bjogul
Medlem
Ska ge mig på att "för släktens räkning" se till att negativ och dia-foton digitaliseras och har läst och funderat massor. Det är rätt stora volymer foton som ska hanteras. Prioriteringen är därför att minimera arbetsinsatsen. Kostnaden är inte avgörande, men är förstås en faktor att beakta - annars kunde man ju lämna in allt.
DIA
Här tycker jag DigitDia 5000 känns rätt given. Rapporter om kärvande bildmatning etc oroar, men användare här på forumet verkar ha kommit på att om man bara lutar den så funkar det. Inställningarna är pillriga.
- Eller ska man satsa på en Nikon Coolscan, för dubbla pengen?
Negativremsor
Här verkar inte finnas något motsvarande arbetseffektiv produkt, dvs. där man matar in i ett magasin, eller?
Jag funderar på Plustek 7500i AI, eller kanske Epson V750 Pro.
- Eller kan Coolscan med något tillbehör användas för effektiv negativscanning?
Dator:
Även med snabb utrustning kommer det ta tid innan projektet är i hamn. Och det kanske är smart att göra i ordning en dedikerad dator (PC). Behöver det vara kraft i datorn, eller är det scannern som gör jobbet?
Annat att tänka på?
Tackar för svar och engagerade heja-rop
DIA
Här tycker jag DigitDia 5000 känns rätt given. Rapporter om kärvande bildmatning etc oroar, men användare här på forumet verkar ha kommit på att om man bara lutar den så funkar det. Inställningarna är pillriga.
- Eller ska man satsa på en Nikon Coolscan, för dubbla pengen?
Negativremsor
Här verkar inte finnas något motsvarande arbetseffektiv produkt, dvs. där man matar in i ett magasin, eller?
Jag funderar på Plustek 7500i AI, eller kanske Epson V750 Pro.
- Eller kan Coolscan med något tillbehör användas för effektiv negativscanning?
Dator:
Även med snabb utrustning kommer det ta tid innan projektet är i hamn. Och det kanske är smart att göra i ordning en dedikerad dator (PC). Behöver det vara kraft i datorn, eller är det scannern som gör jobbet?
Annat att tänka på?
Tackar för svar och engagerade heja-rop
Senast ändrad: