ANNONS
Annons

1.4x tc och AF för Canon 400 5.6, 7D och ev A6300

Produkter
(logga in för att koppla)

Lamphus

Aktiv medlem
Hej,

Har ett Canon 400 5.6 som jag gillar för fåglar i flykt tillsammans med en Canon 7D. För stillasittande fåglar är det väldigt bra med en Sony A7 och Sigma-MC11 (manuell fokus). Skulle vilja få lite mer räckvidd men gärna behålla form av AF som klarar långsamt flygande saker.

Vad jag förstått kommer AF ej fungera med Canons 1.4x tc med 7D. Med Kenko Teleplus 300?

Vet någon om den tcn fungerar med MC-11 och A6300? (Det känns mer troligt att jag uppgraderar Sony-kamera än Canon-kamera och med A6300 ska visst AF vara ganska så bra).

Tack på förhand för råd.
 
Kenkos 1.4 kan fungera även om inte Canons 1.4 gör det. Dock inte med alla kombinationer objektiv/kameror. Jag har använt en Kenko 1.4 (DGX?) + 400/5.6 + Canon 6d (som normalt inte fokuserar automatiskt med bländare 8) och det har fungerat bra.

Vissa hävdar dock att det inte är lönt att använda konverter till crop-kameror och 400/5.6 utan att det är bättre att beskära bilden.
 
Dåligt

Det fungerar dåligt med 7D. Sittande fåglar kan fungera men absolut inte flygande. 6D och 5DII är kameror som det inte ska fungera med men som fungerar mycket bra tillsammans med Kenko 1,4 och 400/5,6. Bland cropkamerorna får man gå till 7DII och 80D (Nya 77:an vet jag inte men troligen). Ingen aning om Sony.
 
Tack för råden!


TC + crop kanske blir lite väl ja, förstår.

Tror ni 6D eller en äldre 5D skulle ge bättre bilder med en Kenko 1,4x än 7D gör utan tc? Bäst får jag med min A7 men ergonomin är inte så trevlig för min typiska opportunistiska-smyga-på-fåglar-stil. Med A6300 skulle AF-S fungera åtminstone även om flygande verkar uteslutet men ergonomin är lika taskig sans stativ där.

Har 6D eller 80D märkbart tystare slutare/spegelljud förresten? Var i ett större fågelgömsle för ett par dar sedan där största möjliga tystnad rådde och 7D är inte en kyrkobesökare.
 
Tack för råden!


TC + crop kanske blir lite väl ja, förstår.

Tror ni 6D eller en äldre 5D skulle ge bättre bilder med en Kenko 1,4x än 7D gör utan tc? Bäst får jag med min A7 men ergonomin är inte så trevlig för min typiska opportunistiska-smyga-på-fåglar-stil. Med A6300 skulle AF-S fungera åtminstone även om flygande verkar uteslutet men ergonomin är lika taskig sans stativ där.

Har 6D eller 80D märkbart tystare slutare/spegelljud förresten? Var i ett större fågelgömsle för ett par dar sedan där största möjliga tystnad rådde och 7D är inte en kyrkobesökare.

6D har ett tyst läget och då är det verkligen inte mycket oväsen den för, men även det vanliga läget är påtagligt tystare och mjukare än på 7D, som ju smäller på rätt bra.
 
Vill man huvudsakligen fota på längre brännvidd än 400mm så skulle jag överväga ett köp av Tamron 150-600 G2 som skall vara märkbart bättre än generation 1 på de längre brännvidderna. Ämnar man använda denna på Sony med adapter får man kolla att allt fungerar med adaptern även om det borde gå för nu pratar vi tredjepartsobjektiv med en tredjeparts adapter från ett annat märke. Alternativet är Sigma 150-600 Sports som borde ge säkrare funktionalitet med Sigmas AF adapter.

I båda fallen köper man Canonfattning på telezoomen.
 
Tack igen för svaren!

Bättre bild med en 6D, för det mesta, tyst slutare, antagligen mindre räckvidd om man inte skaffar tc med och där nånstans kanske det är vettigare med crop-kropp då räckvidd räknas för fåglar. Men andra tekniker för att komma närmare kanske är att föredra.

Tamron 150-600 g2 är intressant, funderade på A68+den eller så, i Canonfattning skulle den fungera med 7D samt kanske med MC11 + ev 6300..kanske kanske inte: https://www.dpreview.com/forums/post/59197789 . Där talar vi en rätt stor investering dock.

Har funderat på att låta 400 5,6 vara, med tid uppgradera Sonykamera, någongång innan skaffa ett Nikon IF-ED 600 5,6 för billigare peng än Tamron 150-600..men inte jättemycket billigare, och ca 700g tyngre. Aldrig BIFs med det och alltid nån form av stativ. Val val.. snart går säkert bilen sönder på något oväntat vis så kan jag skjuta upp detta ett tag : P
Ska försöka ladda upp ett par till fågelbilder ikväll så ni ser ungefär hur nära jag kommer med smygeriet.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.