Annons

055PROs mittpelare

Produkter
(logga in för att koppla)

Josef H

Ny medlem
Jag är i färd att köpa mitt första stativ och har tagit mig en ordentlig titt på Manfrottos sådana. Modellen jag fastnat för heter 055, men den finns i två versioner, 055 Classic och 055 Pro. Enligt vad jag har kunnat utröna skiljer sig enbart en väsentlig sak versionerna emellan; 055 Pro har till skillnad från Classic en mittpelare som går att sätta horisontellt.

Vad är meningen med det?

Det blir mer flexibelt vid t ex makrofotografering. Du kan t ex ställa upp stativet bredvid ett bord och smyga in kameran på bordet med armen. Kolla in Benbos stativ, den där armen har tidigare varit deras unika argument.

jimh skrev:
Det blir mer flexibelt vid t ex makrofotografering. Du kan t ex ställa upp stativet bredvid ett bord och smyga in kameran på bordet med armen. Kolla in Benbos stativ, den där armen har tidigare varit deras unika argument.

Tack för det snabba svaret!

Var kan man köpa/läsa om Benbostativ? De säljs varken av ScandinavianPhoto eller Hegethorns.

Photax har dessa. Gunte och SinusLinus här på fotosidan är nog värda att fråga också, de är flitiga benboförespråkare som säkert kommer in här vilken minut som helst och talar om hur bra de är :)

En skillnad mellan Benbo och andra stativ med horisontalpelare är att alla rörelser på ett Benbo låses/släppes med en enda ratt. Skall tydligen vara himla finurligt och bra när man lärt sig.

jimh skrev:
Photax har dessa. Gunte och SinusLinus här på fotosidan är nog värda att fråga också, de är flitiga benboförespråkare som säkert kommer in här vilken minut som helst och talar om hur bra de är :)

En skillnad mellan Benbo och andra stativ med horisontalpelare är att alla rörelser på ett Benbo låses/släppes med en enda ratt. Skall tydligen vara himla finurligt och bra när man lärt sig.

Visst verkar Benbostativen vara mycket bra, men de har även flera nackdelar: de är tunga, relativt långa när de är hopfällda i transportläge och de är tunga (inte nödvändigtvis en nackdel). Dessutom är de ej lämpade för inomhusbruk. Det skulle ändå vara kul att höra vad SinusLinus och Gunte har att säga.

Men det blir nog ett Manfrotto 055PRO för mig.

Benbo är bäst! :D
Och Gunte har dragit in mig i BSA (Benbo Swedish Association) hittills är det bara 2 medlemmar...

Jag köpte mitt begagnat för 600kr och mer prisvärt stativ får man leta efter.

Precis som Jim skriver så är det ett reglage som låser hela stativet eftersom pelaren och benen kan röras helt oberoende av varandra.
Lite knixigt i början men efter ett tag funkar det riktigt bra.

Tungt: ja, ca 3 kg och relativt långa pga att det endast är två bensektioner (vilket jag ser som en fördel. Mindra att krånga med)

Det skulle nog funka inomhus också om man gör tre gummifötter att sätta på stativet.

Vill du ha ett stativ som klarar alla möjliga positioner är Benbo ett givet val.
OCh om du köper Benbo 2 så är maxhöjden 2.5 meter :). Lite väl högt för min smak...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar