Annons

Elinchrom D-link 2/4 och K-7 ...?

jido

Aktiv medlem
Jag står i begrepp att skaffa mig lite ljus för att kunna fota porträtt i hemmet. Någon salt lirare som har erfarenheter av att skjuta med denna eller motsvarande kombination?

Och en sak till: jag är helt rudis på konstljus, så var pedagogisk när du svarar. ;)

Ett möjligt studiopaket
 
Har själv haft samma fundering ett tag. Kommer inte ihåg om du har någon blixt. Eftersom jag har en 540 och en 360 köpte jag stativ och paraplyer på kaffebrus, för några år sedan, och kör med de blixtarna. Inte samma sak, och inte samma kraft, men fungerar ganska bra. Har inte använt det så mycket, men fotade med dem för bara en timme sedan. Men skulle kännas bra med lite proffsigare grejer så jag är också intresserad av om någon har erfarenhet av detta.

En sak jag inte gillar med Elinchromepaketet är att jag känner att jag vill ha EN väska med allt i, inte två olika. Men jag har å andra sidan ingen erfarenhet av den typen av blixtar.
 
Ett utmärkt porträtt kit. Du behöver ev kompletera med radiosändare till kameran. Skönt att slippa oroa sig för att man skall snubbla på sladden och riva ner stativ.

Det räcker kanske inte riktigt för att fota helkropps om du vill ha jämt och mjukt ljus, softboxarna på 65x65 cm är lite för små och blixtarna är "bara" på 200Ws. (har själv 300Ws och 60x120cm softboxar och det är på gränsen ibland - kaffebrus.)

Hoppas det inte är för tekniskt...
 
Ett utmärkt porträtt kit. Du behöver ev kompletera med radiosändare till kameran. Skönt att slippa oroa sig för att man skall snubbla på sladden och riva ner stativ.

Det räcker kanske inte riktigt för att fota helkropps om du vill ha jämt och mjukt ljus, softboxarna på 65x65 cm är lite för små och blixtarna är "bara" på 200Ws. (har själv 300Ws och 60x120cm softboxar och det är på gränsen ibland - kaffebrus.)

Hoppas det inte är för tekniskt...

Utmärkt förklarat, tycker jag. K-7 kan skjuta ut förblixtar för att synka, så jag antar att den där fotocellen Eyecell borde kunna användas i det sammanhanget (det här vore bra om någon kunde verifiera). Sladd är i vilket fall precis som du säger ingen tilltalande lösning.

200W har jag förstått inte håller för större bilder, men jag kommer nog att fota i ganska trångt utrymme och då har jag sett att 400W kan bli för starka i stället. Så ... om jag säger "halvkropp", "1-2 pers" och "liten studio" kanske 200W är rätt val ändå?
 
Nu blir det lite teknik, det är inte 200W utan 200Ws (Watt sekunder). Dvs den energi som skickas igenom blixtröret. Om en blixt "brinner" på 1/1000 sek så motsvara 200Ws (dvs max effekt) ca 200 000 W fast ljus, det är väldigt mycket. Dock inte som solen på sommaren som kräver blixtar på 1000-2000Ws för att balansera.

Blixtarna går att ställa ner 5 bländarsteg, där varje steg är en halvering, dvs lägsta effekten blir ca 6Ws, för 400Ws som kan ställas ner 5 steg blir min ca 12Ws. Det går alltså att använda 400Ws blixtar även i små studios.
 
Fort..

Men för att få ett mjukt ljus placerar man ofta softboxen nära, för hårdare ljus (kraftigare skuggor) så placerar man den längre bort. Skall man lysa upp en större yta så måste man placera blixten längre bort och måste då skruva upp effekten.

Det betyder att skall man fotografera helkroppsbilder med mjukt ljus så behöver man stora softboxar och de kräver också kraftigare blixtrar.

Detta är bara grundläggande ljussättning. Enklast är att gå en ljussättningskurs, så får man hjälp av en duktig ljussättare och man får tips och råd. Själv gick jag en kurs hos Janne Höglund för några år sedan, kan rekommenderas.
 
Tack, Peter - bilder klarnar allt mer ...

Det låter ju som att 400Ws är en mer användbar styrka i sånt fall. Vad tror du är anledningen till att folk säger att de inte går att skruva ner tillräckligt? Mycket korta skärpedjup?

Och en kurs har jag redan börjat luska efter, så här ser du en ödmjuk kille ;)
 
200ws räcker nog bra med småbildsformat eller mindre då man inte behöver blända ner så mycket. Men det är självklart bättre med lite mer effekt och möjlighet att skruva ner. Fast till halvfigursporträtt så blir det OK med 200ws.
Sedan kan du köpa till en starkare blixt och använda som huvudljus. Tre blixtar är ganska bra att ha för att få huvudljus, upplättningsljus och bakgrundsljus. Se http://www.magnus.burgsvik.se/fotografier-pa-carola-1991

Att köra studioblixtar med inställningsljus är att fotografera på riktigt. Med dessa blixtar blir man Gud och kan själv bestämma hur man vill ha det. Jag har aldrig gillat och knappt ens använt vanliga kamerablixtar. De är för oambitiösa pressfotografer.

Googla på Angus McBean, 1904-1990, och kolla in hans bilder. Det är nog bättre än någon ljussättningskurs. Så bra ljusättningar är det få som gör nu för tiden. De är mycket bra inspirations- och lärdomskällor.
 
Tack, Peter - bilder klarnar allt mer ...

Det låter ju som att 400Ws är en mer användbar styrka i sånt fall. Vad tror du är anledningen till att folk säger att de inte går att skruva ner tillräckligt? Mycket korta skärpedjup?

Och en kurs har jag redan börjat luska efter, så här ser du en ödmjuk kille ;)

Ja, i vissa fall. Eftersom man kör kameran i blixtsynk läge (X) alt (M) och normalt 1/125 el. 1/180 så styr man skärpedjupet med bländaren enbart. Eftersom blixten "brinner" på så kort tid så spelar tiden ingen roll på kameran och man kan inte balansera exponeringen med tiden som man kan när man fotar med fast ljus. Minskar man bländaren så måste man minska effekten på blixten för att få rätt exponering.

Vill man t ex göra en fine-art (low-key) med kort skärpedjup så har man 2 "problem", dels omgivande ljus, dels min effekt på blixtarna. För "vanliga" bilder kör jag normalt bl f/8 - f/16 och 1/4 effekt på mina 300Ws blixtar och då kan man ha ljuset tänt i studion, det påverkar inte bilden alls. Missar blixtarna blir rutan svart. Men vill man köra kort skärpedjup och kommer ner till f/4 - f/2.8 så börjar både omgivande ljus och blixtarnas min effekt spela in. Skall jag fota på t ex f/2.8 släcker jag i studion och använder inställningsljuset som belysning, dvs utan blixt. Men då önskade jag att jag kunde skruva ner mina blixtar ett steg till...

Som Magnus säger så vill man ofta ha ett tredje ljus efter ett tag och då kompleterar man ofta med en starkare blixt och använder de svagare för upplättning, hårljus eller mot bakgrunden. Men man kommer också långt med en blixt och en reflexskärm - ett ljus - ett problem ;)
 
Senast ändrad:
Jag köpte ett 2/4 Elinchrome kit för ett tag sedan. Har inte hunnit använda det så mycket men upplever att det är rejält mycket ljus man får. Jag är mer van vid subtilt ljus, långa slutartider och stor bländare så det känns lite ovant.
Jag måste nog plåta lite mer helt enkelt.
kitet kändes super, särskilt för det låga priset.
Två väskor - ja, men det känns inte som en avgörande nackdel precis.
Undring - hur mycket nytta gör en exponeringsmätare? Jag upplever att det funkar rätt bra med några trial/error bilder plus histogram i kameran. Behöver jag en mätare för 2000 SEK?
 
Jag har sett folk som har vanan att fota analogt i studio jobba med ljusmätare och dom sätter ljus snabbt och effektivt. Jag kör trail and error och använder kamera och histogram.
Är man van att jobba med ljusmätare är det nog effektivare, är man van att kolla histogram fungerar det utmärkt även om det tar lite längre tid, än en som är van med ljusmätare ;)

Jag skulle vara ännu långsammare med ljusmätare än med kamera...

Jag skulle inte kalla det billigt, ett nybörjarkit på kaffebrus med liknande prestanda får du för halva det priset, men då blir det inte lika kompakt...
 
Jag tycker att du ska satsa på det här d-lite 2/4 ist.
Du får en blixt med 200ws och en med 400ws för 5000kr.
Samt att du får här två paraplyer istället för softboxar.

Ljusmätare behöver du inte som nybörjare. En trådlös triggar(radiosändare) är dock väldigt vikigt.
 
Intressant förslag med en av varje. Men paraplyer i stället för softboxar - vad har jag mest nytta av?
 
Svårt att besvara :)
Jag tycker att ett paraply har större spridningsområde än kit-softboxarna.
Sedan är dessa softboxar ganska av det enkla/billiga slaget. Håller inte i vare sig ljus- eller byggkvalité.

tycker jag då .... Sedan finns det säkert många med helt andra åsikter :)
 
Ok, jag kollade in en rätt bra video som visade på skillnaderna mellan softbox och paraply. Tror jag går på D-lie 2/4 för 5 000 spänn och lägger resten på bakgrund och fjärrstyrning (om inte den jag har i kameran lirar bra nog).

Tack för alla goda råd - nu börjar upplysningens tidevarv. ;)
 
Om du vill ha tips på hur du ska göra av med pengar :)
Så kan jag rekommendera en till synes jätte bra kompletterande pryl som du kommet att ha nytt av
Ebay
Det är alltså en stor reflexskärm med stativ. Den kommer att fungerar som en tredje blixt.
 
Tack, men nu räcker det med grejer. ;)

Jag tror jag ska lära mig behärska grundkittet innan jag skaffar fler grejer. Om inte annan lär jag väl veta bättre själv vad jag behöver om jag börjar i liten skala med en mindre komplex utgångspunkt.

/Jimmy
 
ANNONS