Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

återanvändning av bad?

Produkter
(logga in för att koppla)

Happy Horse

Aktiv medlem
Halloj. Kan jag återanvända färdigblandade vätskor? Om jag har kopierat färre sv/vita ex än vad badet räcker till, kan jag spara baden i några dagar eller är det kört? Är det samma för framkallning och fix?
//
Nina

Själv återanvänder jag aldrig varken film eller pappersframkallare. Filmframkallare ska definitivt inte återanvändas. Pappersframkallaren kan säkert användas igen men inte för lång tid efter tillblandningen. Dessutom förlängs tiden i badet när kapacitéten minskar och vid en viss gräns blir resultatet sämre. Det ser man kanske inte så lätt förrän man gör samma kopia med använd framkallare som med nytillblandad. Fix har en viss kapacitét och jag tror man ska hålla sig under de rekommendationer som anges i antal kopior. Dessutom kan det inte heller sparas hur länge som helst. Stoppbad finns ju med indikatorfärg och när den ändras är det förbrukat.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar