Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektiv till Nikon D300

Produkter
(logga in för att koppla)
Nikons 60 mm makro ska vara bra för porträtt också.

Annars är väl 17-55 eller 24-70 väldigt bra alternativ.
 
Sigmas 30 1,4 är i mitt tycke helt fantastiskt! Har använt det en hel del i studiosammanhang och det har fått mig att omvärdera min syn på Sigma (från ond till god inställning s a s). Det kostar dessutom inte alls farligt, 4750 hos Cyberphoto t ex. Somliga har haft problem med att detta objektiv har fokuserat konstigt men mitt exemplar har aldrig haft sådana tendenser. Snarare så att efter att jag ställt in AF-finjusteringen i kameran så är det gräsligt skarpt! :)
 
Funderar på att köpa en D300.
Vad ska jag isåfall välja för objektiv?
Tar mycket porträtt, men annat också förstås.

Om du vill något som fungerar både för porträtt och lite allmänt foto så är AF-S Nikkor 18-70mm 1:3.5-4.5G ED DX ett utmärkt val. Det finns förstås ljusstarkare men då får du betala därefter.
//Stanislav Snäll
 
Ja budgeten är väl rätt central i frågan över huvud taget :)

Vad har du för grejer nu?

De flesta säger nog att du ska lägga pengarna på objektiv snarare än på kamerahus, och att du inte ska köpa ett såpass dyrt kamerahus om du behöver snåla på optiken för det.
 
Bara ett porträttobjektiv känns nog ganska jobbigt att ha, även om man mest fotar porträtt. Jag skulle satsa på en skaplig normalzoom och ett fint, ljusstarkt, kort teleobjektiv. Exempelvis:

Nikkor 16-85 VR
Tamron 60/2 makro

Då har du ett stort brännviddsomfång från rejäl vidvinkel till skapligt tele, samt ett ljusstarkt kort tele som bör passa utmärkt för porträtt. Dessutom har Tamronobjektivet mycket bra närgräns och funkar därför till riktigt närgånga bilder på blommor, insekter samt fan och hans mormor.
 
Som sagt, det beror ju lite på budget...
18-70:n som Stanislav nämner är faktiskt inte ett SÅ dumt val, om man inte måste ha superkort skärpedjup för porträtt. Den är skarp och bra och har ett bra allround zoomomfång och har faktiskt väldigt fin bokeh, vilket är bra för porträtt.

KAn du tänka dig att ha två objektiv så är ju ett fast objektiv mellan 50 och 90mm bra för porträtt som komplement till en normalzoom. Nikon AF 50/1.8 är billig, men har lite sådär bokeh. 85/1.8 är bra för lite mer närgångna porträtt.
 
Objektiv

Funderar på att köpa en D300.
Vad ska jag isåfall välja för objektiv?
Tar mycket porträtt, men annat också förstås.

Hej!

En 17-55 är aldrig fel, om du är intresserad så har jag kanske en till salu, den är inne på Mattssons foto i Lund för uppcheckning av skick, jag vill ha ett papper på statusen hos objektivet så att jag inte säljer något "kasst"objektiv. Om du är intresserad så skicka mig ett mail.

Mvh
Uffe
 
Sigmas 30 1,4 är i mitt tycke helt fantastiskt! Har använt det en hel del i studiosammanhang och det har fått mig att omvärdera min syn på Sigma (från ond till god inställning s a s). Det kostar dessutom inte alls farligt, 4750 hos Cyberphoto t ex. Somliga har haft problem med att detta objektiv har fokuserat konstigt men mitt exemplar har aldrig haft sådana tendenser. Snarare så att efter att jag ställt in AF-finjusteringen i kameran så är det gräsligt skarpt! :)

Kul att läsa. Jag skaffade detta objektiv i våras och fick ett dåligt ex. Men jag hade sett vad det kan göra så det skickades fram och tillbaka till Tura (agenturen) och byttes till slut ut. Det krävdes ytterligare en tur till Tura men nu är jag mer än nöjd. Om det går att läsa här.

Jag gillade Sigma redan innan, hade ett 10-20USM som jag (fortfarande) trivs väldigt bra med. Men som sagt, här kan gälla uthållighet för då kan det bli hur bra som helst om man har otur i början.

Av någon anledning verkar Nikonägare mer nöjda med Sigma 30/1.4 än Canonägare (som jag har). Kanske är det lägre felprocent där... men det är bara en gissning :)

Summasummarum så tycker jag det roliga med detta objektiv är blixtlösa bilder inomhus. 30mm är "normal" på en crop dvs att kameran fångar ungefär vad ögar ser. Det är styrkan. Fick man bara ha ett objektiv så skulle detta vara en het kandidat för mig, det är rätt mycket "back-to-basics" inom fotografi. Fast med en fantastisk ljuskänslighet ska man tillägga.
 
Objektiv till D300

Jag har en 18-70/3.5-4.5 som jag är tämligen nöjd med. Täcker upp ett stort omfång till en mycket rimlig peng. Visst, det är inte någon 24-70/2.8 men den duger gott tills det finns pengar över till bättre grejor. Inte världens bästa skärpa och inte heller den bästa färgåtergivningen, men vad får man vänta sig av ett nästan nytt objektiv för 1500 spänn?

Jag kan varmt rekommendera denna glugg. Bang-for-a-buck-faktorn är riktigt hög.
 
Jag köpte min D300 med ett 50mm f/1,8, och har nästan inte tagit av det sedan dess... Möjligen känner jag att jag saknar något vidvinkligare, typ 35mm. Har också kompletterat med en begagnad normalzoom 18-70mm.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.