ANNONS
Annons

överföring av raw-bilder med 5D mark 2

Produkter
(logga in för att koppla)

Matjö

Medlem
Haft min 5D mark 2 sen två månader tillbaka.
Jag har okså canon 40D.
Med den sista kan jag utan problem överföra bilder(jpeg/raw)till photoshop(6).
Överföringen startar automatisk.
När jag kopplar min 5Dmark2 till datorn och photoshop anslutar sig till enhet överförs bara jpeg bilder.
Med EOS Utility kan jag läsa att det inte finns stöd för bildformatet.
Jag har beskrivit mitt problem för Canon och svaret var att jag behöver adobe camera raw...
Hur kommer det sig att photoshop tar emot mina raw bilder från 40D och inte från 5Dmark2

Skaffa en minneskortsläsare för en hundring så slipper du problemet. Då skyfflar du över bilderna till datorn först och sedan öppnar du dem i valfritt program.

Adobe Bridge har en smart funktion för att läsa in bilder från minneskort till dator där man i bildfilerna kan döpas och märkas med ITPC-data.

Skaffa en minneskortsläsare för en hundring så slipper du problemet. Då skyfflar du över bilderna till datorn först och sedan öppnar du dem i valfritt program.

Adobe Bridge har en smart funktion för att läsa in bilder från minneskort till dator där man i bildfilerna kan döpas och märkas med ITPC-data.

Tack för det snabba svaret.
Det ser ut som du har hört om problemet(??.)
Är det nåt att oroa sig för?
Så mycket pengar för det och det går att lösa med en hundring..märkligt

Visst är det bra med kortläsare men här är väl problemet att det inte finns stöd för 5D mk II i den Camera Raw version som följer med Photoshop 6 så även om TS lyckas föra över filerna till datorn kommer det inte gå att öppna dem i PS.

Jag tror lösningen är att uppgradera till en senare version av Photoshop eller att konvertera till DNG med Adobes konverteringsprogram (gratis).

OBS! Jag har inte Photoshop så jag kan vara helt fel ute.

uppdatera

Kan inte problemet vara att den Photoshop (och därmed medföljande Camera Raw) är äldre än kameratypen. Dvs att din PS/ACR kan tolka CR2 för "gamla" 40D men inte den nyare Canonen.

Nya kameror kräver ofta ännu nyare versioner av Photoshop/Camera Raw. Kolla om du kan uppdatera utan att Adobe kräver mer pengar.

Kan inte problemet vara att den Photoshop (och därmed medföljande Camera Raw) är äldre än kameratypen. Dvs att din PS/ACR kan tolka CR2 för "gamla" 40D men inte den nyare Canonen.

Nya kameror kräver ofta ännu nyare versioner av Photoshop/Camera Raw. Kolla om du kan uppdatera utan att Adobe kräver mer pengar.

Photoshop 6 var med på köpet(skickad av canon)
Jag installerade av och om ifall...men det var ju samma produkt

Istallerat?

Jag har okså canon 40D.
När jag kopplar min 5Dmark2 till datorn och photoshop anslutar sig till enhet överförs bara jpeg bilder.
Jag har beskrivit mitt problem för Canon och svaret var att jag behöver adobe camera raw...
Hur kommer det sig att photoshop tar emot mina raw bilder från 40D och inte från 5Dmark2

Har du uppgraderat EOS utility från skivan som du fick med din 5DII? I så fall borde du kunna föra över bilderna till datorn. Att använda photoshops camera raw kan dock bli svårare. Lösningen på detta heter att uppgradera till nyare Photoshop eller använda Canons DPP till rawbilderna.

Photoshop

Photoshop Ver 6 gissar jag inte har stöd för CR2 filer från 5DII.
Kolla Adobe ´s sida vilken version av Camera RAW du kan installera till PS Ver 6 å sen om den versionen av Camera RAW stödjer CR2 filer från 5DII.

Adobes sida kom jag inte åt just nu .

ThomasR

Uppdatera

Jag har okså canon 40D.

Om du uppdaterar mjukvaran från Canon (DPP, Utilities mm) så kan du utan problem hantera dina filer utan att köpa nån kortläsare.

ThomasR

Jag tror lösningen är att uppgradera till en senare version av Photoshop eller att konvertera till DNG med Adobes konverteringsprogram (gratis).

Att konvertera till DNG är gratislösningen som kommer runt problemet med äldre versioner av Photoshop/Camera Raw.

Har du provat att uppdatera din Photoshop efter det du installerat den? (Under "help" finns ett val "updates")
Jag förstår inte vilken version du har. Min PS från 2010 har version 12 och ingår i CS5. Och det är den som säljs nu. Version 6? (Photoshop Elements är nu uppe i version 10)

Har du provat att uppdatera din Photoshop efter det du installerat den? (Under "help" finns ett val "updates")
Jag förstår inte vilken version du har. Min PS från 2010 har version 12 och ingår i CS5. Och det är den som säljs nu. Version 6? (Photoshop Elements är nu uppe i version 10)

Ok ok,det är sant!Jag är lite (mycket!!)efter..
ska försöka ändra på det.

Photoshop 6

Tack för hjälpen allihopa!
Ska fundera över vad är det som är bäst för mig...
Hälsningar/Mathieu

Det jag hittat på Adobe om PS 6 är nån artikel från 2002 !?
Enklast, billigast, snabbast. Uppdatera Canons program, då kan du importera direkt från kameran (Utilities), sortera (Zoom Browser) ,Framkalla (Digital photo professional), å sen om du vill fortsätta använda PS 6 för redigering. Men RAW konverteraren i dom senaste versionerna av PS är helt enastående bra. Lightroom säljs nu till ett mycket förmånligt pris.

ThomasR

Det jag hittat på Adobe om PS 6 är nån artikel från 2002 !?
Enklast, billigast, snabbast. Uppdatera Canons program, då kan du importera direkt från kameran (Utilities), sortera (Zoom Browser) ,Framkalla (Digital photo professional), å sen om du vill fortsätta använda PS 6 för redigering. Men RAW konverteraren i dom senaste versionerna av PS är helt enastående bra. Lightroom säljs nu till ett mycket förmånligt pris.

ThomasR

Tack Thomas,jag tänkte att det var dags att uppdatera mig genom att skaffa mig PS10.
Hoppas det löser problemet.

Elements ?

Tack Thomas,jag tänkte att det var dags att uppdatera mig genom att skaffa mig PS10.
Hoppas det löser problemet.

Hmm, när du skriver så där tror jag att vi pratat förbi varann. Kan de vara så att de är Photoshop Elements 6 du har ?? Ja, om de var medskickat av Canon så är de ganska säkert.
Elements är nåt helt annat än "riktiga" Photoshop.

ThomasR

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar