Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

ännu en gammal bälg kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

areon

Aktiv medlem
jag har lagt ett bud på en gammal sak jag såg på tradera som verkar lite rolig. Pontiac paris hette den.
jag lägger med en länk til aktionen så man kan ni kan kika på den:
länken

är det nån som vet nånting om den?
kvalitet, optik, format och så vidare...

det framgår inte riktigt i aktionen om det är för 120 film eller större format.

om jag nu vinner auktionen så vore det skoj om det var mellanformat eftersom det var det jag var ute efter. men annars gör det inte så mycket. 30 spänn är inget att bråka om.
 
En sökning på Pontiac paris i Google resulterar i ett kylskåp :)

Men av bilden på tradera att döma tycker jag det ser ut som mellanformat, kanske 6x9 ?
 
Typisk traderasuktion med särskrivningar som "bälg kamera" och "kamera expert". Det irriterar mig i maggropen varje gång jag ser sånt. :-/

Maila säljaren och hör efter vad den har för objektiv.

Det är antagligen en 6x9-kamera för 120-film. Troligen är objektivet en trelinsig anastigmat, men KAN också vara fyrlinsig av tessartyp.
 
heh.
jag blev också lite irriterad över särskrivningarna. men det får man ta.

jag ska nog skicka ett mail och höra lite. han hade fyra st lite olika varianter av liknande gammla bälgkameror, så man kan ju försöka lista ut vilken som är bäst.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.