Annons

Översikt av många dior

Produkter
(logga in för att koppla)

Ulf Hermod

Aktiv medlem
Min vän har 4000 dior och vill digitalisera bortåt 600-700 av dem. Första steget blir förstås att han måste gå igenom alla 4000 och välja ut de intressanta.
Kärnfrågan: Finns det något enkelt och snabbt sätt att skapa en överblick av tusentals dior innan man går vidare?

Min fundering: Kanske han ska börja med att i omgångar lägga ca 40 dior på ett ljusbord och fotografera av dem (med DSLR).
Då får han ju en heltäckande översikt, utifrån vilken han sedan kan välja ut de som han i nästa steg ska digitalisera i högre kvalitet, t ex via diaduplikator eller filmscanner.
Men blir resultatet (översikten) användbart, dvs bra nog för att han ska kunna göra sitt urval, baserat på ca 100 bilder av 40 dior?
Kanske 40 dior är för stort antal att fotografera av?
Eller finns det något helt annat (och bättre) tillvägagångssätt för att skapa en diaöversikt?

Jag tycker att det är en bra idé.
Om det blir tillräcklig kvalitet är väl en smaksak.
Det går ju att filma av diabildvisningar på duken
oxå, då får du med kommentarer.

Ja, det blir säkert förstklassiga bilder av dior på det viset.
Men, oj! Tänk dig en hög med fyratusen dior....

Vad jag tänkte mig var snarast en process i två steg:
- Först en snabböversikt (ganska låga krav på skärpa och upplösning)
- Sedan scanning/duplicering av ett urval dior (högre krav på skärpa och upplösning)

Jag har inlett arbetet med att digitalisera mina dia och negativ. För min del handlar det kanske om 20 000 diabilder, men ett betydligt mindre antal neg. Jag kommer först att välja ut vilka som ska fotograferas av och det gör jag på ljusbord, de som passerar där fotograferas av på i princip samma sätt som Anders gör. Av dessa kommer ett litet antal att skannas med en filmskanner för att få högre kvalite.

Att fotografera ett större antal dia för översikt kan ju vara en lösning om man inte sållar direkt på ljusbordet. 40 dia låter lite väl mycket men 6x4 st om han har en systemkamera eller 6x5 st om han har en kompaktkamera kanske är mera lämpligt tycker jag. Det kan vara en lagom kompromiss mellan översikt och detaljrikedom. Kanske han också kan gruppera bilderna ämnesvis så att bilder med liknande innehåll eller från samma tillfälle fotograferas tillsammans och då kanske ha färre bilder i översiktsbilden.
Men det här beror ju i någon mån på hur stor skärm din vän har.

Lägger man upp 8x5 bilder och man säger att man har en kamera med 12mpix så kommer varje bild, inkl. eventuell ram, att blir något i stil med 540x350 pixlar, dvs knappt VGA-upplösning. Det räcker ju för att få en uppfattning om bildens innehåll, men däremot lär det inte gå att bedöma den tekniska kvaliteten. Så för en grovsållning baserat på innehåll, exponering och komposition borde det kunna funka.

Varför inte använda en diaprojektor utan optik
och fota rätt in i projektorn.
Sen är det bara att mata på med magasin.

Grovgallringen går väl fortast med duk och projektor?
Annars borde de här så kallade "negativskanners" klara jobbet?
http://www.kjell.com/?item=91411&path=
Egentligen ljusbord och billig reprokamera. Jag har aldrig använt någon sådan, men de lär vara hyffsat snabba. Är det bara för att få en översikt behöver de väl inte rengöras så noga heller.

Ett ljusbord och en lupp borde väl räcka ganska långt för gallring. Så har man ju gjort med viss framgång i alla tider.

Ett ljusbord och en lupp borde väl räcka ganska långt för gallring. Så har man ju gjort med viss framgång i alla tider.

Det är mitt första steg i processen. (Se ovan) Fast jag skrev inget om luppen eftersom jag är väldigt närsynt och klarar jag mej långt med att ta av glasögonen.

ANNONS