ANNONS
Annons

10D bättre än D100

Produkter
(logga in för att koppla)

Bjucke

Aktiv medlem
Nu har jag använt 10D ett par månader och är mycket nöjd. Inga fokusproblem alls.
Tidigare har jag jobbat med Nikon D1, D1X och D100 och kan nu konstatera att antalet bilder som glider igenom arbetsflödet utan att behöva färg- och kontrastjustering har ökat dramatiskt.
De gamla Nikonmodellerna ska jag naturligtvis inte jämföra med, men jag upplever att D100 inte exponerar lika säkert som 10D. För att få någorlunda dynamik i bilderna med D100 är man tvungen att justera tonkurvan ganska avsevärt via Nikon Capture.
Den största förbättringen har varit blixtbilderna. Med 10D/550 och kameran i AV-läge fungerar det klanderfritt medan jag ofta hade problem i knepiga miljöer med D100/SB80.
Det enda trista är att Nikons objektiv är snyggare! Funderar förresten på nya Canon 70-300 IS som jag såg på Elmia.
Ett 10D-hus till hade ocså varit på sin plats, men nu pratas det om 3D. Vad vet ni om det huset? Är det bara rykten?

Hej!
Vilken kamera som är bäst kan bara den avgöra som testat båda! Det som är bäst för den ene kanske inte stämmer för den andre osv ......

Det handlar om att lära känna den kamera man har och alla möjligheter den erbjuder - sedan är det upp till användaren att utnyttja möjligheterna.
För mig är det resultatet som räknas och jag har tidigt fastnat för Canon och den typ av bildfil som 10D (för närvarande) serverar. Visst går jag och väntar på nya modeller ...... vem gör inte det :) Kan jag inte få till det jag vill med min kamera får jag tänka till vilka begränsningar jag måste eliminera - med mer kunskaper om det verktyg jag har eller söka mig ett nytt kamerahus.

Det enda vi säkert vet är att utvecklingen går framåt och så snart vi köpt en kamera så visst är det nya modeller på gång. Hur en sak ser ut är egentligen ganska oväsentligt bara funktionaliteten är optimal och att grejerna håller för det ändamål vi använder dom till.

Några filosofiska tankar i ett nästan outtömligt ämne.
Önskar er alla en fin dag, första dagen i maj - en fantastisk månad
/Karin

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar