Hej
Jag har en S95 och farsan min en S90. Vi har också kämpat lite med blixtofot. Vi har dock inte haft några direkta problem med överexponering. Däremot tycker jag kameran beter sig något märklig i vissa lägen och definitivt annorlunda än min Ixus 980IS.
För att få lite grepp om det hela tog jag en hel del testbilder. Belysningen var glödlamapa och mörkt ute. Typ den belysning du har på en familjemiddag.
Några observationer:
GRÖNA RUTAN OCH BLIXTEN PÅ
Kameran beter sig märkligt. Ofta bestämmer sig kameran för att inte använda blixt överhuvudtaget. Istället drar en upp ISO till 800, 1000 eller 1250. Trots detta kan den samtidigt välja en lång tid, t ex 1/15 som gör att skaknigsindikatorn visas. Är det riktigt mörkt då väljer den att slå på blixten, men behåller fortfarande den långa slutartiden! Jag tycker kameran är helt oanvändbar i helautomatískt läge i bristande ljus vilket är lite förvånande för en kompaktkamera.
P OCH BLIXTEN PÅ (tvingande)
Automatiken väljer 1/60 och största möjliga bländare. Så långt är allt gott och väl, men med Auto-ISO påslagen så väljer kameran oftast ISO 640 vilket ger väl mycket brus. När det blir bättre ljus så kan den gå ner något men sällan lägre än 400. Väljer man ISO manuellt ligger tiden kvar på 1/60 och med största möjligt bländare och det fungerar som förväntat men man måste då se upp så att blixten orkar lysa ut ordentligt.
Tv OCH BLIXTEN PÅ
Funkar bra. Här kan man ställa in Auto-ISO och kameran väljer oftast ISO 250 vilket känns "lagom" för traditionella blixtbilder. Bruset blir rätt så lågt. Största möjligt bländare väljs vid de flesta "normala" slutartider vlket också känns rätt.
Av OCH BLIXTEN PÅ
Samma sak här, auto-ISO ger oftast 250. Slutartiden väljs för det mesta till 1/60. Furnkar bra.
Av OCH BLIXTEN PÅ LÅNG SYNKTID
Fungerar också som förväntat men man får förstås se upp med de längre tiderna.
M OCH BLIXETN PÅ
Om jag förstår rätt är det ingen som helst automatik på blixtljuset. Den krämar på så mycket man valt. Knepigt att få till rätt exponering.
Mina slutsatser är att Tv är kanske det allra lättaste läget för blixtfoto. Ratta in 1/80 eller 1/100 och Auto-ISO, sedan är det bara att fota på. Bör funka fint till traditionella blixtbilder vid middagar etc.
Jag har också noterat att SCN-läget "Porträtt" verkar funka ganska bra.
Men som sagt, inga direkta problem med överexponering.