Annons

Övermättad färg som resultat

Produkter
(logga in för att koppla)

avslutat_medlemskap

Aktiv medlem
Hej,

Jag har ett otrevlig problem när det gäller utskrift av inskannade diabilder.

Följande inträffar:
Antag att min diabild har ett visst färgstick, tex blå. När jag skannar in bilden för att sedan skriva ut den så har det blåa färgsticket förstärkts REJÄLT.
Samma sak gäller för tex röd.

Ett alternativ kanske är att medvetet dra ner på färgsticket innan utskrift, men jag vet egentligen inte hur mycket.

Idealiskt vore ju om jag får samma utskrift som jag ser på bildskärmen.

Något tips?
Undrar
Anders Gunnare, Luleå

Hej

Vad använder du för program.

Om det är Photoshop så återkom, då kan man skapa färgkurvor som kompenserar så skärm, skanner och skrivare har samma "fel" och visar lika.

Mina program

Hej,

Jag använder
Bildbehandling --> Adobe Photoshop 7.0.
Skannern --> Epson Perfection 1650 Photo
Skrivaren --> Epson Stylus Photo 895.

Hälsar
Anders

Hej

Utan att vara expert så är det en profil som beskriver hur den aktuella utrustningens färgåtergivning avviker från normalen, dvs hur programmen bör justera för den enheten.

Ligger i color mappen i windows NT under system32.

På mac är det nog fler program som stödjer användandet av profiler, på PC:n är det bara Photoshop av de program jag kör.

Roine

Liten rättelse.

ICC-profiler är små filer som beskriver hur en viss enhet (skrivare, skärm, skanner) återger färger.

Om jag har en viss färg i en digital fil så kommer olika skrivare skriva ut den färgen med lite olika utseende, en ICC-profil talar då om hur just denna skrivare återger färgen.
Det gör det möjligt för dig att i Photoshop se på skärmen, som naturligtvis är kalibrerad, hur färgen kommer att bli vid utskrift och du kan göra de justeringar som krävs innan utskrift.

För skärmen bör du använda Adobe Gamma för att skapa en egen profil, för skrivare kan man ofta klara sig hyfsat med de profiler som finns att ladda ned från tillverkarnas hemsidor.

Andra program som stöder ICC på ett fungerande sät är Illustrator och InDesign. Det är programmen, inte operativsystemet som avgör om profiler fungerar. Om du kör Win2000 eller XP, med dessa OS har fördelen med Mac helt försvunnit för färghantering.

Profiler för skrivare skall ligga i följande mapp C:\WINNT\system32\spool\drivers\color i Win 2000.

Problemet är att det finns andra mappar som profiler kan ligga i.
Sök efter *.icm i Windows för att se var just din dator lägger profiler någonstans.

Jämför med historieberättande, när samma information går från öra til öra kommer skillnader att uppstå, med en ICC-profil skulle avvikelserna mellan olika berättare justeras och alla skulle alltid höra samma historia.

OBS.
Om du använder profiler för att beskriva för Photoshop hur en skrivare återger färger skall färghanteringen vara avstängd i skrivaren.

Ser ut så här på min gamla Photo700:

Bilagor

• epson.gif
    epson.gif
    10.6 KB · Visningar: 425
Ett stort tack till mipert o roine o alla andra som delar med sig av sina kunskaper om PS o allt elände ikring.
Jag o säkert många med mig hade 0-koll på profiler o sånt, nu börjar det klarna något :)

Åter igen, stort tack för alla tips!

Alltid trevligt att kunna vara till hjälp.
Men, bli inte förvånad om färgerna fortfarande är fel, färghantering är som att cykla, oavsett hur duktig man är så kommer man ramla någon gång.

Sist jag druttade var i vintras när det blev isgata på kullersten, gled tolv meter på rygg med cykeln i vädret och tänkt bara ”hoppas ingen såg mig”. Självklart hade byggjobbarna på huset gjort just det och kommentarer som ”var det lika kul för dig som för oss” ekade mellan väggarna.

Mipert:

Jag har följt diskussionen lite och funderar nu på en sak....vad gör man om man inte hittar någon specifik profil för sin skrivare?? Jag har en HP 930C (ingen höjdarskrivare, men ändå) och har sökt som en "tok" efter profiler till den, men hittar tyvärr ingen. Vad skall man då ange i photoshop??

MVH/Matthias

Roinek:

Det får du väldigt gärna göra. Man tackar så mycket för hjälpen (i förhand).

MVH/Matthias

Man måste komma ihåg att de profiler som finns är gjorda för ett visst papper och bläck, det vill säga tillverkarens egna ;-)

Dessutom så är de profiler man laddar ned inte gjorda för just din skrivare, men, att skaffa egna profiler kostar runt tusen kronor.

Om man inte har profiler, ja, då får man prova sig fram. Finns inga bättre svar, tyvärr.

Jag gjorde som så (innan jag började skapa egna profiler) att jag ställde in min Epson på automatik och justerade resultatet tills det såg bra ut, sedan sparade jag inställningarna för just det papperet.

I Photoshop låter du bilden vara i det RGB-färgläge du föredrar (Adobe RGB) och vid utskrift väljer du ”same as source” innan du skickar filen till skrivaren.

Kom ihåg att olika skrivare har olika inställningar för hur du kan justera skrivaren, men skrivaren skall stå på ”färghantering på”.
När du använder profiler skall den som sagt ha färghanteringen avstängd. Annars kommer skrivaren försöka färgjustera pixelvärdena i din bild och då gör ICC-profilen absolut NADA nytta.

Profilen talar ju om hur en nollställd skrivare hanterar färgerna, den skall tolka ett RGB-värde på samma sätt gång efter gång efter...

Gammalt arméskämt: ”Verkar det lätt? Vänta då tills jag börjar förklara det för dig”

Bilagor

• epson02.gif
    epson02.gif
    2.7 KB · Visningar: 90
Mipert:

Oki, tackar för förklaringen. Misstänkte nästan att det var så man fick göra.

MVH/Matthias

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar