objektiv som jag undrar om det är värt att lägga tid och pengar (läs adapter) på?
Det ena är ett Takumar Bayonet 80-200/2.8 med K-bajonett samt ett Topcor 55/1.7 med Exakta bajonett. Har googlat som en galning men inte hittat nåt test av dessa.
Mina kameror är Canon 400D, 40D å en 5D MII.
För övrigt låg det 2 st Chinon obj (K bajonett) också i lådan (28/2.8 135/2.8)
Åsikter mottages tacksamt !

Topcon gjorde en del mkt fina objektiv på sin tid, just hur ditt är vet jag dock inte.De hade hur som helst en mkt god kvalitet generellt, men som flera mindre märken hoppade dom ur SLR-marknaden, och var iaf definitivt inte stora i Sverige...

(Skaffade nyligen nya glasögon, döm om min förvåning när en av syntestapparaterna hos optikern hette just Topcon.Ett av referensmärkena i den branschen sa hon)

Köpte nyss ett Ricoh "Rikenon 50mm/2.0" med adapter till min Olympus DSLR E-620.
Visade sej vara extremt skarpt, och 450 spänn inkl adaptern från K-bajonetten till Olympus...kul!

Har också ett gammalt K-bajonett tele: Cosina "Cosinon 135mm/2.8" med trasig bländare...ska prova det när jag får tid...fasta objektiv brukar sällan vara annat än minst "bra".Vet inte hur dina Chinongluggar är men kan ju klämma in en tråd (eller kommentera här) när jag provat mitt Cosina, som iaf låg i samma prisnivå på den tiden de såldes, som Chinon, dvs "ganska billiga" grejor.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar