Loj
Aktiv medlem
Brukar ganska ofta använda funktionen "Kommentera slumpartade bilder" för att få se ett annat urval av bilder än vad "Kommentera nya bilder" ger. Så igår hamnade jag på en bild, som var tagen av en av fotosidans mera välrenommerade naturfotografer. Bilden visade en suddig regnbåge framför en förhållandevis rörig bakgrund. I mitt tycke brast den i både motiv och komposition och jag tror att den skulle ha fått ett ljumt mottagande om den lagts upp av någon annan medlem. Nu fanns den emellertid på nämnde naturfotografs sida och den hade ett betygssnitt på 4.83. För mig är det tydligt att bilder tagna av vissa medlemmar på fotosidan får högre betyg för att de just är tagna av dessa medlemmar. Bilder av en viss grupp fotografer "skall" man ge helst 5r eller i nödfall starka 4r. Lite revirpinkeri och ryggkliande är det över det hela. Hoppas man att auktoriteten i fråga skall återgälda tjänsten och returnera ett högt betyg? Att få en 5:a från G-e eller T-e verkar vara en fjäder i hatten för somliga...?
Är det fler än jag som upplever det på detta sätt?
Eller omvänt så märker man i forumen ibland att olika medlemmar råkar "i luven" på varandra. Det återspeglar inte sällan i bedömningen av bilderna. Lite av "Han var så otrevlig i vår diskussion förut, så nu skall han minsann få se! Nu skall här sågas bild!"
Finns det någon möjlighet att informationen om vem som tagit en bild inte visas förrän man gjort sin bedömning? Jag tror att det skulle bli ärligare kritik då...
Bara en tanke!
/Janne
Är det fler än jag som upplever det på detta sätt?
Eller omvänt så märker man i forumen ibland att olika medlemmar råkar "i luven" på varandra. Det återspeglar inte sällan i bedömningen av bilderna. Lite av "Han var så otrevlig i vår diskussion förut, så nu skall han minsann få se! Nu skall här sågas bild!"
Finns det någon möjlighet att informationen om vem som tagit en bild inte visas förrän man gjort sin bedömning? Jag tror att det skulle bli ärligare kritik då...
Bara en tanke!
/Janne