Del flesta inköp vi gör är nog oftast dumma men viss dumhet är värre som t.ex. att köpa ett EF-S objektiv och inte ha någon som kan eller vill ärva det.
EF-S-objektiven sjunker nog lika snabbt och lika mycket i pris som kamerorna de sitter på och hamnar till slut i de flesta fall som garderobsvärmare likt alla analoga kameror, förstoringsapparater, framkallningsgrejor, ljusbord mm.
Det är bara FF som är framtiden och 7D kan vara ett tredje steg in i den!
Håller absolut inte med om att det BARA är FF som är framtiden. Se tex Olympus som det går rätt bra för och deras ännu mindre sensor.
I huvudsak tror jag det finns tre olika kategorier av systemkameraägare (naturligtvis är alla fotografer unika, men iallafall):
1. Familjefotografen, som mest använder kameran vid högtider och semester. Är inte så insatt i olika system, och har oftast bara kit-objektivet och ev ett enklare telezoom.
2. Avancerade amatörfotografen. Tar bilder på det mesta, och är väldigt insatt i olika system. Tänker mer på kvalitén, fasta objektiv, hög ljusstyrka mm än vad familjefotografen gör.
3. Proffs, dom som tjänar pengar på sin fotografering (hel eller deltid).
------
1. Första kategorin vill ha en mer avancerad kamera än kompakten med möjlighet att byta objektiv. Prioriterar pris, enkelhet och att kameran är liten och smidig. Här tror jag absolut att APS-C kommer att leva kvar för överskådlig framtid.
2. Tror att hälften i den här kategorin ändå vill ha en liten kamera att ta med, och gärna behåller APS-C, andra hälften skulle göra nästan vadsomhelst för att gå över till FF.
3. Kommer säkerligen (som nu) att domineras av FF (och i viss mån APS-H och mellanformat) även i framtiden.
Av dom tre grupperna lär väl den första vara absolut störst. Så, jag tror absolut att APS-C är här för att stanna.