Annons

Speedlight 580EX II och 5D mark II

BrorT

Aktiv medlem
Jag kan inte styra min blixt direkt i kameran.
Inställningar för tex 2:a ridån är "gråa" och kan alltså inte ändras..

Vilket inställningsfel har jag, eller är de inte kompatibla?
 
Hej!
580EX II är ju en av de nyaste blixtarna och den skall vara kompatibel fullt ut med 5D mk II som jag förstår det.

Har inte 5D mk II själv, men den har väl ett "Autoläge" (Gröna rutan)? I det läget brukar man inte kunna göra speciellt mycket inställningar. Har du kollat så att du inte har kameran i det läget? I så fall, prova något annat läge, t.ex. Av och se om det funkar då.

Bara en tanke, annars får nog någon 5D mk II-ägare förbarma sig med fler förslag.

//Arne
 
Hej!
580EX II är ju en av de nyaste blixtarna och den skall vara kompatibel fullt ut med 5D mk II som jag förstår det.

Har inte 5D mk II själv, men den har väl ett "Autoläge" (Gröna rutan)? I det läget brukar man inte kunna göra speciellt mycket inställningar. Har du kollat så att du inte har kameran i det läget? I så fall, prova något annat läge, t.ex. Av och se om det funkar då.

Bara en tanke, annars får nog någon 5D mk II-ägare förbarma sig med fler förslag.

//Arne

Tack för tipset. Men så långt har jag testat. Jag har försökt alla lägen... nästan. Känns märkligt då jag vet det funkar i 5D..
 
Har du gått in i menyn "Styrning av separat speedlite", och sen "Blixtfunktions-inställningar"?
Där funkar det att ändra för mig i alla fall.

/Daniel
 
Har du gått in i menyn "Styrning av separat speedlite", och sen "Blixtfunktions-inställningar"?
Där funkar det att ändra för mig i alla fall.

/Daniel

Ja, och där är Blixtmetod, Synk... och FEB alla "grå" och går inte att ändra..

Kan det vara blixtens inställningar?
 
Inställningen för andra ridån blir inte grå, om jag ställer blixten i TTL istället för E-TTL. Däremot försvinner en skrälldus andra inställningar.
Men oavsett vad jag gör blir det inte så som du beskriver. Du har inte råkat sudda ut "II" på blixten, för det är såhär det bör bli om du kommer med första versionen av 580 EX.
 
Nytt höftskott... :)

Du har inte ställt "Blixttändning" i ej möjlig?
Men då lyser ju inte blixten alls.
 
Inställningen för andra ridån blir inte grå, om jag ställer blixten i TTL istället för E-TTL. Däremot försvinner en skrälldus andra inställningar.
Men oavsett vad jag gör blir det inte så som du beskriver. Du har inte råkat sudda ut "II" på blixten, för det är såhär det bör bli om du kommer med första versionen av 580 EX.

Oooops. Nu skäms jag. Det ÄR en 580 EX.... antingen blev jag lurad vid köpet eller så har den bytts ut vid tillfälle. Funkar 580 EX med 5D?
Med 5D mark II är det alltså, lite "problem"
 
Enligt min uppfattning-ja, den funkar bra! Dock är det vissa funktioner som inte funkar, t.ex. att styra från huset. Har också för mig att det finns någon annan funktion man tappar, minns inte vad. Men som blixt skall den funka bra, dvs ge rätt ljus i rätt tid osv... :)
 
Senast ändrad:
Har båda, skillnaden mellan de två rent blixt-mässigt är obefintlig, de har samma ledtal och zoom-omfång.

Kommer på följande skillnader:

580 Mk II laddar upp något snabbare och nästan helt tyst (inget pip), är vädertätad, har en helt ny blixtfot i metall med annan låsmekanism, har en bättre batterilucka, går att styra från de senaste kamerornas menyer, samt har en inbyggd ljussensor för TTL blixt.

580 har en spak för att välja slave, master eller single-läge, mk II har detta i menyerna istället.
 
Kameror som är avsedda för att styra blixten via blixtmenyn kan inte ställa in synk på andra ridån och sånt till blixten. Du kan fortfarande göra detta, men du måste göra det på blixten, om du har en 580 EX.

Nya 1D Mark IV behåller det gamla sättet att styra synk på andra ridån mm. på. Förmodligen för att gläda fotografer som har en spann full med äldre blixtar.

Såvitt jag vet är det funktionen för att kunna välja mellan evaluerande eller centrumvägd mätning av blixtljuset som är omöjlig att komma åt med en 580 EX och en 5D Mark II. Men jag har ingen av de äldre blixtarna, så jag vet inte säkert.
 
ANNONS