Annons

Uppgradera från CS2 till CS3, går det nu?

Produkter
(logga in för att koppla)

Måns H

Aktiv medlem
Har CS2 och Mac PowerBook G4 17" med OSX 10.4.4 (d v s har förra processorn).

Går det att på nåt sätt gradera upp till CS3 - Adobe har slutat sälja den och min dator klarar inte CS4.

Tycker egentligen att CS2 duger, men skulle vilja ha en bättre råkonverterare. Kör Lightroom 2 då det verkligen behövs, men det går så segt i min dator att jag inte kan ha det som standard.

Jag har hört att adobe håller med uppgraderingar 3 steg bakåt, gäller inte det längre???

Från cs3 till cs4 skedde någonting så att man behövde en bättre processor än de som fanns när cs3 släpptes, cs2 till cs3 borde inte vara lika problembehängt men jag har dålig koll.

Jag tror inte CS4 behöver någon annan hårdvara än CS3, däremot kan den utnyttja nyare funktioner om dom finns.

CS4 går inte på förra Mac-processorn

Jag hade tänkt hoppa över uppgraderingen till CS3 och gå på CS4 direkt. Men då jag kollade det finstilta (som är noga inbäddat bakom kvadratmetrar med snömos om hur himla fantastiskt enastående unikt bra varenda produkt är) och stod det att CS4 kräver nya Mac-processorn. Samtidigt slutade Adobe sälja CS 3. Annars hade jag köpt den , tror att CS 3 har hyfsad RAW-konverterare.
Har tillgång till student/lärarrabatt så priset hade blivit rimligt.
Ska kolla idén att köpa på Blocket.
TPB? Behåller hellre CS2.

Adobes support?

Började där.

Har tillbringat timmar med att klicka runt i Adobes datorlabyrinter. Och timmar i telefonkön. "Vi säljer inte CS 3 längre och kan inget göra" var det besked jag fick till slut.

Det var i julas, men nu kom jag på att det kanske finns folk här på fotosidan som kan ge nåt tips.

Jag hade samma problem när jag skulle köpa upp mig på CS3 medans jag fortfarande hade studentrabatten...de hade just slutat för den då CS4 kommit så jag fick jaga som en tok.
All ära till flickvännen som hittade ett ex av stundentversionen med Ps, Ill, Ind, Acrobat pro plus lite kringprogram på dustin!!!

Nu är det ju så sunkigt att man tvingas köpa en macpro för att kunna använda CS4, det var lite därför jag siktade in mig på CS3 för då kan jag nöja mig med en G5...det duger mer än väl för mina behov.

Nu sitter jag ju för närvarande utan vettig dator hemma så det är bare hemma i familjehemmet jag kan använda dem nu men det brinner inte i knutarna och G5orna blir bara billigare och billigare.

Men vist är det ett otyg att de inte för äldre versioner, även om de inte skulle ge nån märkvärdig rabatt så kan det ju finnas kompabilitetsfrågor så som denna som ställer till det.

Edit:
Och jag kan verkligen hålla med om att ADOBE behöver jobba på sin suport, den är mycket dålig. Jag fick jaga som fan för att veta vad jag skulle jaga efter.

Jag hade samma problem när jag skulle köpa upp mig på CS3 medans jag fortfarande hade studentrabatten...de hade just slutat för den då CS4 kommit så jag fick jaga som en tok.
All ära till flickvännen som hittade ett ex av stundentversionen med Ps, Ill, Ind, Acrobat pro plus lite kringprogram på dustin!!!

Nu är det ju så sunkigt att man tvingas köpa en macpro för att kunna använda CS4, det var lite därför jag siktade in mig på CS3 för då kan jag nöja mig med en G5...det duger mer än väl för mina behov.

Nu sitter jag ju för närvarande utan vettig dator hemma så det är bare hemma i familjehemmet jag kan använda dem nu men det brinner inte i knutarna och G5orna blir bara billigare och billigare.

Men vist är det ett otyg att de inte för äldre versioner, även om de inte skulle ge nån märkvärdig rabatt så kan det ju finnas kompabilitetsfrågor så som denna som ställer till det.

Edit:
Och jag kan verkligen hålla med om att ADOBE behöver jobba på sin suport, den är mycket dålig. Jag fick jaga som fan för att veta vad jag skulle jaga efter.
Hm, jag hade inga problem med att köra CS4 på min G5:a, den var betydligt rappare än CS3 tyckte jag.

Mvh

Nikolaj

Hm, jag hade inga problem med att köra CS4 på min G5:a, den var betydligt rappare än CS3 tyckte jag.

Mvh

Nikolaj

Hmmm...intresant.

Nåväl det kvittar ganska lika en tid framöver för mig men det är nog nått man bör gräva lite innan man investerar några tusen i en uppgradering.

Detta är ju förövrigt ett tips för de som inte vet de:

Man kan uppgradera en studentversion till nästa stegs ordinarie version utan att det kostar mer än en standard uppgradering. Det är nog ett femsiffrigt belopp som finns att sparar in där om man kan köpa upp sig på en studentrabatt.

Det låter som om du har köpt en "Creative Suite", alltså Adobes färdiga paketering av sina program. Tänk då på att du inte kan uppdatera bara Photoshop, utan du måste köpa en uppdatering av hela sviten.

Det låter som om du har köpt en "Creative Suite", alltså Adobes färdiga paketering av sina program. Tänk då på att du inte kan uppdatera bara Photoshop, utan du måste köpa en uppdatering av hela sviten.

Jag köpte från början 2001 tror jag det var hela CS (PS 7, Il 10, Ind, 2 Acrobat 6)
Med detta kunde jag förra året köpa och installera en Photoshop CS4 upgrade utan problem, jag behövde inte uppgradera hela sviten.

Nikolaj

Jag köpte från början 2001 tror jag det var hela CS (PS 7, Il 10, Ind, 2 Acrobat 6)
Med detta kunde jag förra året köpa och installera en Photoshop CS4 upgrade utan problem, jag behövde inte uppgradera hela sviten.

Jag tror villkoren har ändrats sedan dess. Har själv en bekant som köpte en Photoshop CS4 uppgradering som inte gick att installera då han hade hela CS3 paketet, vilket även bekräftades av Adobes support. Listigt nog får han nu inte lämna tillbaka uppgraderingen eftersom förpackningen är bruten, så undrar de varför folk piratkopierar...

Jag tror villkoren har ändrats sedan dess. Har själv en bekant som köpte en Photoshop CS4 uppgradering som inte gick att installera då han hade hela CS3 paketet, vilket även bekräftades av Adobes support. Listigt nog får han nu inte lämna tillbaka uppgraderingen eftersom förpackningen är bruten, så undrar de varför folk piratkopierar...

Jag var inne och kollade på Adobes site och hittade den här sidan:
http://www.adobe.com/se/products/creativesuite/upgrade/
och vad jag förstår så går det alldeles utmärkt att uppgradera bara PS även om man har hela sviten i en tidigare version.
Men osvuret är kanske bäst.

Nikolaj

Ja, det är en CS (Creative Suite) "design standard" om jag inte minns helt galet, den fulla "master collection" innehåller en mängd program som tex webdesign, ljud, film och annat...saker som jag inte behöver.

Om jag skulle behöver uppgradera alla så är det inte hela världen...jag köpte ju hela för att jag såg att det skulle vara bra att ha, hellre det än bara Ps extended i mina ögon då det är enormt knökigt att hålla på med tex layout i Ps...det är inte ämnat för det. Likaså att försöka rita och skapa grafisk form i Ps. Acrobat Pro var väl den ända som jag kände inte riktigt var motiverad men det var antingen detta eller bara Ps...och för det priset jag fick så gör det ingenting!

Även om det nu inte skulle vara så jobbigt för just mig så ser jag det som ogint av adobe om det skulle vara så att man bara kan uppgradera hela och inte delar, opraktiskt för de som nästan uteslutande jobbar med bilder men ändå inte vill stå med rumpan helt bara när andra behöv dyker upp.

Senast ändrad:
Och du har inte klickat i enskilda program i högerkolumnen?

jag klickade i de program som ingick i den svit jag köpte (det var lite olika innehåll utan att det hette annorlunda om jag minns rätt)

För övrigt har jag satt min leverantör på att undersöka med Adobe vad det är som gäller, så får vi se vad dom säger.

N

jag klickade i de program som ingick i den svit jag köpte (det var lite olika innehåll utan att det hette annorlunda om jag minns rätt)

För övrigt har jag satt min leverantör på att undersöka med Adobe vad det är som gäller, så får vi se vad dom säger.

N

Jag tror att man bara ska klicka i en ruta per licens man har. Men vi ser fram emot om du får något definitivt svar från din leverantör.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar