Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

1)Internet kamera butik med försäkring? 2)bild-mb-storlek 3)sparhastighet 4)program

Produkter
(logga in för att koppla)
1) Nu tänkte jag då köpa en Canon EOS 450D på netonnet, men den är slut! Jag hittade liknande på radars.se och japanphoto.se, men vet vem vilken som har den bästa försäkringen?

2) Jag skulle vilja ta ~200 bilder på en dag. Det är nu att den har 12,2 mp, med 3 kanaler och 14 bitar per kanal. Det skulle bli

12,2*3*(16/14)*2=83,66mb per bild. Så med ett 8gb minneskort skulle det bli 97 bilder, så jag skulle behöva två stycken. Har jag räknat rätt?

3) Det står (på dpreview) att det nyaste sdhcIII sparar i (den realistiska hastigheten) 6mb/s, så då skulle man få vänta 14 sek mellan bilderna, men jag tror det var så att man kunde ta 27 bilder totalt i snabbtagningsläget, så jag förmodar att det går att ta flera bilder efter varandra i vanliga läget också? Det mesta jag tagit är 240 bilder på två timmar (2 bilder per minut), så då skulle nog det fungera bra?

4) Ska jag köpa canonen? Eller är en olympus liknande bra? Då skulle jag kunna köpa till något hd-bild program (kanske ett makro-objektiv också), jag förmodar att dom kostar mycket? Den största anledningen är dom många megapixlarna, men också att den kan spara i cr2 och jpg samtidigt. Finns det ett program som kan konvertera hd-bild till jpg (om jag skulle köpa en olympus) utan att man behöver göra något?

Nu läste jag att

"EOS 450D tar upp till 3,5 bilder per sekund i en bildserie på upp till 53 stora JPEG-bilder (6 RAW)."

vilket inte är precis vad jag skulle vilja ha, men man får väl ha tålamod.

Re: 1)Internet kamera butik med försäkring? 2)bild-mb-storlek 3)sparhastighet 4)progr

phoenixdolphin skrev:

2) Jag skulle vilja ta ~200 bilder på en dag. Det är nu att den har 12,2 mp, med 3 kanaler och 14 bitar per kanal. Det skulle bli

12,2*3*(16/14)*2=83,66mb per bild. Så med ett 8gb minneskort skulle det bli 97 bilder, så jag skulle behöva två stycken. Har jag räknat rätt?

Nej, RAW-bilder är komprimerade (lossless). På 40D med 10mpix ligger filstorleken på 10-18mb på de bilder jag tagit senaste månaden. Lägg på 20% på det så kommer man nog närmare verkligheten för 450D.

phoenixdolphin skrev:

så jag förmodar att det går att ta flera bilder efter varandra i vanliga läget också?

Det går utmärkt att ta bilder efter varandra i vanliga läget, kameran skriver från bufferten till minneskortet i bakgrunden.

Senast ändrad:
phoenixdolphin skrev:
Nu läste jag att "EOS 450D tar upp till 3,5 bilder per sekund i en bildserie på upp till 53 stora JPEG-bilder (6 RAW)." vilket inte är precis vad jag skulle vilja ha, men man får väl ha tålamod.
Vill man ha en snabbare kamera kan man titta på Canon 40D. Prisskillnaden mot en 450D är just nu ganska liten. Eller ingen alls, om man handlar hos t ex brittiska www.warehouseexpress.com (Ungefär 6000 kr, efter cashback.)

Jag var inte direkt säker varför jag skulle köpa en medelformatare, tills jag läste:

"Spegelreflexkameran (ofta systemkamera) innehåller som namnet anger en spegel som reflekterar ljuset, ger generellt högre bildkvalitet, ett bättre djup i bilden med ett mer verklighetstroget fotoresultat.

Kompaktkameror är oftast mindre men finns även med zoomobjektiv som gör att de ser ut (och är nästan lika stora) som systemkameror. Fördelar är lägre priser och mindre storlek. Även om de ger något 'plattare' bild så anses de av de flesta ge tillräckligt bra kvalitet för "vanligt fotograferande"."

För det mesta märker jag det inte, men till exempel om jag ska fota en gren, så är den väl synlig i mina ögon, men fotad med en kompaktkamera så är det svårt att se den.

1) Hittade på radars.se att den inte försäkrar mot stöld (genom inbrott), men så gör netonnet, så jag väntar nog tills dom fått in den igen.

Istället för att köpa till "kameraförsäkring" hos något av elektronikvaruhusen tycker jag du ska lägga pengarna på en hemförsäkring.

Vadå HD ?

phoenixdolphin skrev:
4) Ska jag köpa canonen? Eller är en olympus liknande bra? Då skulle jag kunna köpa till något hd-bild program (kanske ett makro-objektiv också), jag förmodar att dom kostar mycket? Den största anledningen är dom många megapixlarna, men också att den kan spara i cr2 och jpg samtidigt. Finns det ett program som kan konvertera hd-bild till jpg (om jag skulle köpa en olympus) utan att man behöver göra något?

Vad menar du? Kan man filma i HD-upplösning med Olympus systemkameror?

ErlandH skrev:
Vill man ha en snabbare kamera kan man titta på Canon 40D. Prisskillnaden mot en 450D är just nu ganska liten. Eller ingen alls, om man handlar hos t ex brittiska www.warehouseexpress.com (Ungefär 6000 kr, efter cashback.)

tycker du oxå ska kolla på att köpa 40d i uk. tror kameran möter dina behov mer än 450d.

vad de gäller minneskort så skulle ett cf typ 3 eller 4, räcka utan problem och hellre 2x4gb än ett 8gb. detta är dock en smaksak.

jag är fd canonist så skulle inte ta olympus, främst för att ja inte är tänd på 4/3 och tycker deras objektivutbud är lika stort som canons.

Re: Vadå HD ?

Enicar skrev:
Vad menar du? Kan man filma i HD-upplösning med Olympus systemkameror?

Aha nu fattar jag (tror jag)
Du menar kanske raw-filer , t ex. cr2, när du säger hd-filer.
Eller är jag ännu mer ute och cyklar nu ?
( fast det är ok , jag gillar att cykla)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar