Annons

Fråga från amatör

Produkter
(logga in för att koppla)

albin51

Aktiv medlem
Hej här kommer lite frågor från en(riktig amatör)
Mitt fotointresse har vaknat till liv, efter mer eller mindre legat nere i 30 år.
Köpte en Canon Powershot S3 is. För et par år sedan.
Efter att jag varit på en foto utställning började experimenterandet!
De visade sej inte va så lätt. Jag vill få hjälp med att ta bilder med såkallat,
Mjukt vatten. Jag förstår att det handlar om bländare&slutare, och att bilden skall tass
Kväll eller natt? Finns det något grund recept? Sedan ser man oftast naturbilder med väldigt
Mustiga färger, hur får jag till de.
Tacksam för hjälp med detta å andra tips.
Ps kameran är kanske inte den bästa men för duga tills jag kommer igång

Med vänlig hälsning Lars

Jag gissar att det du är ute efter är lång slutartid, med kameran på stativ. Om det är dag, kväll eller natt spelar mindre roll (annat än att det är lättare att få riktigt lång slutartid nattetid...).

mm, lång slutartid och stativ är lösningen du är ute efter för att få "mjukt vatten".

för att få mustiga färger får du antingen ställa in kameran på att öka färgmättnaden eller göra detta i efterhand t.ex i photoshop.

Jag gissar att det du är ute efter är lång slutartid, med kameran på stativ. Om det är dag, kväll eller natt spelar mindre roll (annat än att det är lättare att få riktigt lång slutartid nattetid...).

Tack för dit svar. Jag har försökt dagtid men de blev i princip som ett vanligt foto?.
Jag får väl ut å prova igen!

Tack för dit svar. Jag har försökt dagtid men de blev i princip som ett vanligt foto?.

Det kan vara så att det var för ljust när du provade, så slutartiden* blev inte lång nog för att ge det mjuka vattnet du ville ha. Antingen kan du försöka senare på dagen (fast det går lika bra med tidigare) eller minska mängden ljus som kommer in i kameran: ett polarisationsfilter blir bra för det. Och dessutom kan de få lite mer stuns i färgerna.

* Jag förutsätter att du minskat bländaren så långt det går (dvs ställt in det högsta bländartalet du kan). Hur man gör med just din kamera vet jag dock inte.

Försök igen, men kom ihåg att du måsta använda stativ och ställa in en liten bländare tillsammans med en lång slutartid. Ibland använder man ett neutralt gråfilter för att få tillräckligt lång slutartid. Det kan vara lite svårt i starkt solljus. Prova precis före solnedgången eller tidigt på morgonen så är chansen större att det blir bra.

P.S: Om du har Auto ISO så blir det extra svårt, använd så lågt ISO som du kan.

Jag är tacksam för de svar jag fått hitintills.
Kanske finns någon som har likadan kamera som jag!

Med vänlig hälsning Lars

Hej Lars!
Har fotat en hel del med en sådan kamera och den är inte alls dum. Skall nog kunna ge dig några tips vilka dock får vänta till morgondagen då det är sent nu. Vill bara stämma av det här med mjukt vatten. Är det samma effekt som du ser på bilden nedan (om det nu kan ses i detta lilla format)? Min andra fråga är om du har tillgång till ett stativ.
Hälsningar,
Anders

Bilagor

• Fix3.jpg
    Fix3.jpg
    74.1 KB · Visningar: 670
Hej Lars!
Har fotat en hel del med en sådan kamera och den är inte alls dum. Skall nog kunna ge dig några tips vilka dock får vänta till morgondagen då det är sent nu. Vill bara stämma av det här med mjukt vatten. Är det samma effekt som du ser på bilden nedan (om det nu kan ses i detta lilla format)? Min andra fråga är om du har tillgång till ett stativ.
Hälsningar,
Anders

De stämmer bra! Jag är mycket tacksam för all hjälp.
De va roligt att höra att du använt samma kamera.
Då har du kanske en del tips& förslag att komma med.
ps. Jag har stativ.

Hälsningar Lars

Det gäller som sagt att komma upp till ganska långa slutartider och hur långa som behövs beror på hur fort vattnet rör sig. I en bäck kan det räcka med 1/6 sekund men om du skall få samma effekt vid en strand så skall du komma upp till 1-2 sekunder om inte mer. Det gäller då att ha minsta möjliga bländaröppning och då den här kameran har f8 som minbländare får du lov att laborera lite.

Gör detta på eftermiddagen precis när skymningen är på väg att börja. Hitta ett lämpligt motiv med vatten som rör sig och som även innehåller något statiskt, d.v.s. stenar, en brygga eller något liknande. Upp med kameran på stativet, ställ in kameran på Av och välj bländare 8. Kameran kommer då visa en slutartid och om denna är för kort så är det för ljust ute, bara att vänta en stund till.

Du har en intervalltimer på kameran och den sätter du in på att ta en bild var femte minut för 20 bilder. Sedan är det bara att starta kameran och låta den jobba en timme.

När den är klar så kommer du att kunna se hur vattenytan förändras på bilderna när slutartiden blir längre och längre. När du hittat en bild med det där utseendet du är ute efter så tittar du i bildens EXIF-data för att se den slutartid som användes. Prova det här för olika typer av vatten så kommer du säkert få en del fina bilder samtidigt som du lär dig vilka slutartider du vill använda vid olika tillfällen.

Tänk på att använda nyladdade batterier och stäng av bildstabiliseringen i kameran när den står på stativet, den gör ingen nytta där. Om du vill prova detta där det blåser så kan det vara svårt att få stativet att stå riktigt stilla. Ett beprövat knep är då att ha med sig en rulle gaffatejp och helt enkelt tejpa fast sten på stativet.

När det sedan gäller bländare f8 som minsta bländare på kameran så kan man komma runt detta med hjälp av gråfilter som hjälper till att förlänga slutartiden. Har själv inte arbetat så mycket med sådana men jag är säker på att någon annan här på Fotosidan kan hjälpa dig med detta.

Hälsningar,
Anders

Varför ska man använda bländarförval när det är en visss tid man vill uppnå?

Har inte den kameramodellen exponeringstidsförval?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar