Annons

Filter fastnat i varandra

Produkter
(logga in för att koppla)

mikex

Ny medlem
Hej.

Jag har ett Uv-filter jag köpt hos scandanavia photo som sitter på mitt objektiv.

Igår så köpte jag ett Hoya-filter (närbildslins) close-up
och skruvade på detta utanför Uv-filtret.

Det gick lätt att skruva på men nu när jag skulle skruva av det så sitter det fast som berget i Uv-filtret. Det går inte att skruva av.
Jag tar i allt jag kan med mina händer men det lossar ändå inte.

Kan jag har skruvat i det fel?
Kan filtrerna fastna i varandra?
Satte jag dem i fel ordning?
Kan butiken hjälpa mig med detta?

Vad skall jag göra?

mvh M Russo

Jag brukar värma dem.

Använd t ex hårtorken och värm.
Känn under tiden på filtret och värm inte mer än att du fortfarande kan ta på objektivet/ filtret utan att bränna dig.
Jag brukar sällan behöva värma mycket innan det släpper.

Hej.

Jag har ett Uv-filter jag köpt hos scandanavia photo som sitter på mitt objektiv.

Det gick lätt att skruva på men nu när jag skulle skruva av det så sitter det fast som berget i Uv-filtret. Det går inte att skruva av.

Vad skall jag göra?

mvh M Russo

Oftast blir det bara sämre när du tar i. Då klämmer du åt på vissa punkter och då går det bara inte.

Gå till närmaste elprodukt som har en sladd av typen platt. Gör två öglor, lägg runt respektive filter, vrid, och vips!

Hej.

Vad skall jag göra?

mvh M Russo

Tryck ihop dom hårt mellan handflatorna medans du skruvar.

Hej igen.

Började med att värma filtren med hårtorken men
fick inte isär dem.

Tog då plattkabel och gjorde öglor och som sagt -vips-
så gick de isär. Behövde inte ens ta i.

Tack så mycket för hjälpen
och för de snabba svaren.

mvh M Russo

Gå till närmaste elprodukt som har en sladd av typen platt. Gör två öglor, lägg runt respektive filter, vrid, och vips!

Råkade på den här gamla tråden, och blev väldigt glad över detta guldtips. Tack.

(Pluspoäng till Japanphoto som skickade mig ett dyrare filter än det jag bestält, för att det jag beställt precis tog slut i deras lager. Minuspoäng till mig som testade det första jag gjorde att skruva på två filter på varandra, varav ett var ett pol-filter, dvs när man försökte vrida så vred man ju bara på polariseringen... Det var lite pill att få sladdöglorna runt den "fasta" delen på polfiltret, men när detta avklarats tog det inte många sekunder förrän det var fixat, och man behövde inte ta i speciellt mycket.)

Ute i fält där man kanske inte har tillgång till plattkabel brukar det bästa vara att ta i så lite som möjligt och fatta filtrerna så brett som möjligt. Ta i för kung och fosterland brukar bara göra det omöjligt.

Kan dela med mig av ett liknande problem och lösning.
Jag har en Voigtländer Skopar 25 och problemet gäller motljusskyddet. Det är litet och nimt och skruvas på objektivet. Det går lätt att skruva på men omöjligt att skruva av för hand.
Lösningen är ett litet, brett gummiband som jag sätter på motljusskyddet och då går det busenkelt att skruva av motljusskyddet.
Jag vill mena att det inte handlar om kraft utan om friktion. Ju högre friktion mellan motljusskyddet och gummibandet / plattkabel etc desto lättare att skruva av det.

Lätt fuktig wettexduk (svampig disktrasa alltså) funkar bra till skruvlock. Inte testat på filter, men skulle tro det funkra där med. Som Stan säger ovan, det är nog friktion som behövs.

Hej igen.

Började med att värma filtren med hårtorken men
fick inte isär dem.

Tog då plattkabel och gjorde öglor och som sagt -vips-
så gick de isär. Behövde inte ens ta i.

Tack så mycket för hjälpen
och för de snabba svaren.

mvh M Russo

Tipset för att inte få dem att fastna är att gnida gängorna med lite fett från näsvingen. Ta med ett finger vid basen på näsan och stryk längs gängorna.

Filter-konnässörer brukar hävda att filter gjorda i mässing (B&W bland annat) inte har samma tendens att nypa/fastna i andra filter eller i filtergängan på objektivet, jämfört med alu-filter.

Nu menar jag inte att det ska vara enda kriteriet när (eller ens om) man väljer filter, men det kan vara en faktor att ta med i beräkningen

Köpte en gång ett objektiv där ett B&W filter satt som berg, var tvungen att såga två spår ytterst och vrida loss det med en tunn plåtbit.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar