Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

10d vs d70

Produkter
(logga in för att koppla)

hosse1

Medlem
hej..ska nog köpa en digital systemkamera snart och jag har fassnat för canon eos 10d och nikon d70..vad har ni för erfarenheter av dessa två? och vilken av dom anser ni att vara bäst?..vad jag har hört så ska nikon vara det bättre alternativet eftersom att man kan använda äldre objektiv från äldre nikon kameror och därefter få allting billigare i längden...

jag hoppas på att ni kan ge mig mycket tips osv, har en hel del erfarenhet av fel köp så det kan behövas..

mvh!

D70 har bättre buffert, man kan plåta tills minneskortet är fullt (om man har snabbt minneskort) i 3 bps och jpg, 10D:s buffert tar slut vid 9 bilder (3 bps).

D70 startar upp på en gång, 10D tar dryga 2 sekunder på sig.

D70 saknar spegeluppfällning, vertikalgrepp som tillbehöver och har inget ISO 100 läge.
Lägsta ISO är 200 på D70 och ger klart mer brus än ISO 100 på 10D.

D70 saknar även ett ISO 3200 läge, inte mycket att sörja över kanske, då ISO 3200 på 10D ser bedrövligt ut.

D70 är gjord i plast, 10D i metall.

D70 har mindre och mörkare sökare .

Andrew:
Man kan använda äldre objektiv, men gamla manuella objektiv ger ingen ljusmätning på D70. Man får fota på känn och/eller titta på histogrammet efteråt.

sagan skrev:
D70 saknar även ett ISO 3200 läge, inte mycket att sörja över kanske, då ISO 3200 på 10D ser bedrövligt ut.

Detta går ju att pressa i RAW-konvertern, vilket ju är det som 10D åxå gör i praktiken, det är bara det att man slipper "dra i spakarna" själv. ISO3200 ger fullt användbara bilder på D70, iaf upp till A4 i storlek (jag har inte testat större). Resultatet ser väl ut något i stil med ISO800 negativ film eller så. (Iaf av den, visserligen inte så stora, erfarenhet jag har av "större" förstoringar från dylik film, att döma.)
Men det beror lite på hur kräsen man är och även på tycke och smak. (Sen beror det ju även lite på motivet, såklart.)

dumbo skrev:
Detta går ju att pressa i RAW-konvertern, vilket ju är det som 10D åxå gör i praktiken, det är bara det att man slipper "dra i spakarna" själv.
Jovisst, på så sett kan du använda ISO 6400 oxå, om du så skulle önska.

Jo, fast det, däremot, ser inte så jättekul ut. :)
Fast för små förstoringar går nog det åxå att använda.

Fördelen med 10D i det fallet är ju att man även kan fota JPEG på ISO3200, om man nu av någon anledning skulle vilja det. Det går ju inte på D70 av förklarliga skäl. :)

Adrew:
Tänkte bara på att:
Om du har möjlighet att vara lite mer specifik i frågeställningen så är det åxå lite lättare att svara. :)

För att återknyta lite mer till ursprungsfrågan:
Jag har inte direkt använt 10D utan mer bara hållit den i handen och "kännt" på den. För min personliga del tycker jag att reglage och knappar är mer genomtänka och "rätt" placerade på D70:n. Det var till stor del det som gjorde att jag valde just den.
Detta är såklart fråga om tycke och smak.

Att en kamera är byggd i plast behöver ju inte vara någon nackdel. Den blir lättare och den blir inte heller lika kall att hålla i på vintern. Vad gäller hållbarhet så är det inte materialet i sig som avgör det i nån större utsträckning utan mer själva konstruktionen. Polycarbonat är en mycket hållbar plast.

Sen bör man ju kanske ägna en tanke åt objektiven åxå. Både Nikon och Canon har en ganska komplett linje objektiv. Nikon saknar en del objektiv i "mellanklassen". Antingen är det budgetgrejer eller proffsgrejer, om man ska hårddra det. Canon är billigare framför allt på lite längre telen.
Nikons gluggar tenderar dock att ha sämre andrahandsvärde, vilkte talar för köp av begagnade objektiv. Inte lika bra om man själv köper nytt och behöver sälja i framtiden dock.
Sen finns ju alltid 3:e-parts tillverkade objektiv åxå såklart.

dumbo skrev:
Fördelen med 10D i det fallet är ju att man även kan fota JPEG på ISO3200, om man nu av någon anledning skulle vilja det. Det går ju inte på D70 av förklarliga skäl. :)
Tja, det går väl att pressa även i JPG, underexponera ett steg vid ISO 1600 och dra upp ljusstyrkan efteråt.

dumbo skrev:
För min personliga del tycker jag att reglage och knappar är mer genomtänka och "rätt" placerade på D70:n. Det var till stor del det som gjorde att jag valde just den.
Detta är såklart fråga om tycke och smak.
Jag skulle säga att det till stor del handlar om en vanesak, jag skulle helt säkert kunna vänja mig vid D70, eller D7D eller en *IST knappar på relativt kort tid.

Jag har gått från Pentax, Ricoh, Nikon, Fuji, Olympus, Minolta till Canon..har inte haft några problem att anpassa mig till knappar och reglage på de olika kamerorna.

dumbo skrev:
Jo, man kan "pressa" JPEG-filer åxå, men man har inte en chans att plocka ut lika mycket detaljer/nyanser ur 8 bitar som ur 12.
Korrekt.

dumbo skrev:
Och visst handlar det om vana, men man kan väl säga att det tar längre tid att vänja sig vid vissa saker än andra. :)
Min poäng var väl lite att kameran ska "kännas" rätt när man håller i den åxå.
Enligt min mening så har de stora märkena tillräckligt bra känsla i sina D-SLR för att det ska vara sekundärt för kameravalet, möjligtvis med undantag för *IST som är lite väl liten, svårt att få bra grepp om de kamerorna.

Vad som är viktigt för mig personligen vad gäller känslan, är att det finns vertikalgrepp att köpa till.

Som jag ser det är kameran i sig inte enbart väsentlig. Om 5 år har flera nya generationers kameror kommit fram med helt annan prestanda än det vi tycker är bra idag. Försök tänk i objektiv i stället. Vilka objektiv vill du samla på dig (för tro mig, om 5 år vill du inte sitta med någon av dessa två kameror). I princip måste du välja om du vill standardisera dig på Nikon eller Canon (och, icke att förringa, "Fourthirds-standarden" som ligger och lurar i vassen).

Själv valde jag D70 dels för att Nikon gjort sig känt för sina kompatibla objektiv, och dels som några nämnt ovan, prestandan och dom logiskt placerade kontrollerna.

Jag har jämfört både 10D, 20d och D70 rent praktiskt sedan i somras och jag beslutade att behålla D70 med kitoptiken, då D70 enligt mitt tycke, är snabbare och enklare att hantera och jag får ut lika skarpa och fina bilder som med 20D och Tamron 28-75, vilken jag för övrig trivdes mycket bra med. Dock saknade jag vidvinkel med Tamronen, vilket skulle resulterat i ett objektiv till för att få samma omfång som Nikons kitoptik.

Visst, jag kan inte montera batterigrepp, fälla upp spegeln för sig och jag kan bara fota med 3bps, men jag har gjort mitt val. Nu blev det pengar över till ett begagnat 80-200/2,8, en blixt SB-800 och en fast 50mm.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar