Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

10D vs D60

Produkter
(logga in för att koppla)

frankgi

Aktiv medlem
For meg kan det virke som det er et lite hysteri hva angår forskjellen mellom 10d og D60 i Sverige vs i Norge.
I Norge virker det som om folk ikke har kastet seg på den karusellen i like stor grad som det har blitt gjort i Sverige. I Sverige mener jeg å lese at det har tatt helt av. Er det virkelig slik at D60 eiere har gått mann av huse for å bytte ut sin D60 med en 10d.
Klart det er forskjeller på de to kameraene, men i hovedsak så er det bare marginalt. Ar AF er bedre. Tjo, tviler ikke på det, men at AF er så dårlig på D60 er jo hauset opp mer enn fortjent i 10d favør.
Høye iso-verdier. Tjo, men hvem bruker høyere iso-verdier enn 800. Det er sikkert noen, men vil allikevel ikke tro at menigmann gjør det. De fleste forogreferer med iso 100 vil jeg tro.
 
jag tycker att AF:en på D60 är för dålig. Jag bytte bort min D60 mot en 1D _ENBART_ för att få bättre af. Sen får man ju givetvis en massa andra fördelar på köpet, men AF:en var grundtanken.

Själv använder jag mest iso 400 och uppåt (kanske 90% av mina bilder?:)). Köpte nu en 10D för att få iso 1600 och 3200. Ds:en stöder bara iso 1250. Nästan enbart studiobilder jag använder iso 100 till.
 
Herman,det skiljer 2 miljoner pixlar mellan 1D och D60. Så det är väl "bara" en skoterfotograf som prioriterar AF;n före upplösningen ? :)

Har du kvar 85:an du köpte av mig ?

mvh
Patrik
 
Herman, du er sikkert en av dem som har byttet med god grunn. Tviler ikke på det. Jeg er ikke ute etter noen bestemt. Jeg bare undrer meg. Hysteriet tar på en måte overhånd hos enkelte, tor jeg da ;-))
 
sipamoid skrev:
Herman,det skiljer 2 miljoner pixlar mellan 1D och D60. Så det är väl "bara" en skoterfotograf som prioriterar AF;n före upplösningen ? :)

Har du kvar 85:an du köpte av mig ?

mvh
Patrik

*host*
jahaja =)

Om vi säger så här att jag inte litade på D60:ns AF så räcker det :)

Nej har dessvärre inte kvar 85/1.8:an vilket jag ångrar, det var en underbar glugg. 1.2:an är lite för seg för allt utanför studion. =(
 
Marknadsföring...

...är nog det enklaste svaret! Tillverkarna är oerhört skickliga på att lyfta fram både stora och små förändringar till att vara något man måste ha!
 
Nja.. faktiskt är det inte bara AF'en som är förbättrad. Buset i t.ex. ISO 800 är MINDRE än D60'ns ISO 400.... Det är väl lite mer än marginellt bättre?

jag tror inte heller att "hysterin" är så utbredd som du påstår om D60-ägare.. Det är bara fler som valt att köpa den och därför har det skapats ett högt intresse.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.