Annons

1000D vs. 1D Mk II N

Produkter
(logga in för att koppla)

NEOLiNES

Aktiv medlem
Igår sålde jag min 1000D som jag haft i ca 14 månader nu och valde att köpa en bättre begagnad 1D Mk II N. Idag när jag satt och surfade omkring på YouTube så kom frågan till mig, "Vilket kamerahus kommer att leverera snabbast autofocus?". Tanken dök upp efter som att 1000D har DIGIC III-processor och 1D Mk II N har DIGIC II-processor, MEN 1D Mk II N är ändå en (gammal) proffskamera vilket borde göra den lite snabbare (?) eller?

Vad säger ni?
 
Skulle inte tvivla på att 1DIIn är snabbare. 1D/Ds serien har 2 kärnor d u i sin processor andra kameror har en kärna. Vad jag d u förstått är att huvudprocessorerna mest går åt till utläsning från sensorn och mindre till AF. Sedan har 1D serien en mer avancerad AF modul för följande autofokus medan den på 1000D är kraftigt nedbantad.
 
Skulle inte tvivla på att 1DIIn är snabbare. 1D/Ds serien har 2 kärnor d u i sin processor andra kameror har en kärna. Vad jag d u förstått är att huvudprocessorerna mest går åt till utläsning från sensorn och mindre till AF. Sedan har 1D serien en mer avancerad AF modul för följande autofokus medan den på 1000D är kraftigt nedbantad.

Tack så jättemycket för ditt svar!
 
För de två modeller som skrivs om ovan används utnyttjas inte bildprocessorn, alltså Digic i någon reinkarnation, till AF överhuvudtaget.
1000D har en Digic som hanterar att räkna fram bilder från data som kommer från sensorn, skriva bilden till minneskortet och styra den bakre displayen. Sen har den en annan CPU, förmodligen av konventionell RISC-arkitektur (Canon brukar använda sådana) för att styra allt annat i kameran, alltså exponeringsmätare, sekvenskontroll och AF.

Jag kommer inte ihåg nu exakt hur det var i 1D Mark IIn, men i 1D Mark III sitter det dubbla Digicprocessorer, som tillsammans sköter samma uppgift som den enda i 1000D. Dessutom sitter det en RISC-processor som sköter sekvenskontroll, exponeringsmätning och liknande, samt ytterligare en RISC-processor som är dedicerad till AF. 1D Mark IIn har någon liknande bestyckning.

Det är dessa multipla processorer som gör att de mer avancerade kamerorna får bättre prestanda, ofta även om de är av något äldre modell. Även en 7D håller sig med fyra processorer, den nya 1D X med fem.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.