Annons

10 saker du bör veta om din 7D

Produkter
(logga in för att koppla)
Intressant läsning men dessvärre inga nyheter för mig. Jag upptäckte dock att dom gjort ett tokfel i deras beskrivning om Trådlös blixt.

"Mating Ritual
We talk about flash units “mating” with cameras, but in the case of the Maxxum 7D and its dedicated flashes, the camera and flash have to literally couple before you can use wireless flash. Oddly, the Maxxum 5600HS (D) and 3600HS (D) flashes do not have a built-in switch to enable wireless control. You must attach the flash to the 7D hot-shoe, turn both flash and camera on, and, in the camera’s shooting menu 2, change Flash mode to Wireless. Now you can disconnect the flash and work wirelessly."

Detta är helt fel. Man behöver inte alls sätta blixten på kameran och ställa in trådlöst och sedan plocka bort den. Sätt kameran i Trådlöst läge (menyn) utan blixt. På blixten trycker du sedan på SELECT knappen 2ggr.Tryck på + knappen för att sätta på WL ON, då börjar IR lampan att blinka.Tryck sedan på MODE knappen en gång för att komma ur menyn (alternativt SELECT 2ggr)

Så var det med detta.

mvh/Ove
 
Jag kanske skulle skrivit att det var på 5600HS(D) som man gör så på. Det är säkert det samma på 3600 HS(D). Om någon har 3600 HS(D) kan ni väl testa om det är samma förfarande. En annan grej som kan nämnas är WL CONTROL som dyker upp i menyn när man trycker på + knappen. För er som inte vet vad det är så kommer nu en mycket kort beskrivning. Om man har flera blixtar typ 5600HS(D) så kan man sätta en 5600HS(D) i blixtskon på kameran och använda den som blixt framifrån och samtidigt trådlöst trigga de övriga blixtarna.
Den blixt som sitter på kameran ska då sättas i WL CONTROL läge, och då styr den de andra blixtarna.

mvh/Ove
 
Tack Ove!

Det mesta är nytt för mig i.o.m att jag bara haft kameran ett par veckor nu. Tack för tipset med inställning av blixt/blixtar, det ska jag komma ihåg!

MVH
Patrik
 
Jag tror Du har fel Ove



snipp

Om man har flera blixtar typ 5600HS(D) så kan man sätta en 5600HS(D) i blixtskon på kameran och använda den som blixt framifrån och samtidigt trådlöst trigga de övriga blixtarna.
Den blixt som sitter på kameran ska då sättas i WL CONTROL läge, och då styr den de andra blixtarna.

mvh/Ove


Hej Ove, Jag har stor respekt för Ditt kunnande och Du slår mig nog på fingrarna i det mesta.

Men jag har tidigare försökt att göra som Du sa och har kommit fram till att detta inte är möjligt på D7D / D5D, dock på alla gamla Dynax.

Detta verkar beror på att master/slave på 5600 HS(D) inte fungerar med ADI/TTL och förblixt. Av samma orsak så går det inte heller att använda den trådlösa kontroller som Minolta tog fram till Dynax 9.

Jag tycker detta är trist, men får väl lov att leva med detta, speciellt den trådlösa kontrollern var smaskens eftersom den inte bidrog med något blixtljus som den inbyggda blixten gör.

Skulle jag ha fel, rätta mig gärna. jag har provat med kombinationen 5600 HS(D) och 3600 HS(D).

/Jörgen
 
3600HS(D) funkar utan "mating"

Hej Ove,

Du har alldeles rätt, det räcker med att aktivera HSS på blixten, kamera och blixt behöver inte passas samman innan användning.

/Jörgen
 
Hej Jörgen

Ang. WL CONTROL så har jag rätt i sakfrågan. Jag har endast använt detta ihop med min 800si.
Eftersom jag har en 5400HS och 5600HS(D) så funkar dessa två utmärkt i kombination med varandra med en 800si men inte med en 7D. 5400HS funkar endast manuellt och inte trådlöst med 7D.
Jag ska i kväll hem till Johan Andersson (FS) och testa med hans 5600HS(D). Vi får se om vi får två stycken 5600HS(D) att snacka med varandra enligt WL CONTROL metoden.
Jag återkommer med resultat senare i kväll.

mvh/Ove
 
Senast ändrad:
Det blev aldrig av att jag åkte till Johan men jag kunde ändå konstatera att WL CONTROL inte funkar på 7D. Jag testade att använda både 5400 och 5600 i WL CONTROL mode på min 800si och det funkar hur bra som helst oavsett vilken som blixt sitter på kameran. (vilket jag iofs redan visste) Sedan testade jag att lösa ut blixten med AEL när 5600 satt på min 7D. Det hände ingenting. Det som hände var att den tappar WL CONTROL och går till WL ON på blixten.
Va fan, jag trodde nog att det skulle funka. Anledningen till att jag inte provat detta med en 7D förut beror på att jag visste att 5400 inte är fullt kompatibel med 7D, utan funkar bara onboard i manuellt läge. Det här får KM allt se över. Vilken miss. Det är iallafall tur att man kan lösa ut flera blixtar med den inbyggda blixten ;0))

mvh/Ove
 
Endast förblixt...

Hej Ove,

Jag tycker också att det är skit. Vad jag förstår så är den WL control som sitter i blixten, och även Minoltas egen infraröda kontrollenhet, beroende av en TTL mätning mot filmplanet under exponeringen, den klarar inte att skicka förblixt och sedan styra övriga blixtar.

Infon som kameran ger blixten under TTL-mätning mot filmplan kan vara en enkel ON/OFF signal och därför så kan den antagligen inte användas, analogt (0..100%), för att styra ut blixten till säg 25 % som TTL med förblixt gör.

Det kan vara så att det helt inte finns någon signal framdragen i blixtskon för att hämta den exponeringsinformation som mätning med TTL och förblixt genom objektivet ger kameran. :-(

Det borde inte ha varit så svårt att lösa detta på något smart sätt.

/Jörgen
 
WL CONTROL

En liten följdfråga!

Kan även blixten 3600 agera "WL CONTROL" eller är det bara 5600 som kan detta?

(Plåtar med analog Dynax 7).
 
Nej, 3600 HSD kan ej agera master i WL Control-äget. 5400 varianterna och 5600HSD samt nya HVL-56AM (samma som 5600HSD), kan agera master i WL control-läget på en analog Minolta.

3600HSD kan heller inte vrida blixthuvudet och den har heller inget manuellt läge eller knapp för testblixt.

/Jörgen
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.