Annons

Övergångsregler, har de ändrats? (Drönare)

Produkter
(logga in för att koppla)

MedinFoto

Aktiv medlem
Hej,

Vill minnas att jag tidigare läst att drönare >250g och < 2kg skulle klassas som A1 under övergångsperioden fram till dec 31 2022. Detta skulle innebära mindre begränsningar men att de fortfarande är helt användbara för de flesta ändamål. Dock skriver Transportstyrelsen detta på sin hemsida gällande övergångsperioden:

"Drönare som väger från och med 500 gram, men under 2 kg kräver att fjärrpiloten har genomfört utbildning och har A3-drönarkort. De får flygas på ett säkert avstånd på minst 150 meter i sidled från bostads-, affärs-, industri- eller rekreationsområden. Avståndet är främst till för att skydda människor som inte är en del av flygningen och som inte på förhand ha godkänt det. Om fjärrpiloten har genomfört godkänd A2-utbildning med tillhörande praktik, får avståndet minskas till minst 50 meter i sidled."

Det innebär ju att allting över 500g blir i princip olagligt att använda om man t.ex. ska ut och fota vid något naturreservat eller annat område där människor kan förväntas befinna sig, förutom att du kan glömma att vara i närheten av bebyggda områden.


Är jag helt ute och cyklar eller är det i dagsläget mer eller mindre uteslutet att flyga runt med t.ex. en Air 2S i de flesta fall?
 
Det bästa är nog att du kollar på Transportstyrelsens hemsida (om du inte redan gjort det!). Det gjorde jag, av ren nyfikenhet eftersom jag (ännu) inte äger eller flyger med någon drönare! Av det lilla jag orkade läsa fick jag intrycket av att det är väldigt krångligt och kringgärdat av mängder med regler och bestämmelser! Den dan jag skaffar drönare blir jag nog tvungen att ta körkort!
 
Hej,

Jag citerar från Transportstyrelsens hemsida i posten ovan. Tänkte dock se om jag är den enda som uppfattat det annorlunda tidigare. Har A1/A2/A3 körkort (annars kan du inte köra något över 249 gram) men det påverkar ju inte deras ganska strikta regler gällande avstånd under övergångsperioden.

Hade gärna köpt en 2S eller Pro 2 men både nuvarande och framtida regler gynnar de inte om inte DJI retroaktivt kan C-klassa dem vilket verkar lite osäkert.
 
  1. Drönare som väger under 250 gram får flygas över utomstående personer som finns i området, men aldrig över folksamlingar. I följ mig-läget får de flygas högst 50 meter i sidled från fjärrpiloten.
  2. Drönare som väger från och med 250 gram, men under 500 gram kräver att fjärrpiloten har genomfört utbildning och har A1-drönarkort. De får inte flygas över folksamlingar och får inte flyga över utomstående personer som finns i området.
  3. Drönare som väger från och med 500 gram, men under 2 kg kräver att fjärrpiloten har genomfört utbildning och har A3-drönarkort. De får flygas på ett säkert avstånd på minst 150 meter i sidled från bostads-, affärs-, industri- eller rekreationsområden. Avståndet är främst till för att skydda människor som inte är en del av flygningen och som inte på förhand ha godkänt det. Om fjärrpiloten har genomfört godkänd A2-utbildning med tillhörande praktik, får avståndet minskas till minst 50 meter i sidled.
  4. Drönare som väger från och med 2 kg, men under 25 kg kräver att fjärrpiloten har genomfört utbildning och har A3-drönarkort. De får enbart flygas med ett säkert avstånd på minst 150 meter i sidled från bostads-, affärs-, industri- eller rekreationsområden.
 
Åter igen, det är precis vad jag hänvisade till i första posten.

Anledningen till att jag tar upp detta är att både DJI Stockholm och Swedron som man tycker borde ha koll motsäger det som står på transportstyrelsens hemsida. DJI har svarat att de ska se över informationen, har även mailat Swedron som jag inte hört tillbaks från än.

"Under övergångsperioden gäller följande:

Under 250 gram (A0/A1): Flygning över människor tillåtet men inte över folksamlingar.

Över 250 gram upp till 2 kg (A1): Bör ej flygas över enskilda människor. Får ej flygas över folksamlingar.

Upp till 2 kg (med A2-utbildning): Minst 50 m avstånd till icke medverkande personer (A2-godkännande samt praktiskt prov krävs).

Upp till 25 kg (A3-körkort): Minst 150 m säkerhetsavstånd till bostads-, industri-, och rekreationsområden. Ej i närheten av människor."

Så det verkar som om reglerna ändrats under året utan att informationen riktigt spridits till påverkade parter.

Finns ett antal drönare som inte längre kvalar in som A1 med de nya(?) reglerna. T.ex. kan du inte ta en Mavic Pro eller Air 2S eller nåt liknande och flyga i närheten av bostäder, "rekreationsområden" osv. Något som är möjligt om man följer det som e.g. Swedron postat. I princip får du hålla dig till det fåtal som finns under 250 gram om du vill kunna flyga/filma/fota i de flesta områden.
 
Hittade nu även detta:

Som stämmer bättre överens med EU-reglerna kring drönare. Undrar om det är så att Transportstyrelsen helt enkelt gjort en extremt oklar formulering kring kategorin 500g-2kg:

" De får flygas på ett säkert avstånd på minst 150 meter i sidled från bostads-, affärs-, industri- eller rekreationsområden. Avståndet är främst till för att skydda människor som inte är en del av flygningen och som inte på förhand ha godkänt det. Om fjärrpiloten har genomfört godkänd A2-utbildning med tillhörande praktik, får avståndet minskas till minst 50 meter i sidled. "

"får avståndet minskas" verkar ju hänvisa till avståndet på "minst 150 meter i sidled från bostads-, affärs-, industri- eller rekreationsområden" men PDFen ovan pekar på att de normala A2-reglerna gäller, dvs avståndet på 50 meter i sidled gäller endast människor och inget annat.

Får väl ringa de och be de förtydliga detta.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.