Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

10D problem med intern och extern blixt

Produkter
(logga in för att koppla)

ttop

Medlem
Hej!

Jag har en EOS 10D med en 550ex blixt. De flesta bilder tagna med den externa blixten och även med den interna blixten blir konstigt underexponerade. Det känns som om blixtarna inte får lysa ut lika länge som de borde. Bilderna med blixt blir mörkare än de som är tagna utan blixt (med hyffsat ljusstark optik på platser där det inte är så mörkt). Har haft en D30 tidigare som inte alls gjorde så här mörka blixtbilder. Någon som har något tips?

mvh Ola

Dum fråga kanske, men du har väl satt blixtexp.kompenseringen (i kameran) till noll?
Annars är det nog ngt fel på styrsignalerna från kameran.
Mvh
Patrik

Samma här...

Jag har samma problem med min D30 vilket blev plågsamt tydligt på kursen i studioteknik idag. Kameran funkade inte ihop med de externa blixtarna. Exakt samma problem som du beskriver. Samma sak gäller den interna blixten. Styrsignalerna? Stort eller litet problem?

:*(

/ Martin

Ps. Vart vänder jag mig med ett sådant problem. Jag köpte kameran begagnad av en handlare [www.parkcameras.com] i London och har garanti fyra månader till eller något sådant. Skulle ju helst vilja slippa skeppa iväg den. Grrr.... :*|

Jag kör en del med Eos D60 och 550EX. Oftast blir bilderna som de ska, men ibland måste jag ställa upp blixtkompensationen på +2 för att det ska bli rätt. Verkar som om mätningen överreagerar på ljusa delar av rädsla för överexponering.

Kan alltså tillägga att jag har exakt liknande problem med 550 och 300d
Verkar med andra ord som det ligger i E-TTL och att den tar för storhänsyn till AF punkten.
Det innebär att om det är en vit tröja eller liknande där af är ställd så blir den VÄLDIGT underexponerad.

Har märkt att om man lägger AF punkten på ansikten istället för kläder eller liknande så blir det bättre... Detta kan ligga i att ansikten är "neutralgråa"??

Det är i allafall det jag kommit fram till efter relativt lite tester men trots allt en del...

Japp.. min 10D gör likadant...

Man får helt enkelt sätta blixten på +1 eller dra i histogrammet i PS.. Dock inte på alla bilder...

Bilagor

• blixthist.jpg
    blixthist.jpg
    42.6 KB · Visningar: 460
EXAKT Så brukar mina histogram se ut ;-) det roliga är att INGEN på Canon hört talas opm detta ;-) Pratat med 3 olika individer (den första gången redan första dagen jag fick händerna på en 300D) då jag trodde detta låg bara på 300D :-( Ock tur man har exponeringskompensationen påå blixten.. men lite trist när man är van vid Eos 5 och 540 blixten ;-(

Att Canon har haft problem med hur mycket hänsyn som ska tas till autofokuspunkterna är känt sedan tidigare. Som ett exempel gjorde man om avvägningen från Eos 3 till Eos 1v.

När jag plåtar porträtt brukar jag använda FEL-funktionen och mäta i ansiktet. På negativ film sätter jag då blixtexponeringen på +1, digitalt och dia på 0 eller +0,5.

Konstigt, har inte haft några sådan problem alls, varkens med G2:an, 10D, 30:an eller 3:an för den delen.

Har en 550EX som jag har använt till alla kamerorna (har inte 30:an kvar längre dock). Det låter som inställningsproblem eller så mäter nu ljuset fel? Blanka ytor kan ju reflektera tillbaka ljuset så att kameran tror att det blir överexponerat och bryter ljuset.

Den inbyggda testade jag en gång sedan insåg jag varför jag köpte en extern blixt :)

froderberg skrev:
Jag kör en del med Eos D60 och 550EX. Oftast blir bilderna som de ska, men ibland måste jag ställa upp blixtkompensationen på +2 för att det ska bli rätt. Verkar som om mätningen överreagerar på ljusa delar av rädsla för överexponering.

Det där har jag läst en del om på nätet, nu när jag sökt om information om mitt problem. Jag (och kanske också Ola) lever emellertid i en betydligt mörkare värld där ett par stegs kompensation inte räcker långt.

Har varit i kontakt med Canon och de ville inte uttala sig om vad det kan tänkas bero på, utan tyckte jag skulle lämna in den för service. Vad jag förstått av det jag fått fram på nätet skulle det kunna vara så att de delar som har med blixten att göra är "brända" på grund av att man kopplat på fel blixtar. :|

/ Martin

Senast ändrad:
goeberra skrev:

Vad jag förstått av det jag fått fram på nätet skulle det kunna vara så att de delar som har med blixten att göra är "brända" på grund av att man kopplat på fel blixtar. :|

Kan inte stämma då jag aldrig använt den med annat än 550 blixten.. Doxk har jag bara 1-1,5 stegs underexponering...

Maverick28 skrev:
Kan inte stämma då jag aldrig använt den med annat än 550 blixten.. Doxk har jag bara 1-1,5 stegs underexponering...

Jag tror vi har två skilda problem. (1) Ett där vi pratar 1-1,5 stegs underexponering vilket verkar vara vanligt och (2) ett där blixten inte ens märks på bilden trots att den "slår".

När jag pratade om "bränd" var det problem 2 jag syftade på. En annan möjlig orsak kan vara att ridåerna behöver bytas ut. Återigen utifrån vad jag förstått av sökningar på nätet, men jag har inte tekniska kunskaper att kunna bedöma informationen. På måndag lämnar jag in min kamera, kan ju rapportera vad som händer, ifall någon är intresserad nu - eller kanske i framtiden...

/ Martin

Ber om ursäkt-... Slog mig sedan att det var nog som du skrebv.. att det var 2 problem..

Däremot har jag flera ggr sett blixtskenet när spegeln gått tillbaka ;-)

Det är ju lite skumt men bilderna har blivit okej (ja som dom brukar typ)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar