Annons

10D med 550EX ger felexponering

Produkter
(logga in för att koppla)

Roinew

Aktiv medlem
Jag har ett problem med min 10D och blixt 550EX. Blixtbilderna blir normalt ca 1 steg underexponerade. Helt plötsligt vid under en resa började den underexponera blixtbilder mer än 2 steg. Jag satte så blixten på min EOS 3 och dessa bilder blev rätt exponerade.

Hemma på min kammare har jag nu försökt komma underfund med hur felet yttrar sig. Det verkar som om blixten inte påverkas av ISO inställningen på kameran. Jag fotograferar en nästan vit vägg ca 3 meter bort. Vid kameran inställd på 100 ASA får jag 1 stegs underexp. Vid 200 ASA får jag rätt exponering. Vid 400 ASA överexponering och vid 800 ASA kraftig överexp. Bilderna skall naturligtvis få samma exponering oavsett ASA inställning. Jag använder P läget på programratten. Det som gör det ännu mer bekymmersamt är att helt plötsligt fungerar allt korrekt för att någon stund senare exponera fel igen.

Är det någon som har sett något liknande och som har en ide om vad som är problemet. Just nu fungerar det bra efter att jag putsat kontakterna i blixtskon med K-sprit, men den fungerade bra för några dagar sedan också men problemet kom tillbaka i dag.

Roine Wahlin
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.