Annons

åhnej!(viken kompakt)?

Produkter
(logga in för att koppla)

dunderhake

Aktiv medlem
sitter och läser här varje dag och suckar över alla "vad ska jag köpa"trådar som väller in, och nu startar jag en egen.

min mor har bett mig hitta en lämplig kamera åt henne och jag är nyfiken på dessa....
panasonic dmc fx01
panasonic dmc tz1
samsung nv10

alla har fått bra rescensioner.

frågor!
hur stor skillnad är det mellan 28 och 35 mm?

hur stora problem är det med bruset på dessa modeller, är det sämre än på andra?

andra bra kameror med vettig(vidvinkel) brännvidd, kom med förslag.

jag frågade en av expediterna på ONOFF om han kunde rekomendera någon av deras modeller med bra vidvinkel, men han började peka på och surra om bländaröppningar istället så jag gav upp den iden!

så, får man höra lite komentarer och svar?

Det är väldigt stor skillnad på 28 och 35, och jag skulle nog inte ha köpt en kamera med minsta brännvidd på 35 idag.
FX01:an är rätt brusig ja, high-ISO-läget är oanvändbart, men ISO 100 och 200 går fint.
I övrigt är det en väldigt bra, fin liten kamera.

dunderhake skrev:
hur stor skillnad är det mellan 28 och 35 mm?
Det ser du själv på
http://www.tamroneurope.com/flc.htm
Välj "35mm film" och inte "Digital" i valet strax under bilden.
Bildvinklarna är alltså 75 grader resp 63 grader.

Egentligen har nog kompaktkameran en brännvidd på 5-6mm. Det ger samma bildvinkel (75 grader)som 28mm brännvidd på en kamera för 35mm film. Antingen förstår inte expediten det, eller så struntar han i att förklara det. Att prata bildvinklar är korrekt, tjafset med "motsvarande brännvidder" är bara dumt. Men vanligt, tyvärr.

Senast ändrad:
klokare blev man ju men inte löste det något!
jag får nog fråga morsan vilka motiv hon ska plåta.

får man provfota med kamerorna på ONOFF, det vore ju praktiskt!

tack för svaren, sidan som visade graderna vid olika millimeter var ju praktisk!!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar