Annons

7D RAW codec abstinens

Produkter
(logga in för att koppla)

filmtime

Ny medlem
Har inte hittat någon ny codec från vare sig Adobe eller Canon för Canon EOS 7D.

Har provat en gratis version från annat håll som endast gav thumbnails i Explorer men vare sig Bridge eller PS CS4 kan öppna CR2 filerna.

Finns det någon Canon eller Adobe insider som vet var man kan få tag på nya codec eller när de förväntas komma? Vill gå med dessa (har läst att det finns en version från ett tredje företag (okänt för mig) att köpa för ca 30 USD).

Eller har jag bara letat dåligt och finns den redan tillgänglig från Adobe/Canon?

Mvh,
Martin
 
Svar från mig själv till hastigt inlagt ämne...

Det var bara att gå in i Bridge och uppdatera så installerades Raw 5.5 från Adobe och så funkar det i både PS CS4 och Bridge.

Martin
 
Kan öppna bilderna och allt annat i PS CS4

Kan nu redigera som tidigare. Jag antar att 7D RAW formatet är snarlikt 5D men vill inte gissa. Min tidigare kamera var en 50D och hade inte uppdaterat på ett tag.

Kan bara tala om att det gick bra att öppna bilderna efter update, ser bra ut i Vista Explorer, rätt oskarpa i Bridge, men allt fungerar som det ska i PS.

Laddade upp två bilder från min första dag med 7D:
http://www.wildbirdgallery.com/images/birds/lanius_senator/senator.htm

Mvh,
Martin
 
Men nu var väl inte frågan om den var bra eller inte.. Det efterfrågades en råfilskonverterare som hanterar råfilerna från 7D. DPP är för övrigt helt okej som just råframkallare.
 
DPP är en nödlösning, camera raw är så mycket bättre vad det gäller flöde och alla justeringar som kan göras enkelt och snabbt. Tyvärr är inte Camera raw helt uppdaterat vad det gäller 7d färgfilter, se Joakims förklaring i 7d tråden angående grönt filters transmission i 7d.
Camera raw kommer som skarp version inom kort och är då förhoppningsvis optimerat för 7d
 
Har inte hittat någon ny codec från vare sig Adobe eller Canon för Canon EOS 7D.

Har provat en gratis version från annat håll som endast gav thumbnails i Explorer men vare sig Bridge eller PS CS4 kan öppna CR2 filerna.

Finns det någon Canon eller Adobe insider som vet var man kan få tag på nya codec eller när de förväntas komma? Vill gå med dessa (har läst att det finns en version från ett tredje företag (okänt för mig) att köpa för ca 30 USD).

Eller har jag bara letat dåligt och finns den redan tillgänglig från Adobe/Canon?

Mvh,
Martin

Raw Developer har stöd för 7D liksom ImageConverter Plus.

Du kan också använda Photoshop Elements 8 så länge.
 
Photo Mechanic beta 4.6.2 visar 7D Raw-filer

Det kanske inte är någon nyhet men jag vill ändå tipsa om att Photo Mechanic beta 4.6.2 som släpptes igår visar 7D Raw-filer som tumnaglar.
I betaversionen av Lightroom 3 kan man konvertera till jpg genom att välja File/Export with Presets/Burne Full-sizied JPGs
/A-L
 
ANNONS