Annons

äldre optik på digitalkameror

Produkter
(logga in för att koppla)

Ruda

Avslutat medlemskap
Hej!

Sitter här vid köksbordet med ett fånigt leende i fejset. Igår kväll i ett anfall av långtråkighet fick jag för mig att börja vårrusta min kamerautrustning. I samlingen finns en gammal Nikkormat med ett Nikkor-H auto 50/2 från 60-talet som representant för tiden före motivprogram och smileigenkänning. Eftersom jag har en Fujifilm s3 med Nikon F-fattning, tänkte jag att det kanske går att skruva på den gamla gluggen på Fujin. Men se det gick ju inte alls. Eftersom jag som sagt hade en smula långtråkigt, googlade jag runt lite för att lära mig mer om nikons fattningar och hamnade så småningom på en sida som visade en "gör det själv"-konvertering av fattningen på Nikkor-H till Nikon-F. Efter att ha funderat på saken i ungefär 7 sekunder drog jag igång med projektet. Efter sammanlagt ca 3 timmars pyssel (har aldrig plockat isär optik förr..) med infernaliskt liten skruvmejsel och slipmaskin (!!!) satt objektivet på Fujin och funkar alldeles utmärkt! Visserligen i manuellt läge men det gör inget eftersom jag har tillräcklig koll för att veta att det just nu är 1/250 s, f 5,6 vid iso 100 utanför köksfönstret :)

Nu ska jag ut och hårdtesta. I eftermiddag blir det till att surfa runt för att hitta gamla Nikkor-primes! Ha så skönt i solen!

...och nu har jag testat objektivet. Nedan finns ett par utsnitt från bilder. Bilderna är endast tagna för att visa på objektivprestanda, inte för att på något vis vara bra bilder i övrigt :)

Bilagor

• nikkortest1.jpg
    nikkortest1.jpg
    82.4 KB · Visningar: 137
  • nikkortest2.jpg
    nikkortest2.jpg
    87.3 KB · Visningar: 138
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar