Annons

Översyn av bloggregler

Produkter
(logga in för att koppla)

alf109

Aktiv medlem
Jag tycker att man borde ändra reglerna en smula.
Regeln:

"Bloggar eller blogginlägg som används mer som politiskt verktyg eller för att agitera för sin sak är också regelbrott. Förekommer det så blir medlemmen varnad om det innan vi genomför åtgärder."

Tycker jag borde skrivas om eller tas bort. Anledningen är att jag sett att många hänger upp sig och använder denna regel som argument så fort någon ger uttryck för en åsikt, och de flesta åsikter kan ses som politiska.

Fotografi, och då främst dokumentärfotografi, är politiskt till sin natur. Dessutom blir det väl många slätstrukna bloggar när folk inte kan ge uttryck för sina åsikter på FS bloggar.

Om man inte kan skriva om sådant som man upplever som angeläget på FS bloggen finna risken att man i stället flyttar sitt bloggande, och då blir det ännu mer slätstrukna bloggar.

Jag tycker också att en blogg, om den skall ha något allmänintresse, ofta är just reflektioner på liv och samhälle, och sådant kan alltid tolkas som "politiskt".

Jag anser att det skulle räcka gott om man följde de pressetiska regler som gäller i resten av samhället och att bloggandet inte blir en reklampelare vare sig för prylar eller politiska partier. Nu funkar iofs FS bloggandet ofta som en reklampelare för prylar, men det tycks man inte ha några problem med. Så varför denna skräck för att folk ger uttryck för sina åsikter? Även om dessa kanske kan ses som politiska?
 
Jag håller med i stort.

Eftersom bloggar på Fotosidan publiceras under vårt namn så dras vi med i tex rättsprocesser eller mediadrev om man tex skulle vädra alltför kontroversiella åsikter, så vi vill förbehåll oss rätten att terminera en blogg eller ta bort vissa inlägg. Det har skett en gång och det var också då vi kände oss nödgade att skriva den regeln. Men den är kanske för otydlig då, så en bättre formulering kan vi komma fram till.

Naturligtvis får man vädra personliga åsikter i bloggen, men blir det så att bloggen används primärt som reklampelare för tex en politisk kampanj eller för att skriva om saker som inte har ett jota med Fotosidans inriktning tycker vi FS är fel plats att ha bloggen på.
 
Jag håller med i stort.

Eftersom bloggar på Fotosidan publiceras under vårt namn så dras vi med i tex rättsprocesser eller mediadrev om man tex skulle vädra alltför kontroversiella åsikter, så vi vill förbehåll oss rätten att terminera en blogg eller ta bort vissa inlägg. Det har skett en gång och det var också då vi kände oss nödgade att skriva den regeln. Men den är kanske för otydlig då, så en bättre formulering kan vi komma fram till.

Naturligtvis får man vädra personliga åsikter i bloggen, men blir det så att bloggen används primärt som reklampelare för tex en politisk kampanj eller för att skriva om saker som inte har ett jota med Fotosidans inriktning tycker vi FS är fel plats att ha bloggen på.


Jag har full förståelse för detta! Precis som Alf tycker jag att man ska följa de pressetiska reglerna som finns i samhället även i bloggarna men med det regelverk som finns idag kan kännas väldigt hämmande, det är bra att ni funderar på en omformulering som beskriver att takhöjden trots allt är väldigt hög på Fotosidan och tydligt sätter en gräns för vad man får och inte får skriva på Fotosidan.
//Chasid
 
Bloggregler?

Jag måste ha "tomater på ögonen" (tyskt ordspråk... fritt översatt)
Men är Bloggreglerna borttagna? Hittar inte dem någonstans bland menyerna.
Tyvärr så imponerar inte den nya designen.
Hälsningar GustafE
 
Allt sådant där som förut fanns i "Om Fotosidan"-menyn ligger nu i sidfoten på varje sida.

http://www.fotosidan.se/cldoc/info-termsofuse.htm

Det är väl denna paragraf som behöver förtydligas:
Bloggar eller blogginlägg som används mer som politiskt verktyg eller för att agitera för sin sak är också regelbrott. Förekommer det så blir medlemmen varnad om det innan vi genomför åtgärder.

Kanske något i stil med detta?
Bloggen skall primärt ha någon koppling till bloggarens fotointresse, men andra inlägg är förstås också tillåtna. Personliga åsikter i diverse frågor (tex politik) får vädras, men får läsaren intrycket att bloggen primärt används som verktyg för att bedriva kampanj mot något eller någon, värva läsare till annan sajt, göra reklam för egen vinning etc så har redaktionen rätt att avsluta bloggen (efter varning). Fotosidan förbehåller sig också att kunna radera enstaka blogginlägg som är grovt stötande eller kan kan tänkas bryta mot Personuppgiftslagen, Lagen om tillsyn av elektroniska anslagstavlor eller Fotosidans regler.

Grundregeln jag vill få fram är att på Fotosidan bloggar man för att man når många fotointresserade läsare, inte bara att man (kanske) når ut till fler läsare med sitt budskap här än om man hade bloggen på annat ställe.
 
Senast ändrad:
Naturligtvis får man vädra personliga åsikter i bloggen, men blir det så att bloggen används primärt som reklampelare för tex en politisk kampanj eller för att skriva om saker som inte har ett jota med Fotosidans inriktning tycker vi FS är fel plats att ha bloggen på.

Jag tycker som Alf att det skall va högt i tak på Fotosidan. Att ha en yttrandefrihet är bra och viktigt! Dock, så är Fotosidan ett forum för fotografi, inte, politik. Sedan håller jag med om att foto kan vara politiskt, och det är väl okej.

Jag tycker att Fotosidan skall förbli just en fotosida. Vill man sedan skicka budskap genom sina bilder och i viss mån text, fine!! Men att göra om Fotosidan till politisk blogg med alldagliga bilder vore Mycket tråkigt i mina ögon. Det finns säkert bättre bloggar för det ändamålet.

Jag tycker att dagens bestämmelser håller! De pekar på vikten utav foto, men möjligheten til text/åsikt. Det nya förslaget öppnar upp för tyckande och individuella tolkningar. Behåll, "fotoföreträdet", framför den skrivna texten!! /Peter-L
 
Egentligen behöver man kanske inte formulera om mycket alls, men tydligt är att man inte riktigt förstår var gränsen går - man hör ju ibland folk säga att man inte får säga något politiskt alls tex.

Så det är väl "mer" här som kan förtydligas
"mer som politiskt verktyg eller för att agitera för sin sak"


Jag tycker bloggar skall kunna få väcka debatt och vara engagerande emellanåt, gärna lite utmanande också. Skriver man ur ett personligt perspektiv måste man också kunna få skriva om sådant som berör en; politik, religion, nyhetshändelser tex. För det i sin tur påverkar ju ens fotografi tex. Och en blogg där man bara får skriva om foto dör ganska snart ut. Men som sagt - fokus skall ändå vara på fotointresset, det är när man tappar detta fokus som bloggen går över till något annat.

Och vi vill ju inte heller behöva vara åsiktspoliser och granska inlägg typ "ojoj, här sa du något förklenande om nuvarande regering, aja baja" :)
 
Bilder i bloggarna

Grundregeln jag vill få fram är att på Fotosidan bloggar man för att man når många fotointresserade läsare, inte bara att man (kanske) når ut till fler läsare med sitt budskap här än om man hade bloggen på annat ställe.

Hur kommer det sig att man i bloggarna kan ha många och riktigt stora bilder, faktiskt klart större än hur de bilder visas som man lägger in i album och grupper/pooler/bildkritik mm?

De sistnämnda bilderna upptar ju (bortsett ifrån om visningsalternativet "Förstora" valts) bara en mindre del av skärmen - mycket utrymme upptas ju av reklam, funktionsalternativ/-instruktioner mm. I bloggarna visas bilder mkt större och på "renare" ytor.

Är det ingen begränsning för hur många och hur stora bilder man kan infoga i bloggen - de bilderna torde väl uppta lika mycket serverutrymme som bilder i grupper/pooler/bildkritik...?

Jag är väl lite avundsjuk (bara lite) på det utrymme som bloggarna får, och det omedelbara rådet är väl att börja blogga... (jag är inte bloggare än), men det vore intressant att höra "redaktionens" svar!

mvh
/B
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.