Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ringblixt

Produkter
(logga in för att koppla)
Hejsan

Behöver köpa mej en ringblixt och det verkar inte helt lätt...
Ska ha den och fota smycken och annat på jobbet.
Men ska givetvis använda den lite privat med till blommor, portätt med mera.

Och har då hittat en ny sak som heter Ray Flash..
En adapter historia som verkar smidig.
Men frågan e då om den funkar med min nyvarande 430ex
eller om jag måste byta till en 580 tro ..

Men klurar även på en http://www.cyberphoto.se/info.php?article=371030

Är det någon som kan hjälpa mej i denna djungel

Hälsningar
Lotta

OK.
Klicka på Sök uppe till höger och välj Ringblixt som sökord så får du upp tidigare trådar ang. ringblixt.
Själv använder jag en "ringblixt" från Sigma som fungerar mycket bra. Det är ingen äkta ringblixt utan 2st. blixtrör men effekten blir snarlik.

Christer

jo där har jag läst en massa.
Men jag hittade inget alls om Ray Flashen.
Tänkte man kanske kunde fått höra om någon har någon erfarenhet av den.
Och då både positivt och negativt såklart.

Eller om någon visst vilken av dess två ja klurade på om nån var att föredra :)

/ Lotta

kanon
ja läste igenom denna artikeln om ray flash ..men jag har också läst någonstan att den släpper ljuset lite ojämnt.
Och det låter ju inte så roligt ...
Sen känns den lite ..annorlunda..eller ?

Men efter en massa klurande står det mellan:
Dörr Kombinerad makroblixt och vanlig blixt för Canon
Canon MR-14EX Ringblixt för närbilder
Canon MT-24EX Macro Twin Lite

Så frågan är väl nu ..vilken väljer jag.
Jag vill inte byta om 6 månader för att den inte räcker till riktigt.
Men är man då knas om man lägger över 8000 på en blixt ?

Så vilken rekommenderar ni ?

/Lotta

ingen som tycker något ?

Jag köpte en minolta ringblixt till min gamla Dynax5D som jag nu använder till mina 2 Sony-kameror, ett köp jag aldrig ångrar men jag ska nog komplementera med twin-blixtarna åxå för ljuset blir lite platt med ringblixten (den kastar absolut inga skuggor) och ibland blir det inget djup i bilden. Jag vet inget om Canons blixtar men Minolta/Sony använder samma aggregat på kamerahuset så jag behöver bara köpa twinflashhuvudet så är jag "klädd"!
MVH//Christer
PS. Jag vet inget om Dörr's kvalitet men jag köpte en Sigma blixt en gång till min Minolta,,,,,,den gav jag bort och köpte en original! DS.

Skillnaden mellan en ringblixt och makroblixtar med två separata blixthuvuden. Är ljusets beskaffenhet.
Ringblixtar ger en mjuk och jämn belysning. MR-14EX har två blixtrör som kan ställas individuellt när det gäller hur mycket ljus som de ska avge relativt varandra. Utan detta så kan bilderna bli lite platta.
Ringblixt används med fördel till porträtt och även blommor som kan må bra av lite mjukare ljus.

Makroblixtar med två blixthuvuden är lite mer som att använda två lösa blixtar dvs två mer punktformiga belysningar som kan ställas oberoende av varandra. Inte lika mjukt ljus som ringblixten men ger kanske lite mer levande ljus. Här är MT-24EX ett bra exempel.

Så frågan handlar kanske mer om hur hårt/mjukt ljus du vill ha. Mina egna tafatta experiment med smycken skulle jag säga att mjukt ljus är att föredra. Komplettera med ett annat blixt aggregat för att modellera skuggor. Så jag skulle välja en MR-14EX i kombinatin med en 430/580EX i slavläge (MR-14EX fungerar som master).

Å, andra sidan skulle jag gärna ha en MT-24EX för makrofotografering av insekter och annat.

Jag trodde att du tittat i hennes kameraväska och tagit för givet att det var det objektivet hon skulle använda, men annars så är ju macroobjektiv dom mest använda till ringblixt och dom flesta har filterdiameter runt 55-58mm!

Aha, usch vad jag är korkad. Jag hade inte tittat i hennes kameraväska utan funderade mest på mina egna gluggar och vilken filterdiameter jag hade på dom. Men du har ju rätt i att macrogluggar brukar ligga på 55-58mm.

Canons ringblixt har färste för 58mm objektiv.
I Canons sortiment gäller det för alla makroobjektiv utom 180/3,5 som har 72mm. till den finns en adapter typ stepring och det fungerar utmärkt vid makrofotografering.

Den här bilden är tagen med 180/3,5 (Tamron), MR-14Ex och Canon 5D.
http://www.atotowi.fotosidan.se/viewpic.htm?ID=1379412

Problemt blir väl större om man skulle vilja ha vidvinkligt eller försöka använda det för porträttfotografering med ljusstarka objektiv.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar