Annons

Panasonic GH1 (HD)

Verkar bli en intressant (video)kamera, men jag tycker att du använder alldeles för många utropstecken. Magin går liksom förlorad! <--Visst ser det mer högljutt ut med bara en.
 
Två videoformat: QuickTime Motion JPEG & AVCHD

Ser att kameran stöder två kodningsformat, varav MPEG torde vara enklare att redigera. Ser att dialekten är QuickTime Motion JPEG.
Varför är det Apple's QuickTime som används? Är det bäst? Eller är det enklast att licensiera formatet från Apple? Är det även Apple som ligger bakom formatet AVCHD?

AVCHD (Advanced Video Codec High Definition) is a practical format exclusively developed for recording high-definition motion images. Compared to Motion JPEG, which records the full information of every frame to make a sequence of still images, AVCHD records motion images with highly efficient compression optimized exclusively for motion image recording. As a result, movies that are almost twice as long as previous LUMIX movies can be recorded in stunning HD beauty.

*1 Full-HD (1920 × 1080) movies are output by the image sensor at 24p (NTSC) / 25p (PAL), and recorded at 60i (NTSC) / 50i (PAL). HD (1280 × 720) movies are output and recorded by the image sensor at 60p (NTSC) / 50p (PAL).


Ref:
 
Motion JPEG är en gammal beprövad historia som i stort sätt är en sekvens JPEG-bilder inbakade i en filmcontainer, i detta fall Apples Quicktime. Oerhört lätt att redigera eftersom varje filmruta är en egen bild.

AVCHD är i stort sätt detsamma som MPEG4 Advanced Profile, också kallat h.264. Det ger bättre kompressionsgrad MEN är oerhört mycket tyngre för en dator att redigera eftersom datorn hela tiden måste återskapa bilder som egentligen inte är nedsparade var för sig, utan istället består av förändringsdata och avancerade gissningar om hur nästa bildrutan kommer att se ut, baserat på föregående bild. Samma som används på t ex de flesta BlueRay-skivor. Superbra format för leverans, mindre bra för avancerad redigering såvida du inte först konverterar det till ett mer redigeringsvänligt format. Apple har INGET att göra med detta format och de flesta moderna videoredigeringsprogram stödjer formatet rakt av om du har tillräckligt snabb dator.

I pressreleasen verkar dock inte finnas någon information om vilken datahastighet vi pratar om, det är av minst lika stort intresse som vilken codec som används. Bättre konsumentkameror kan spela in runt 17-19Mbit/s, men de senaste från Canon klarar hela 24Mbit/s vilket iallafall på pappret är vad professionella modeller klarar (som dock har större sensor och bättre optik såklart).

Oavsett så ser Panasonic-kameran oerhört intressant ut, i synnerhet med tanke på att den klarar 25p i 1080P-upplösning, och förmodligen har de mycket bättre autofokus än tidigare försök från Nikon och Canon eftersom de ändå har en spegellös konstruktion. Håller tummarna för att den levererar!


Ser att kameran stöder två kodningsformat, varav MPEG torde vara enklare att redigera. Ser att dialekten är QuickTime Motion JPEG.
Varför är det Apple's QuickTime som används? Är det bäst? Eller är det enklast att licensiera formatet från Apple? Är det även Apple som ligger bakom formatet AVCHD?
 
Intressant detta med kodningsformat och datahastighet. Funderade lite över vad man behöver för skrivhastighet på SDHC minnen för att hinna med att skriva all data som kameran producerar i videoläget med den högsta upplösningen?

SDHC minnen brukar ju indelas i klasser med olika skriv/läshastigheter:
• Class 2: 2 MB/s = 13x
• Class 4: 4 MB/s = 26x
• Class 6: 6 MB/s = 40x

När man ser att kameran levererar 17Mbps, så verkar ett Class 2 kort i knappaste laget. Förmodligen behövs det åtminstone ett Class 4 kort, för att klara kraven på skrivhastighet, då Class 4 klarar 32Mbps.

Kikade därefter på t.ex. SanDisk Ultra II 16GB SDHC Class4, som uppges klara av att skriva max 15MB/s, medans den dyrare varianten SanDisk Extreme III 16GB SDHC Class6, klarar det dubbla 30MB/s. Dvs. betydligt högre uppgivna skrivhastigheter än vad den konservativa klassindelningen verifierat.

• 10 MB/s = 066x
• 15 MB/s = 100x
• 20 MB/s = 133x
• 30 MB/s = 200x
• 40 MB/s = 266x
• 45 MB/s = 300x
(1x är relaterat till läs-/skrivhastigheten för CD-ROM på 150 kB/s).

Ett kort på 16GB räcker således för två timmars video vid den högsta datahastigheten 17Mbps, givet att man fyller ett 1000MB kort på 1000*8/17 sekunder, samt att audiobidraget försummats.

Ref:
 
En 5D, som spelar in ljud också, har runt 40Mbps (ca 5MB/s). 17Mbps är lite över 2MB/s, så 4MB/s-kort räcker gott. Frågan är om man vill ha högre hastighet när man för över till dator, en sak som inte kan gå fort nog.
 
Vitsen med AVCHD är ju att vara bandbreddseffektiv

Jag läste på en Wiki-sida för AVCHD om datahastigheten:
• up to 24 Mbit/s (AVCHD conforming to H264 High-Profile, Level 4.1)
• up to 17 Mbit/s (AVCHD conforming to H264 Main-Profile, Level 4.0)

Att DMC-GH1 levererar en bitström på 17 Mbit/s verkar ju överenstämma med Main-Profile.
Panasonic uppger att man har en ny "Venus Engine HD image two CPU processor" som ska orka med att effektivt koda till en rimlig bandbredd.

Skall Panasonic vara så mycket effektivare på att koda videodata än Canon 5D-II, som inte orkar komprimera ner bitströmmen under 40 Mbit/s verkar ju uruselt. Med en effektiv kodning bör ju inte bitströmmen överstiga 24 Mbit/s med High-Profile.
 
Skall Panasonic vara så mycket effektivare på att koda videodata än Canon 5D-II, som inte orkar komprimera ner bitströmmen under 40 Mbit/s verkar ju uruselt. Med en effektiv kodning bör ju inte bitströmmen överstiga 24 Mbit/s med High-Profile.

Jämför du AVCHD med Canons komprimering nu? Hade den komprimerat ner 21MP ännu mer än vad den gör nu (24x36mm), då hade det verkligen varit uruselt. Tänk på att det finns kameror som spelar in med 220Mbps med mindre sensor än den som sitter i 5D:n, så jag tycker att den får jobba nog. Bildkvaliten skulle bli ännu mer lidande.
 
Jo, det är nog sant att en hårdare komprimering sätter sina spår i bildkvaliteten, men med det fokus som blivit på AVCHD, så lär man också kunna ta fram tillräckligt dugliga video encoders.

En mycket praktisk skillnad är att med ett 4GB kort i respektive kamera, så klarar EOS5D-II bara av att spela in 12 minuter video (1920 x 1080 @30fps), medan DMC-GH1 kan spela in hela 30 minuter på kortet, dvs 2.5x längre tid.

Panasonic använder t.ex. en AVCHD (1080/60i/24p)/(720/60p) NTSC video codec, medan jag tror Canon använder HDV. Panasonics mindre filstorlekar blir dessutom väsentligen lättare att hantera (även direkt HDMI-utbyte med HDTV & Blu-ray spelare) samt mer ekonomiska att redigera, vilket för många kan vara en önskad prioritering.
 
Alltså, nu tycks det vara lite förvirrat.

1. 5D mkII spelar INTE in i någon AVCHD-profil och kan inte riktigt jämföras med Panasonics kamera på det viset. Det ÄR visserligen samma grundcodec, H264, men de följer inte konsumentstandarden och materialet går inte att lägga direkt på en BlueRay-skiva som du kan med AVCHD-filmer. Detta är ett designval, de inser nog att de allra flesta som vill filma med 5D kkII också tänker att redigera materialet och väljer då ett format som har högre bitrate -> mindre kvalitétsförlust.

Men exakt VARFÖR de gjorde så här kan vi inte annat att spekulera i, det kan ju också vara så att de inte ville sätta i ett dedikerat, dyrt H264-chip. Eller inte hade tid. Bitrate är verkligen inte allt när det gäller h.264, det är enorm skillnad i komplexitet på encoders och en hög bitrate kan dölja en ineffektiv komprimering, men Canons material verkar ändå hålla väldigt hög kvalitét och Canons konsumentvideokameror är de första på marknaden som sparar i AVCHD Level 4.1, så kunnandet finns absolut inom företaget.

2. Kameran filmar/sparar såklart "bara" i 2Mpixel, inte 21Mpixel. Stillbildsupplösning har INGENTING att göra med videoupplösningen. 40Mbit/s är högre datahastiget än vad de allra flesta professionella videokameror har (och nu pratar vi kameror för flera hundra tusen).

3. Och självklart ÄR det H264 som gäller, inte HDV/MPEG2.

Jag tror helt enkelt bara att Panasonics kamera är nyare och från grunden designad för att fungera som en enkel videokamera och då blir helt enkelt funktionerna bättre genomtänkta, samtidigt kanske den inte håller för samma proffsarbeta som 5D mkII skulle göra om Canon la till full manuell kontroll och 24P/25P.
 
2. Kameran filmar/sparar såklart "bara" i 2Mpixel, inte 21Mpixel. Stillbildsupplösning har INGENTING att göra med videoupplösningen. 40Mbit/s är högre datahastiget än vad de allra flesta professionella videokameror har (och nu pratar vi kameror för flera hundra tusen).

Visst kommer det ut 2MP ur videodelen, men den fångar in bilden med hela sensorn (extremt kort skärpedjup till exempel). Jacken som man ser i filmklippen beror antagligen just på att man skippar rader när videon ska ner till 1080p från 21MP.
 
Visst kommer det ut 2MP ur videodelen, men den fångar in bilden med hela sensorn (extremt kort skärpedjup till exempel). Jacken som man ser i filmklippen beror antagligen just på att man skippar rader när videon ska ner till 1080p från 21MP.

Ja, självklart är HELA sensorn aktiv, men det har ingenting med kompressionen/dataströmmen att göra som antyddes i inlägget. Och jack? Är det rolling shutter-effekten vi talar om nu eller faktiska skalningsfel?
 
Det är "tearing" jag menar, när bilden får ett hack i sig. Det syns ett tydligt streck, eller flera, i bilden bråkdelar av en sekund. Vad jag läst så kommer det av ganska enkel brutal nerskalning genom att man helt enkelt tar bort rader när man går ner till HD.
 
njut av att skjuta bajset?

http://translate.google.com/transla...ality.html&sl=ja&tl=en&history_state0=&swap=1


Från panasonic.jp, översatt med google translate.


" You can enjoy shooting the shit as well as high-quality video."

Trevligt att veta.

I vilket fall som helst tycker jag det är underligt att det pratas så lite om den här makalösa manicken. DSLR-kvalitet på fotosidan och 1080 progressive 24bps på videosidan och detta med en sensor som är bra mycket större än på andra videokameror som kostar som en ny bil...

Dessutom väger prylarna in i lätt flugvikt.

Och till skillnad från Canon och Nikons varianter så har man här full manuell kontroll och helt nyutvecklade objektiv gjorda för kontinuerlig video-AF.

Fan, en sån här mickapär har jag väntat på de senaste tio åren. Det är nånting annat än de här DSLR-heffaklumparna med sina rasslande speglar från femtiotalet.
 
Jag håller med kommentaren ovan. Redan när Minolta A2 kom för 5 år sedan anade jag hur framtidens kameror skall se ut. Små men ändå ergonomiska (dvs tillräckligt stora) samt att den gamla fototekniken ersätts av nya lösningar. Som lösningen med spegel. Vid den tiden skrattade en hel del seriösa fotomänniskor åt detta, samt även idén om live preview, som numera är standard i de flesta kameror , inklusive proffsmodeller.
Det finns en fördom som lyder att en seriös kamera ska vara stor och tung, och vara snarlika analoga proffskameror i arbetssätt. Jag tror inte ens storleken på sensorn är en helig ko. Bra optik, och förbättrad sensorteknik löser problemen och gör det möjligt med betydligt mindre kameror. Det ligger ett stort värde för många fotografer att kamerorna är betydligt mer portabla.
Jag tycker Panasonic är modiga, kreativa och har riktning mot framtiden.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar