Annons

10D Överexponerar?

Produkter
(logga in för att koppla)

jenz79

Aktiv medlem
Jag har haft en D60 i nästan två år och har nu bytt upp mej till en 10D. Jag upplever det som om 10D överexponerar grymt mycket mer än vad D60 gjorde på evaluerande mätning. Jag har haft den ett par veckor nu och märker att jag ofta kompenserar -0.5 - -1 av bara farten. Ska det vara så?

Jag vet inte riktigt vad jag gör för fel. Jag är mycket väl medveten om att det dynamiska omfånget inte är lika bra som på film men det borde ju inte vara sämre än på D60, snarare tvärtom.

Jag vet inte riktigt hur det är, men jag kompenserar också i princip alltid med -1. Hade otur att märka felexponeringen för sent (hade precis köpt kameran), så ett drygt hundratal bilder från Los Angeles blev förstörda. Gator blev vita istället för gråa.

Har ni installerat senaste firmware? Fast jag har ändå för mig att min 10D underexponerade ett tredjedels steg innan jag uppgraderade den...

Min 10D överexponerade 1/3 steg innan nya firmewaren (vilket enkelt löstes med exponeringskompensationen)..nu exponerar den helt perfekt.

Ett helt steg? borde bli väldigt mörka bilder..

Jar har firmware 2.0.1 och det är väl senaste? Ibland blir bilderna väldigt mörka med -1, men om det är minsta lilla solljus så känns det som om allt blir utfrätt. Kanske har jag bara inte lärt mej 10D än men det känns inte helt rätt.

Har senaste firmware installerad, 2.0.1. Ska väl knappast ha något att göra med att kameran är köpt i USA, mjukvaran borde ju vara densamma med firmware-uppgradering.

I alla fall, dubbelkollade: jag behöver underexponera 2/3 eller ett helt steg. Då ser det ut som det ska göra.

Joel Marklund skrev:
Jag vet inte riktigt hur det är, men jag kompenserar också i princip alltid med -1. Hade otur att märka felexponeringen för sent (hade precis köpt kameran), så ett drygt hundratal bilder från Los Angeles blev förstörda. Gator blev vita istället för gråa.

Ska köpa en 10D när jag är i NYC och vill inte råka ut för samma sak, kan man inte korrigera detta i efterhand om man fotar RAW?

En annan fråga, det ingår väl en sladd så man kan kolla bilderna på en vanlig tv? Kan ju vara en idé om man inte har tillgång till dator, tv finns ju på de flesta hotellrum.

Jag har köpt min kamera i Sverige och det är samma problem med den. Tror inte det har någon betydelse. Man kan ställa in så att det som är överexponerat blinkar när man tittar på bilderna, bara att kompensera och ta en ny :)

Just det, kim har rätt...den överexponerade en tredjedelssteg innan uppgraderingen. Med nya firmwaren så exponerar den perfekt (Kontrollerat genom att mäta med separat spotmätare mot gråkort, mata in värdena i kameran i manuellt läge, och ta en bild på gråkortet. Histogrammet hade topp exakt i mitten, vilket visar att den exponerar exakt rätt.

Konstigt att era kameror överexponerar så mycket som ett steg...

Hmm.. med mätning mot min EOS 5 så underexponerar min 10D 1/3 steg.

Jag har inte haft några problem med exponeringen, mäter man ljuset rätt så blir det ju rätt ;)

Min överexponerar också, brukar få kompensera upp till ett steg.
Jag har aldrig haft firmware under ver 2. har du 2.0.1

mmmikael skrev:
Ska köpa en 10D när jag är i NYC och vill inte råka ut för samma sak, kan man inte korrigera detta i efterhand om man fotar RAW?

En annan fråga, det ingår väl en sladd så man kan kolla bilderna på en vanlig tv? Kan ju vara en idé om man inte har tillgång till dator, tv finns ju på de flesta hotellrum.

Överexponeringen går inte att kompensera fullt ut vare sig i RAW eller annat läge för ett område med helvita pixlar saknar ju information om motivet.

Ja det har du ju rätt i. Jaja, håller man bara koll på histogrammet så undviker man ju otrevliga överraskningar när man kommer hem...

Jag har tagit ett par hundra bilder dom senaste dagarna och det är var nog jag som gjorde fel förut. Nu verkar den exponera helt rätt. Men den måste mäta ljuset lite annorlunda än vad D60 gjorde? Eller är jag helt ute och cyklar?

Nu fungerar det bra allting, det gäller bara att lära sig allt.

ANNONS