Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

åsikter om detta "Adjustable" filter?

Produkter
(logga in för att koppla)

Turion

Medlem
Eftersom länken är från ebay och auktionen går ut snart så är det ingen ide å länka en direktlänk,
men ni vet kanske vad jag pratar om när jag säger att jag kollat på ett gråfitler som man kan justera från ND2 upp till ND400, antar det finns någon form av "eponeringsring" på filtret eller hur funkar det ?

låter ju onekligen bra om man har ett enda ND filter med flera olika mörkerlägen så slipper man byta fram och tillbaks.

dock har jag aldrig sett ett sådant filter i verklighet eller några testbilder, eller ens hört något om dom hära filtrena fören nu, så jag är nyfiken på om det är något att ha som ni rekomenderar? eller är det bara skräp ?

rubriken på ebay är Fader Variable ND Filter (Adjustable ND2 to ND400) 77mm om ni vill prova söka själv och läsa info

så vad tror ni?
 
Eftersom länken är från ebay och auktionen går ut snart så är det ingen ide å länka en direktlänk,
men ni vet kanske vad jag pratar om när jag säger att jag kollat på ett gråfitler som man kan justera från ND2 upp till ND400, antar det finns någon form av "eponeringsring" på filtret eller hur funkar det ?

låter ju onekligen bra om man har ett enda ND filter med flera olika mörkerlägen så slipper man byta fram och tillbaks.

dock har jag aldrig sett ett sådant filter i verklighet eller några testbilder, eller ens hört något om dom hära filtrena fören nu, så jag är nyfiken på om det är något att ha som ni rekomenderar? eller är det bara skräp ?

rubriken på ebay är Fader Variable ND Filter (Adjustable ND2 to ND400) 77mm om ni vill prova söka själv och läsa info

så vad tror ni?

Scandinavian Photo har ett Variabelt ND-filter som sträcker sig från ND 2,5 till ND 1000! Det kostar dock en slant.
http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=12773316
 
Jag har inget ND filter överhuvudtaget men på fotomässan förra året demonstrerades detta ställbara filter och rekommenderades till filmning med systemkamera för att ändra ljuset med. Givitvis är det användbart även vid stillbildstagning, enklare att vrida en ring än att byta rill ett annat filter. En dröm vore föståss ett ställbart tonat ND filter, men det finns kanske det också, eller också kan man kanske kombinera ett tonat med ett ställbart.
 
Det finns en hel del information ute i diverse trådar på diverse forum om dessa.

Det finns enstaka bra varianter på produktien, men gemensamt för i stort sett alla billiga varianter är att de ger konstiga färgstick beroende på ljusets infallsvinkel och hur man vridit det två polariserande skikten mot varandra.. Filtret består i stort sett av två polariserande filter ovanpå varandra. När man vrider toppskiktet så att det hamna 90º mot det underliggande blockeras ljus, när det är 0/180º släpper man igenom ljus (-3Ev)

En annan nackdel är att du sätter ju i stort sett två fönsterglas platt mot varandra, framför objektivet. Detta ger enormt mycket kontrastminskning - och även ganska stora problem med överstrålning/reflexer, vilket ger mycket mer oskarpa bilder - Och mycket sämre DR i kameran.

Två bra ND-filter är väldigt mycket bättre än ett dåligt variabelt filter. Oftast vet man ju på +/-1Ev hur mycket man behöver. Så svårt är det inte att byta.
 
Jag har inget ND filter överhuvudtaget men på fotomässan förra året demonstrerades detta ställbara filter och rekommenderades till filmning med systemkamera för att ändra ljuset med. Givitvis är det användbart även vid stillbildstagning, enklare att vrida en ring än att byta rill ett annat filter. En dröm vore föståss ett ställbart tonat ND filter, men det finns kanske det också, eller också kan man kanske kombinera ett tonat med ett ställbart.

De tonade filterna använder jag bara när det finns "tillräckligt med ljus" - ett ställbart tonande filter skulle stjäla som absolut lägst 1.5Ev i den "genomskinliga" delen. Men det är inte speciellt svårt att göra...
 
Det där med drömmen om ställbara tonade filter var mest "den lates dröm" det har inte blivet av att skaffa något sådant filter, det gjorde jag inte heller på "filmtiden" då det hade varit mer befogat. Vilken storlek o vilken täthet eller en hel uppsättning, visst vore det lättare om de kunde ställas om och även att det skulle gå att ändra hur brant toningskurvan skulle vara och så är ju gränsen mellan det ljusa och mörka i motivet inte alltid så där rak och jämn. Bra DR rå-format och behandling i datorn blir lösningen i stället. Tekniken med dubbla polariserande filter är ju ganska enkel, jag gjorde en provisorisk sådan lösning, i brist på annat, vid senaste Venuspassagen, då det för ovanlighetens skull var klart väder vid ett himlafenomen, det fungerade bra men man fick ju vara försiktig, solljuset ska behandlas varsamt. Det är f.ö. dags för Venus att passera framför solen nästa år igen, får se om jag skaffat annan utrustning till dess, i så fall blir det väl helt igenmulet.
 
Varför kommer inte detta som en funktion i kamerorna? Varför kan man inte ställa ISO riktigt riktigt lågt?
I förlängningen, varför inte kunna ha olika ISO i olika delar av bilden?
Förutom det smidiga med att slippa filter med olika storlekar skulle sökarbilden och af förbli lika bra som utan filter.
 
Har sett på ett Kenko-filter som i alla fall en återförsäljare i Finland skryter på, och som ligger rätt högt i pris, 229 euro. ND 2,5-1000.

Hittade den här sidan på engelska istället för den finska jag först tänkte länka till, men googleöversättningen blev så makalöst dålig att jag beslöt söka efter nåt annat.. :)

http://www.imaging-resource.com/NEWS/1284672655.html

Har funderat på ett sånt här då det skulle vara väldigt praktiskt. Här är också en video där man presenterar filtret. Endast bilden som visas vid 1:03 i klippet gör mig lite fundersam:

http://www.youtube.com/watch?v=PipiZIVXL3U
 
Har sett på ett Kenko-filter som i alla fall en återförsäljare i Finland skryter på, och som ligger rätt högt i pris, 229 euro. ND 2,5-1000.

Hittade den här sidan på engelska istället för den finska jag först tänkte länka till, men googleöversättningen blev så makalöst dålig att jag beslöt söka efter nåt annat.. :)

http://www.imaging-resource.com/NEWS/1284672655.html

Har funderat på ett sånt här då det skulle vara väldigt praktiskt. Här är också en video där man presenterar filtret. Endast bilden som visas vid 1:03 i klippet gör mig lite fundersam:

http://www.youtube.com/watch?v=PipiZIVXL3U

Scandinavian Photo har det på lager. Se min länk ovan i svar nr #3.
 
Varför kommer inte detta som en funktion i kamerorna? Varför kan man inte ställa ISO riktigt riktigt lågt?
I förlängningen, varför inte kunna ha olika ISO i olika delar av bilden?
Förutom det smidiga med att slippa filter med olika storlekar skulle sökarbilden och af förbli lika bra som utan filter.

Jo, och rent praktiskt kan man också göra tonade filter i strålgången med samma teknik som TFT-skärmen, där man vrider polarisationsplanen elektriskt. Men om det finns ett intresse för tekniken som är tillräckligt stort är väl tveksamt. Det finns massor av olika sorters teknik som är möjlig, men som inte implementeras, därför att den kan vara komplicerad att utföra eller begränsa annan användning, eller för att den helt enkelt inte intresserar tillräckligt stor publik. Vi har ju sett den svala mottagningen av ljusfältstekniken, som är en intressant teknik, men som knappast ger några större vinster rent bildmässigt. Dessutom finns också andra sätt att nå resultatet, med mer eller mindre komplex teknik, som exempelvis automagisk stackning och HDR, eller AF med tilt, som rent praktiskt är ganska enkelt att genomföra på Canon.

Varför ISO inte kan ställas lågt har ändå ett rätt enkelt svar. Kampen har hela tiden gällt att få högre känslighet, och metoden för att öka känsligheten (och bruset) är att öka förstärkningen (eller spänningen). Det är lätt att minska känsligheten, men på samma sätt som vid ökning, minskar då dynamiken. Varje chip har ett optimalt läge för dynamik, som vi brukar kalla bas-ISO. Praktiskt sett är det inte någon större nackdel att man måste använda ett ND-filter för att kunna öka bländare eller slutartid, det har vi alltid gjort. Om man skulle föra in ett TFT-filter i strålgången, vore den lämpligaste platsen där AA-filtret sitter, de skulle kunna kombineras. Då kan man också göra automagisk HDR i en exponering med maskning (oskarp mask) och automatisk toning. Det går att göra, och om tillräckligt många vill ha det, så kommer det.

En god lösning skulle kunna vara ett elektriskt ställbart filter att montera på kameran, så att man slipper vrida, utan kan välja med något reglage, eventuellt automatiskt, och det går så klart att göra tonat utan några större problem, och till och med variabelt tonat.
 
Rent tillverkningsmässigt är det fortfarande svårt att få till BÅDE hög känslighet (att varje pixel kan mäta lite ljus - få elektroner - med hög noggrannhet) och att varje pixel ska kunna mäta med lågt ISO, låg känslighet (då det måste få plats många elektroner, mycket ljus i varje pixel).

Lågt ISO = stor laddningskapacitet, stor "hink" att lagra ljus i. Vill man mäta små mängder ljus noggrannt (högt ISO) är detta mycket svårare i en "stor hink" än i en "liten hink".

Men det finns ju lösningar på väg. Inget som är redo för kommersiellt bruk än på länge, men teknikerna finns och är bevisat fungerande (jag har sett kompaktsensorer med 16Ev DR i demoversioner...)
.......

Problemet med LCD-liknande tekniker monterade ända inne vid sensorn - nu pratar jag om ND-filter igen - är att det är inte bara sensorn som är en begränsande faktor. Med exemplet tonade ND-filter är det precis lika mycket objektivet man vill försöka "dämpa". Allt ljus som kommer in i objektivet sprids ju lite, lite över hela bildytan, inget objektiv är "perfekt". Det är därför man vill använda tonade eller partiella ND-filter i många sammanhang - helt enkelt för att begränsa det dynamiska omfånget som kommer in i systemet. Man minskar överstrålningen och får därmed mycket renare skuggor, mer detaljer i de mörkare delarna.

Som exempel kan man ju titta på bilder där man haft en stark ljuskälla precis utanför bilden - bilden får då en ganska tydlig "slöja" över sig, som man kan ta bort nästan helt genom att helt enkelt sätta upp en scrim som skuggar objektivfronten utan att komma med i bilden. Hela bilden klarnar då upp omedelbart. Detta måste "lösas" INNAN ljuset kommer in i objektivet.
 
Hej.

Jag har ett variabelt ND-filter till mitt 70-200, och som The_Suedell säger, så ger det rätt så oskarpa bilder.

Mitt kostade runt 1000 lappen på kaffebrus, och så här i efter hand så skulle jag inte ha köpt det, önskar hellre att jag hadde haft 2 stycken vanliga ND filter istället.

Jag har bara använt mitt cirka 5 gånger på nio månader, det är inte så skoj att använda det i mitt tycke :\.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.