Annons

1.35 volt till 1.5 volt. Konsekvenser?

Produkter
(logga in för att koppla)

Erbaverde

Ny medlem
Många äldre kameror t ex 70-talskameror, drevs ursprunligen av 1.35 volts kvicksilverbatterier.
Dessa är förbjudna och säljs inte längre.

Närmast ersättningsbatteri är 1.5 volts silveroxidbatterier. Lättöverkomliga och framförallt billiga.

Min undring är hur exponeringsmätaren påverkas av denna högre spänning?

Jag har förstått att mätaren visar för "högt" dvs att bilderna riskerar bli underexponerade. Detta skulle man då kunna komma runt genom att justera filmkänslighetsinställningen nedåt, dvs för en 200-film sätta kamerans värde på exempelvis 80, för en 100-film 40 osv. Detta är väl OK och logiskt.

För att finna ut hur stor justering man skall göra för en viss kamera, kan man lämpligen använda en annan kamera som referens, eller för den som har det, en ljusmätare.

Vad jag då tycker mig märka är att skillnaden inte är linjär. Om det vid ljusa förhållanden stämmer med 200/80 justering, är det vid mörkare förhållanden mer åt någonstans 200/160.

Kommentarer?
 
Hej!

Det stämmer att skillnaden inte är linjär.
Här är en länk som besriver detta problem lite mer: http://hometown.aol.com/drwyn/myhomepage/webdoc4.htm

Dock finns zink/luft batterier att köpa som ersättning till de flesta kvicksilverbatterier.

Problemet med dessa är att de kostar mycket och har kort livslängd (runt ett år). LP-foto säljer dessa tex.
 
Kan man inte köra 1,5 V batterier i en elektronblixt eller någon annan förbrukare tills de kommer ner på 1,35 V. Då måste man iofs. ha en voltmätare...
 
Nej,

ett batteri har i stort sett konstant spänning, förutom i slutfasen. Det är inte spänningen som förbrukas, utan den lagrade energin. När energin tar slut, så sjunker späninngen allt eftersom man försöker dra ut de allra sista återstående laddningarna ur batteriet.
 
Hej,

Här finns tips på hur man kan bygga en egen batterikonverterare för alkaliska batterier. Pdf:en som länkas till längst ner på sidan innehåller väldigt mycket information också.

http://members.tripod.com/rick_oleson/index-111.html

Jag har haft samma problem med en gammal Olympuskamera jag köpte för ett tag sen, i den satt ett alkaliskt batteri när jag köpte den. Första rullen använde jag det till, men ställde kameran för 200-film istället för 100 som jag hade i. Det funkade tillräckligt bra för mig med negativ film i alla fall.
 
Om du har en Ashai Pentax Spotmatic så tar den 1,5 V batteri utan vidare då mätsystemet är bryggkopplat och därmed inte känsligt för varierande spänning. Jag kör mina Spotmatic på silveroxidbatterier kompletterade med en plastkrage av en bit pv-slang och det går alldeles utmärkt, ingen kompensation behövs. Observera dock polariteten!

Hur det är med övriga kameror från den här tiden vet jag inte.
 
Jag har ett par Konica kameror som vill ha 1,35v batterier, men jag använder de luft-zink batterier som är tillverkade för hörapparater, dom är visserligen på 1,4v. Det har alltid blivit bra resultat hittils, har dock inte provat med dia. Batterierna är billiga, 54:- för ett 6-pack på clas ohlson (32-7969).

Har gjort lite jämförelser mellan 1,4v batterier och kvicksilverbatterier på 1,35. Skillnaden i utslag är mycket liten om någon, Nu är iofs jämförelserna inte särskillt grundligt genomförda, utan i regel i dagsljus.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.