Annons

åäö i Owner's name på 30D?

Produkter
(logga in för att koppla)

perkaby

Avslutat medlemskap
Godkväll!

Har precis införskaffat mig en EOS 30D. Ska lägga in mitt namn via EOS Utillity, så att detta registreras i EXIF-informationen. När jag försöker skriva mitt namn så kan jag inte skriva åäö, så jag får heta Par Nasberg istället.

Har det varit så på alla digitala EOS, eller är detta ett 30D problem?

Inte något jätteproblem, men det hade ju varit skoj att få sitt namn stavat rätt.

Finns det en lösning, eller ska jag ansöka om namnbyte? ;-)

Skjut mig gärna om det redan finns en tråd med detta "problem", jag hittar den i alla fall inte.

Mvh Pär med Ä
 
Provade precis..och nej, det verkar tjockt. Har inte tänkt på det så mycket eftersom jag inte har några sådana bokstäver. Verkar vara en slarvprogrammerare som använt "fel" teckenkodning..
 
Typiskt...

Tack för ditt svar! Och jag misstänker att detta är det enda sättet för att ändra "owners name"?
 
Det är väl helt enkelt så att mjuk/hårdvara bara stödjer ASCII som ju bekant inte innehåller några specialtecken såsom å,ä och ö. UNICODE som är den "vidare" standarden är fortfarande rätt ovanligt i inbyggd hårdvara (vilket bland annat är anledningen att det inte kan användas i webadresser).

Jag vet inte om det är någon tröst men tänk på alla japaner, kinerser, ryssar, araber m.fl. som ju som bäst kan skriva approximationer av sina namn. En kollega till mig (ryska, bor i Sverige) har sitt efternamn stavat på tre olika sätt beroende på sammanhang.

Själv har jag just börjat vänja mig vid att plocka bort prickarna över "ö" i mitt efternamn båda när jag skriver och uttalar det (jag bor i England).
 
Testa att föra in ditt namn via photoshop. Tror det ska funka med åäö där...Men egentligen vet jag inte för mitt namn innehåller ju heller inget att åäö...men det kan ju vara värt att testa.
 
Ja, mjukvaran för att ändra informationen verkar ju bara stödja ASCII. Dock finns ju kamerans menyer på svenska och borde således då stödja svenska tecken?

Staffan: Det går att ändra informationen i Photoshop och då fungerar åäö. Dock kan ju detta bli omständigt om man ska ändra, låt säga 300 bilder.
Eller menar du att det även går att ändra informationen i kameran direkt i PS?

Å andra sidan spelar det nog ingen större roll vad som står i EXIF.
 
Jag har skrivit in mitt namn via Zoombrowsern 5.6 (och några äldre versioner också) och det blir helt rätt i 20D, 300D, S70, S50, S45 och i två andra Canon kompakter som jag inte kommer ihåg exakta beteckningen på.
 
Christer1 skrev:
Jag har skrivit in mitt namn via Zoombrowsern 5.6 (och några äldre versioner också) och det blir helt rätt i 20D, 300D, S70, S50, S45 och i två andra Canon kompakter som jag inte kommer ihåg exakta beteckningen på.

Intressant!!
Får testa att installera ZoomBrowser...(Sverige heter för övrig "Sweeden" på min medföljande CD-skiva...bra Canon)

/P
 
Pröva om du kan skriva ditt namn i exempelvis Word först. Sedan kopierar du det med ctrl c och därefter klistrar in det med ctrl v i Owners name
 
Uppdatering:

Zoombrowsern länkar vidare till EOS Utillity(inte helt oväntat), vilket ger samma resultat som tidigare.

Det går inte heller att kopiera in text från ex. word.

Nästa steg blir att prova om det är någon skillnad på programmet på Mac.

/P
 
Jag gick in med 20D:n och S70:an via sladd för att testa att komma in i kamerakontrollen men det gick inte nu.

Har gjort det i alla tider ZB har funnits och jag har rättstavat namn och internationellt telefonnummer registrerat i båda kamerorna, men det är inlagt innan nuvarande version ZB 5.6. fanns. Troligen med version 5.5.

Jag förstår inte heller vad det kan vara för fel.

Nu kommer det nog i dagarna en ny ZB uppdatering eftersom det kommit nya kameror att supporta.

Men nog är det skumt.
 
Hmm,

När jag väljer "Connect to EOS camera" i ZoomBrower kommer jag automatiskt till EOS Utillity(version 1.0.4). Finns det någon annanstans man kan ändra i ZoomBrowser?

Funkade för övrigt inte på Mac:en heller...

Kanske fungerade på ett annat sätt i de äldre kamerorna?
 
Hej Christer!

Tack för ditt svar!
Har nu testat att uppdatera både ZoomBrowser och EOS Utillity till de senaste versionerna. Ingen lycka!

Jag får helt enkelt stå ut med det! :)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.