Annons

10m TTL-kabel, problem?

Produkter
(logga in för att koppla)

viktorssonm

Aktiv medlem
Hej, går i tankarna att skaffa ett paraply med stativ till min Sigma EF-500 DG Super. Funderar över vilket som är det bästa sättet att trigga blixten, efter att ha tittat på de trådlösa alternativen har jag ändå fastnat för sladd. OC-E3 ser jag att Canons originalsladd heter, dock hittat alternativ på Ebay som är MYCKET billigare och dessutom 10m. Är det något problem med så långa sladdar eller varför har inte Canon någon sådan själv? Är det så att de vill kränga på folk svindyra trådlösa lösningar istället? För visst borde väl ändå sladd vara det bästa iom att jag antar att ETT-L automatiken fungerar även genom paraplyet vilket borde kunna vara användbart? Nackdelen är ju att man får en sladd att snubbla över, men det tycker jag är ett litet problem i sammanhanget och till det priset. Finns det några nackdelar som jag har missat?

Tack på förhand /Magnus
 
Det kan vara ett problem - allt beror på hur väl canon designat interfacet i båda ändarna. 10m är tämligen långt för den typen av signaler, men bara att testa - antigen fungerar det eller inte. Orsaken till att canon inte tillverkar den är troligen att den inte går få helt imummun emot störningar och att det hade försvårat certifieringen av systemet i EMC hänseende.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.