Annons

Rawhantering - alla program suger på ett eller annat sätt?

zanoii

Aktiv medlem
Sitter med en Macbook Pro 17" 2,93 GHz och 4GB RAM. Snow Leopard (10.6.2 just nu). Äger Adobe CS4 Design Premium. Har ca 20000 bilder i råformat, dubbla mängden i JPG och ett par tusen analoga foton som tids nog ska scannas.

Försöker bestämma mig för EN programvara att köra för bildjusteringar, och det går ärligt talat åt skogen. Har kört Lightroom 3-betan ett tag, men den tuggar i sig allt minne så jag måste starta om programmet titt som tätt. Googlade på problemet och det verkar ha funnits där även i version 2, så jag har väl inte så stora förhoppningar att det beror på betastatusen. Att köpa 4GB extra minne är inte billigt till en MBP, men känns ändå inte helt främmande. Frågan är om det löser problemet?

Testade nyss Aperture lite snabbt, minns att jag gillade det när jag testade det för ett år sedan. Upptäckte att jag fortfarande gillar gränssnittet, det är på något vis lättarbetat. Upptäckte även varför jag slutade testa det förra gången - det lägger beslag på all processorkraft när det skapar thumbnails (vilket det alltid gör vid fel tillfällen känns det som). Och jag tycker att bildkvaliteten inte riktigt når samma nivåer som med Lightroom, men det kan vara inbillning.

Kvar står jag med Bridge och Camera Raw. Är det verkligen det bästa alternativet? Jag gillar visserligen CR då det inte är så prestandakrävande och hyfsat "snabbt", men jag saknar en del av Lightrooms katalogfunktioner i Bridge.

Hur gör ni andra? Jag håller på att bli galen här. Det är ju inte jättelätt att hitta ett arbetssätt som passar en - det kräver ju att man jobbar med bilderna. Och min Aperture trial går ut om tre veckor, så då vill jag helst veta vad jag ska lägga mina pengar på.
 
Såg att du kör Canon. Jag har lite samma undringar som du men förmodligen har du testat fler mjukvaror än jag. Förut körde jag Bridge+ACR. Nu med 7D har jag (än så länge) gått över till DPP+PS. Skälet är att DPP är mycket snabbare på min burk än ACR/Bridge. Jag är inte helt vän med DPP ännu men tycker vissa saker är mycket bra (visning av AF-punkt mm - förutom snabbheten). Saknar dock ACRs överlägsna bredd som RAWhanterare, därav finns PS med... Och kopplingen mellan DPP och PS/Tiff är föredömlig. Kolla iaf på DPP är mitt tips :)
 
Justja, DPP finns ju också. :)

Ska prova den igen. Minns att jag tyckte den var väldigt omständlig att jobba med sist jag provade, men jag är inte den som är den. Alla får en andra (och tredje, och..) chans.
 
Tillägg: Anledningen att jag hoppat över DPP var att Canonprogrammen funkade extremt dåligt under Snow Leopard. Verkar vara åtgärdat nu dock!
 
Jag har också läst att tidigare versioner var användarmässigt katastrofala. Men så kom 7D och mitt CS3/Bridge/ACR osv kunde inte läsa filerna i början så jag gav DPP en chans och börjar faktiskt gilla det.

Lite knirkigt är det på vissa saker, men där tyckte jag inte Bridge var bättre. ACR kan göra mer, men jag märker att när jag kommer till det stadiet är det (för mig iaf) logiskt att gå över till PS ändå. Och en jättepositiv sak är att det faktiskt ersätter två program, Bride+ACR.

Snabbheten gillar jag, men RAW-filer är fortfarande tunga - det tar mer än 10 sek att få en full view av en RAW fil (och min burk är inte jätteslö, dubbelkärnig 3GHz osv). Programmet kan casha en handfull, så jag tror man får ägna sig att generera JPGs när man har många RAW att gå igenom. Annars tar det för lång tid. Men oavsett, så hade det tagit ännu längre tid i CS3! Att se en full JPG/Fine tar <1sek i jämförelse.
 
ANNONS