Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

1.5V Litiumbatterier

Produkter
(logga in för att koppla)

Linmajon

Aktiv medlem
I USA köpte jag nyligen en Canonblixt (EX420). Då fick jag syn på 1.5V AA-Litiumbatterier (Energizer).
Jag tänkte det kunde vara smart med lätta batterier eftersom en lätt blixt aldrig är fel, plus att jag egentligen inte gillar blixt och kommer nog att använda den väldigt sporadiskt. Då är det bra om de inte självurladdar så snabbt.
De håller till 2012 enl. kartongen.
Har någon erfarenhet av batterierna?
Vad kostar de i Sverige? Jag betalade $10/4st.

En yngre nära släkting till mig (som också är medlem här) köpte lithiumbatterier inför en resa till Svalbard i april i år, drygt två veckor i tält på en glaciär. Jag vill minnas att han betalade drygt 30:- /st för batterierna. De klarade temperaturen -15 - -35 bra men min F100 blev mot slutet så full av kondens att det gick väldigt trögt..... Kameran piggade på sig spontant när tjälen gick ur den och har fungerat utmärkt sedan.
Men räkna med cirka 35 kr/st. Och upp mot 125:-/st om du vill ha laddbara. Har inte sett dessa i Sverige men däremot i tyska annonser.
Us

Litiumbatterier är suveräna, låg vikt och lång hållbarhet. Kolla bara att kameran/blixten klarar av dem. Moderna apparater är oftast OK, men det finns ju många nostalgiker med gammal utrustning på fotosidan.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar