Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Dubletter i Lightroom (klantade mig!)

Produkter
(logga in för att koppla)

Greyhame

Aktiv medlem
Hej!

Jag har haft lightroom 1 resp 2 på två olika datorer med varsin katalog. Jag ville nu slå ihop dessa på den stationära datorn, för att få alla ändringar i RAW-filerna (el. i Lightroommiljö åtminstone) som jag gjort på respektive dator, i samma biblotek.

Nu är följden att alla mina bilder finns i dubbel uppsättning i min lightroom 2-katalog. 10 000 bilder blev 20 000 bilder i Lightroom (själva bilderna är dock lika många). Högst irriterande att bläddra igenom dubletter hela tiden.

Har ni något tips på hur jag nu kan ta bort alla dubletter i ett slag? Jag vill ju dock ha kvar varje bild som är unik, där jag gjort ändringar i endera datorn tidigare...

Mvh.
Kristofer
 
Hur gjorde du? Och det som alla rekommenderar, gjorde du backup innan du försökte dig på nåt sånt? För isåfall är det lättat att återskap biblioteket från den.

Det enklaste är att öppna LR1 katalogen LR2 så konverteras den automatiskt till LR2 med alla dina justeringar.

/Stefan
 
Menar du att du har två bibliotek med samma originallbilder men att en del bearbetats i det ena och en del i det andra biblioteket? I så fall vet jag inget annat sätt än att göra det manuellt genom att exportera de redigerade bilderna från respektive bibliotek och sedan importera dessa till ett nytt tredje bibliotek.
 
Har du gjort ändringar på båda datorerna ser jag inte riktigt hur Lightroom ska kunna veta vilken som ska sparas.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.