ANNONS
Annons

10,0 eller 14,2 Mpix ???

Produkter
(logga in för att koppla)

VideoBengt

Medlem
Funderar på att byta ut min gamla Sony DSC-H1 5,1 Mpix kamera till en systemkamera.

Nu undrar jag hur stor praktisk betydelse det har om man tar en kamera med 10,0Mpix eller 14,2Mpix.
Jag väljer mellan några olika kameror som ligger i det spannet.
Just nu bortser jag ifrån övriga skillnader på kamerorna.

Kameran skall användas för såväl "familjefoto", naturfoto som nyhetsfoto för tidningar.
Min gamla kamera har levererat bilder som i kvällstidningen blivit en 6-spaltersbild som jag tycker ser bra ut. För eget bruk skriver jag ut i max A4-format.

En fördel med fler pixlar (högre upplösning) är ju att bilden då tål mer beskärning.
En nackdel är att filerna blir större.

Det beror på vilken sensor pixlarna sitter på.

Funderar du på en Pentax K20d med 14mpix så har den en nyutvecklad sensor som är överlägsen de äldre 10mpix-sensorerna. Funderar du på en Sony-kamera är 14mpix-sensorn bara deras 10mpix-sensor som de tryckt in mer pixlar på och försämrat andra egenskaper.

Enda skillnaden mellan A200 och A350 (samt A300) ska väl vara att A350 har 14MPX och LiveView, A300 10MPX med LiveView och A200 10M utan LiveView. Mao så är A200 ett bra val om man kan klara sig utan extrablingen i form av LiveView. Av de uppräknade skulle jag ha valt Eos 450D, tror nog att bildkvaliteten är lite bättre med denna, speciellt med den medföljande kitzoomen, kontra Sonys dito.

Eftersom du även gör reportage så kanske du även skulle titta på en lite mer seriösare prosumer kamera som t.ex. Eos 40D utan mycket extra pengar, om du slår till före 30 juni så får du 1400:- tillbaka i Cashback.

Senast ändrad:
Sony A200 vs Canon EOS450

Jag tror också EOS450 är bättre än A200 men det skiljer väldigt mycket i pris.
Jag beställde en A200 m kitobjektiv för 3999 kr häromdagen, Canon lär gå lös på runt 2500 kr till om man vill ha ett stabiliserat kitobjektiv.

Ja det är ju helt klart mycket prisvärt, inte mer penningar än för en bra kompaktkamera.

ESS skrev:
Det beror på vilken sensor pixlarna sitter på.

Funderar du på en Pentax K20d med 14mpix så har den en nyutvecklad sensor som är överlägsen de äldre 10mpix-sensorerna. Funderar du på en Sony-kamera är 14mpix-sensorn bara deras 10mpix-sensor som de tryckt in mer pixlar på och försämrat andra egenskaper.

hur vet du nu detta så du kan göra ett sådant uttalande?Är det Samsung/Pentax egna uppgifter som ligger till grund för ett uttalande som detta eller har du testat, jämfört ?

Det finns mer

ondjultomte skrev:
Tänk på att den jämförelsen är tagen med jpeg och stark NR på A350n.
Det stämmer om man bara tittar på sidan 23.
Det finns fler sidor där man jämför även raw och andra kameror t. ex K20D.

Jag kunde varit tydligare med det kanske.
Blir väl så när man är van vid att läsa dpreviews tester

Edit
Bor du verkligen i Myanmar?

Zotamedu skrev:
Fast ska du beskära så mycket krävs mycket av objektiven också.
Oavsätt 10 Mp eller 14 Mp så krävs det fin optik om man ska ha full glädje av sensorn.
Jag ser inte att det skulle göra någon skillnad.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto