Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

överexponerade bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

-Catherine-

Aktiv medlem
Jag har prövat att sätta upp en liten ministudio hemma. Jag har ett Broncolor aggregat med två blixtar till. Köpte det begagnat så jag har ingen aning om vad det har för beteckning eller watt.
Två paralyer med sivlverinsida fungerar som reflektorer.

Problemet jag har nu är att jag inte lyckas ställa in kameran så att bliderna blir normalexponerade, de blir alldid alldeles vita.
Har prövat med alla möjliga olika slutar och bländarinställningar, men jag får inte till det iaf.

Jag har en Konika mMinolta Dimage A2

sätt blixteffekten på så lite som möjligt

Prova max bländare (F8 eller va de är i a2an)

sätt slutartid till 1/60

Sätt ISO till minsta tal te.x 100 eller 50

Prova dig fram igen :)

/Adam

För att använda separata blixtar måste slutartiden vara samma eller längre än synktiden.
Ljusinsläppet styr du endast med bländaren.

Erik Schalin skrev:
För att använda separata blixtar måste slutartiden vara samma eller längre än synktiden.
Ljusinsläppet styr du endast med bländaren.

Ok..Ljusinsläppet förstår jag...men synktiden?
Som du märker är jag oerhört obildad när det gäller sånt här :)

/Catherine

Synktiden är kamerans kortaste tid som kan användas tillsammans med externa blixtar.

Använder du kortare tider så kommer slutaren att stänga innan blixtljuset har nått hela filmen/sensorn.

I och med att det blir vitt så låter det som att du får för mycket ljus.
Då kan du göra följande:
1 blända ner.
2 lägre iso
3 flytta blixtarna längre bort.
Lycka till!

Erik Schalin skrev:
Synktiden är kamerans kortaste tid som kan användas tillsammans med externa blixtar.

Använder du kortare tider så kommer slutaren att stänga innan blixtljuset har nått hela filmen/sensorn.

I och med att det blir vitt så låter det som att du får för mycket ljus.
Då kan du göra följande:
1 blända ner.
2 lägre iso
3 flytta blixtarna längre bort.
Lycka till!

Tack Erik!

Jag skll försöka igen....övning ger färdighet säger de ju (de som vet)..

/Catherine

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar