Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Övertro på auktoriteter?

Produkter
(logga in för att koppla)

Loj

Aktiv medlem
Brukar ganska ofta använda funktionen "Kommentera slumpartade bilder" för att få se ett annat urval av bilder än vad "Kommentera nya bilder" ger. Så igår hamnade jag på en bild, som var tagen av en av fotosidans mera välrenommerade naturfotografer. Bilden visade en suddig regnbåge framför en förhållandevis rörig bakgrund. I mitt tycke brast den i både motiv och komposition och jag tror att den skulle ha fått ett ljumt mottagande om den lagts upp av någon annan medlem. Nu fanns den emellertid på nämnde naturfotografs sida och den hade ett betygssnitt på 4.83. För mig är det tydligt att bilder tagna av vissa medlemmar på fotosidan får högre betyg för att de just är tagna av dessa medlemmar. Bilder av en viss grupp fotografer "skall" man ge helst 5:eek:r eller i nödfall starka 4:eek:r. Lite revirpinkeri och ryggkliande är det över det hela. Hoppas man att auktoriteten i fråga skall återgälda tjänsten och returnera ett högt betyg? Att få en 5:a från G-e eller T-e verkar vara en fjäder i hatten för somliga...?

Är det fler än jag som upplever det på detta sätt?

Eller omvänt så märker man i forumen ibland att olika medlemmar råkar "i luven" på varandra. Det återspeglar inte sällan i bedömningen av bilderna. Lite av "Han var så otrevlig i vår diskussion förut, så nu skall han minsann få se! Nu skall här sågas bild!"

Finns det någon möjlighet att informationen om vem som tagit en bild inte visas förrän man gjort sin bedömning? Jag tror att det skulle bli ärligare kritik då...

Bara en tanke!

/Janne

Håller med dig till viss del och tycker som du att nämnda bild fått ngt för högt betyg (den var lätt att hitta). Skulle dock varit mycket nöjd om jag tagit den själv eftersom jag tycker att den var ganska så bra.

Jag tror att det är som du säger, man har lätt att titta på vem som tagit bilden & därefter göra bedömningen. Dessutom är det väl så att många tittar mer på dessa "auktoriteters" bilder än på andras bilder, jag har i alla fall en tendens att göra det. Vad det gäller denna fotografs bilder så är det kanske inte så konstigt att man ofta tittar på dom heller eftersom hans bilder i helhet är bland det bästa som går att hitta här.

Nu till den brännande punkten Jannne, varför har du inte kommenterat bilden ifråga. Då hade du ju kunnat bryta lite av denna trend & ge din åsikt, det kan väl inte vara så att du inte vill stöta dig med en auktoritet?

Larsa

Loj skrev:
Finns det någon möjlighet att informationen om vem som tagit en bild inte visas förrän man gjort sin bedömning? Jag tror att det skulle bli ärligare kritik då...

Bara en tanke!

/Janne

Ingen dum tanke alls. Har också gjort ett slag för samma sak en gång med det förslaget men det visade sig minst sagt opopulärt då om jag minns rätt..

Hoppas fler kan se nyttan en sån förändring skulle kunna medföra. Dessutom tror jag även på att dölja alla kommentarer för andra än fotografen t e x ett dygn efter uppladdning (för att påverkan och elaka kommentarer om andras kommentarer ska försvinna). Det har jag också skrivit förut, men påpekar det igen.

Loj skrev:

/Janne

Håller helt med er om att detta vore bra, förbaskat bra faktiskt!

Re: Re: Övertro på auktoriteter?

lotelo skrev:
Dessutom tror jag även på att dölja alla kommentarer för andra än fotografen t e x ett dygn efter uppladdning (för att påverkan och elaka kommentarer om andras kommentarer ska försvinna). Det har jag också skrivit förut, men påpekar det igen.

Inte dumt det heller, egentligen så har det ju ingen som helst betydelse vem som tagit en bild. Jag lägger upp bilder (för lite) för att få dem bedömda så att jag kan utvecklas i mitt fotande. Jag tittar på andras bilder för att få inspiration & lära mig & kommenterar dom för att ge råd + att det är roligt.

Enda anledningen till att jag möjligtvis vill ha mitt namn under bilderna ska då vara för mitt egos skull, dvs om jag får bra kommentarer....

Om jag vill visa upp mig & mina bilder så kan jag ju i & för sig skaffa en portfolio.

Larsa

Loj skrev:

/Janne

Perfekt! Så skulle det vara... då kommer bilderna bedömas utifrån vad de är och inte utifrån vem som tagit dem...
Har sett ett par bilder som fått höga betyg (troligtvis) pga fotografen. Hade jag lagt in samma bild så hade jag blivit sågad...

Larsa, Lotta och Malin: tack för era svar. Kul att ni har liknande tankar runt det här. Undrar vad sidans administratörer och forumvärdar tycker...?

larsaz skrev:
Nu till den brännande punkten Jannne, varför har du inte kommenterat bilden ifråga. Då hade du ju kunnat bryta lite av denna trend & ge din åsikt, det kan väl inte vara så att du inte vill stöta dig med en auktoritet?

Larsa

:)

Nej, så är det inte...
Jag tror både Gunte och Terje gör sina bildbedömningar ärligt och totalt utan hänsyn till den kritik de fått från andra. Om jag hade sågat nämnda bild tror jag knappast att det hade haft återverkningar på fotografens eventuella bedömningar av mina alster. Jag upplever både Gunte och Terje som långt mer professionella än så.

Självklart hade jag kunnat kommentera bilden när jag såg den. Det hade varit ärligt och rakryggat och det känns lite dumt att jag inte gjorde det.

Men jag tycker att diskussionen om detta ämne passar bättre i här ett forum än bland aktuella bildens bildkritik... Därför valde jga efter en stunds tvekan att avstå.

mvh Janne

Håller med till viss del i det du säger, kan tex tycka att vissa av mina bilder får alltför höga betyg även om jag är nöjd med bilderna i sig men å andra sidan är betygsättningen för hög här på fotosidan rent generellt!

Men som du säger, det är lite ryggkliande ibland men det kunda varit värre.
Jag försöker dock alltid säga vad jag tycker om bilder i fråga även om jag fått en femma av personen vars bild jag kommenterar, lyfter fram några positiva saker och kanske med tips på förbättringar i mitt tycke.

Det tycker jag fungerar bra även om vissa inte tål kritik för fem öre.

det är en intressant grej som experiment eller så, och jag har väl inget emot tanken som sådan, att man möjliggör att man verkligen tittar "helt fritt" på bilden, samtidigt så tror jag att kommentarerna skulle bli jävligt opersonliga. visst ska bilderna vara i fokus, men det är ganska trevligt att veta vem man talar till också.
sen skulle det nog vara många bilder man kände igen även om man inte såg namnet, ofta känner man ju igen en viss fotografs bilder innan man ens sett namnet, och då blir det nästan bara fånigt tycker jag. att man låtsas att man inte vet om liksom.

en annan sak är att det inte enbart är en nackdel tycker jag, att man kan sätta en viss bild i ett sammanhang, man kanske kopplar samman den med fotografens tidigare bilder,
med detta menar jag Inte att om man tycker en bild är dålig och sedan ser vem som har tagit den så tycker man den är jättebra, jag menar att det behöver inte vara bättre att se alla bilder som helt separata utsnitt. ens bilder snackar ju oftast med varandra, bildar en slags helhet.

visst skulle vi få en mera objektiv bedömning i en del fall, men objektivitet är inte enbart att hurra för tycker jag. samtidigt som man kan få bort " aha, det är Han, då ska jag skriva nåt taskigt på den här bilden" så tar man ju också bort " aha, det är Han som hade skrivit det där citatet på sin sida, undra om den här bilden grundar sig på det citatet" ja, till exempel. den personliga dialogen tar nog skada av alltför mycket objektivitet.

Loj skrev:

Nej, så är det inte...
Jag tror både Gunte och Terje gör sina bildbedömningar ärligt och totalt utan hänsyn till den kritik de fått från andra. Om jag hade sågat nämnda bild tror jag knappast att det hade haft återverkningar på fotografens eventuella bedömningar av mina alster. Jag upplever både Gunte och Terje som långt mer professionella än så.

Självklart hade jag kunnat kommentera bilden när jag såg den. Det hade varit ärligt och rakryggat och det känns lite dumt att jag inte gjorde det.

Men jag tycker att diskussionen om detta ämne passar bättre i här ett forum än bland aktuella bildens bildkritik... Därför valde jga efter en stunds tvekan att avstå.

mvh Janne

Jag tror dig Janne, jag skrev det där tillägget lite lätt sarkastiskt men tror att man ibland har lättare för att lägga fram negativ kritik mot en "okänd" fotografs bild än mot en "känd" fotografs bild. Den välrenomerade fotografen har säkert menat nåt speciellt som inte jag förstår, han kan ju det här.

Dumt resonemang som jag dock tror att det är lätt att omedvetet falla in i, det är detta som är den sk övertron som du pekar på.

Mvh, Larsa

Loj skrev:
Larsa, Lotta och Malin: tack för era svar. Kul att ni har liknande tankar runt det här. Undrar vad sidans administratörer och forumvärdar tycker...?
......

Jag tycker, som egenskap av forumvärd, att diskussioner som den här alltid tenderar att spåra ut och bli heta trådar. Precis som i verkliga livet så finns det många åsikter och tycken, inget konstigt med det. Däremot tycker jag att folk i allmänhet uttrycker sig vassare i forum/på nätet eftersom man inte för konversationen head to head. Jag tror man ska visa ännu mer hänsyn till andra när man uttrycker sig skriftligt i t.ex. ett forum på nätet.

Jag hänger inte heller riktigt med i Mats inlägg, men eftersom vi sedan innan har sagt att vi inte ska länka till bilder så tar jag bort dessa. För övrigt är det ett inlägg som visar Mats synsätt på den kritik som framförts i tråden.

Jag tänker inte börja peka på olika fotografer och tycker det är en ganska ointressant diskussion eftersom var och en är ansvariga för det betyg/kommentar som ges på en bild. Att sedan mer kända fotografer får höga betyg är inget konstigt, så funkar det oftast i världen utanför internet ;).

Ser jag en ointressant bild av en viss fotograf, känd eller okänd, så kommenterar jag den helt enkelt inte. Varför ska jag lägga min tid på bilder som inte tilltalar mig? Är det så att jag gillar bilden, men tycker jag att komposition eller annat bildtekniskt kunnat förbättras (enligt mitt synsätt) så säger jag detta, oavsett vem som tagit bilden. Jag tycker det är synd när man höjer någon till skyarna, enbart baserat på namnet, här såväl som i verkliga livet utanför nätet.

Så.. ta det lungt och ha en trevlig sommar med massor av fototillfällen.

Nu ska jag äta frukost och förbereda mig för ännu en vacker sommardag.

Mvh
Jeppe - forumvärd

Jeppe skrev:
Jag hänger inte heller riktigt med i Mats inlägg, men eftersom vi sedan innan har sagt att vi inte ska länka till bilder så tar jag bort dessa. För övrigt är det ett inlägg som visar Mats synsätt på den kritik som framförts i tråden.

Mvh
Jeppe - forumvärd

Hallå Jeppe.

Jag tänker inte dra upp det här så mycket mer nu men måste tillägga en sak. Jag vänder mig inte på nåt sätt emot Mats synsätt utan tycker bara det är tråkigt att han går till personangrepp av ett sällan skådat slag, jag är dessutom ngt förvånad?

Jag antar att vi kanske får en förklaring/förtydligande av honom själv.

Mvh/Larsa som inte får gå ut & fotografera i det fina vädret utan sitter på jobbet istället.

Kan det inte vara så att de bilderna som "de stora" här tar på något sätt uppfattas som norm? Om han eller hon lagt upp en sån bild så tycker fotografen att den är bra och då borde jag också tycka så...?! Kan det inte vara lite så? Att många här har de fotograferna som förebilder och då är de främmande att kritisera deras bilder ungefär som att jag inte skulle rätta min lärare, Professor Nilsson i statsvetenskap!

Jag tycker också att det är en bra idé att låta fotografens namn och tidigare kommentarer vara osynliga för betraktaren tills man har skrivit sin kommentar.

Speciellt skulle jag vilja slippa se att en bild har fått ett visst antal kommentarer eller ett visst betyg redan under tumnaglarna. Jag märker på mig själv att jag blir mer nyfiken på bilder som fått höga betyg. Inte för att jag sedan läser alla kommentarerna innan jag själv skriver min, utan för att underlätta det egna urvalet vid granskandet av bilder. Det här leder följdaktligen till att vissa bilder tenderar att få många kommentarer och andra inga alls.

Problemet med att dölja betyg och kommentarer även då man tagit upp en bild i normal storlek (och inte bara som tumnagel) är att de som bara tänkt läsa inte kan göra det. Men det går förstås att lösa genom att man på förhand "kryssar i" om man endast vill läsa eller om man vill kunna skriva kommentarer. Ungefär som funktionen för synlig eller dold medlem när man har tittat på någon annans bilder eller profil.

Tråden är nu uppstädad och inlägg har tagits bort i den efterföljande diskussionen om just detta inlägg.

Detta är gjort på de inblandades begäran.

Mvh

Jeppe

Jeppe skrev:
Tråden är nu uppstädad och inlägg har tagits bort i den efterföljande diskussionen om just detta inlägg.

Detta är gjort på de inblandades begäran.

Vilke tråd är städad? Den här? Eller under bilden det talas om?

Här är det städat...
Det är Jeppe som har avslutat sin karriär som fotograf och påbörjat en ny bana som hygienkonsulent ;)
/Svante

Kodiak skrev:
Här är det städat...
Det är Jeppe som har avslutat sin karriär som fotograf och påbörjat en ny bana som hygienkonsulent ;)
/Svante

Om han har slutat som fotograf vet jag inte, men han extraknäcker iaf här som Teknikkonsult/Vägledare.. Har klockrena svar på allt:)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar