Annons

ännu en fråga om 5D mk2

Produkter
(logga in för att koppla)

mikael.b.roos

Aktiv medlem
Hejsan!
Jag står i valet och kvalet om vilken kamera jag ska köpa när det är tid att uppgradera, vilket kan bli snart! Jag fotar en hel del sport så en snabb AF är ju nyckelordet, men även bra isoegenskaper..

så min fråga är; Är 5Dmk2 VERKLIGEN så utomordentligt urkass på att skärpefölja, och så underbart svindålig på att fokusera i skumt ljus som folk påstår? För jag tänker lite som så att, SÅ in i heeeelv.. dålig kan den väl ändå inte vara? det är ju en semiproffs-proffsmodell från canon!

Nu vill jag ha ärliga svar från folk som faktiskt testat :)

Tack på förhand!

Visst...den funkar för sport men är knappast det bästa valet. Dels pga osäkra yttre AF punkter som kräver mer ljus/kontrast och dels pga den relativt långsamma serietagningen. Det sistnämnda beror nog mer på typ av sport, fotograferingsteknik och erfarenhet. Mittpunkten är korslagd och är säker även i dåligt ljus. Även om det är samma AF modul som gamlingen 5D så är algoritmerna förbättrade. Sen beror givetvis val av objektiv stor roll för träffsäkerheten.

Med detta sagt går det dock inte att frångå det faktum att 5D2 är inte, och kommer aldrig vara, en sportkamera. Den är inte gjord för det. Om det är prio så finns det som sagt bättre lösningar som gör ditt liv lättare. En 1Dmk3 ligger väl i ungefär samma prisklass begagnat. Inte samma sensor förstås men en helt annan liga när det gäller hastighet.

Tack för ett bra svar!

Grejen är att när jag plåtar sport är skärpeföljningen det viktigaste.. Jag har aldrig serietagning tillslagen utan väntar ut ögonblicket, ger bättre självkänsla när jag fixat en keeper på en slutaraktuering istället för att välja från ett gäng bilder som närmast kan liknas vid en filmsekvens :)

Men är det så pass att man riskerar att missa fokus om man tillexempel följer ett objekt som närmar sig i säg, 70 knyck? Inte för att det är så lätt att säga bara sådär, men någon borde ha provat :)

Ska ta en titt på 1Dmk3 faktiskt!

Edit: hmm 1dmk3 var snabb, men frågan är hur den hanterar en konsert, vilket jag också gillar att plåta.. ISO kan lätt gå upp till 3200 eller 4000 på såna tillställningar

Om du vill uppgradera från 7D och vill fotografera sport med snabb AF och seriebildstagning är nog inte 5D mk2 rätt väg...
Som jag ser Canons modeller idag
1Dx = kameran som ska fixa allt
5D III = kan nästan allt som 1Dx men saknar det lilla extra i fart,Af osv
6D = för den som vill ha bildkvalité men inte behöver farten
7D = den som behöver farten men kan offra FF

5D II = som en äldre 6D (lite billigare än 6D men troligen inte riktigt samma bildkvalité)

Så i mitt tycke är varken 5D II eller 6D ett naturligt steg upp från 7D om det är styrkorna i den modellan man är ute efter.

Tack för ännu ett bra svar!

Egentligen skulle jag vilja ha en kamera att regera dom alla, typ 5d3.. och göra mig av med sjuan. Men jag kommer lite billigare undan med en 5d2 att använda till porträtt, studio och annat sånt som jag ger mig in på, och så behålla 7D för sport plus backup.. i bästa fall säljer jag 7D för 8 lök, då fattas jag cirkus 5K för att komma upp till en beg 5d3.. dvs det blir 5K dyrare, i bästa fall så ja, det tål att kluras på, Men nu har jag lite mer kött på benen vad gäller AF på 5d2!

5DmkII är en bra kamera som låter mindre än 7D.

Men om du har vant dig vid 7D nu tror jag inte att du blir nöjd.

Jag har båda två och 5DII har varit min arbetshäst nummer ett, men jag har upptäckt att 7:an tar över mer och mer.

Anledningen är att 7:an har bättre egenskaper, i synnerhet gällande fokus, och serietagning.
Eftersom M-Fn knappen saknas på 5DII kommer du kanske bli frustrerad.

jag väntade också på rätt tillfälle med 5DmkII men med 7D:ns serietagning har det blivit roligare att plåta sport.

Men kan du leva utan M-Fn färre fokus punkter och egentligen bara använda mittpunkten.. vänta ut rätt ögonblick så varför inte satsa på en beg 5II och dessutom behålla 7:an.

annars skulle jag nog satsa på en 5DIII

5DmkII är en bra kamera som låter mindre än 7D.

Men om du har vant dig vid 7D nu tror jag inte att du blir nöjd.

Jag har båda två och 5DII har varit min arbetshäst nummer ett, men jag har upptäckt att 7:an tar över mer och mer.

Anledningen är att 7:an har bättre egenskaper, i synnerhet gällande fokus, och serietagning.
Eftersom M-Fn knappen saknas på 5DII kommer du kanske bli frustrerad.

jag väntade också på rätt tillfälle med 5DmkII men med 7D:ns serietagning har det blivit roligare att plåta sport.

Men kan du leva utan M-Fn färre fokus punkter och egentligen bara använda mittpunkten.. vänta ut rätt ögonblick så varför inte satsa på en beg 5II och dessutom behålla 7:an.

annars skulle jag nog satsa på en 5DIII

Hmm ja jag brukar ju aldrig seriefota, och M-Fn knappen har jag aldrig rört, fokuserar bara som vanligt med halvnedtryckt utlösare och det funkar bra, mittpunkten är dne jag använder mest inom sport, kanske utökad mittpunkt ibland..

Alltså borde jag kunna klara mig undan med en mk2 och ha kvar sjuan som backup, låter billigast! :)

Tack för input!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar