Advertisement

Annons

Övergången till DSLR

Produkter
(logga in för att koppla)

EdwardH

Aktiv medlem
Det här inlägget borde nästan ha kommit före mitt andra, men nevermind.

Jag har, på sistone, bestämt mig att DSLR är den korrekta vägen att ta nu. Anledningarna är följande:

1) AF hastighet. Jag är trött på alla mina kamerors långsamma AF. Att sitta och fundera på en AF-lock i 2-3 sekunder när det börjar bli _lite_ mörkare eller i ungefär 1 sekund när det är ljust ute håller inte längre. Jag vill inte ha tid till en kopp kaffe när jag tryckt på avtryckaren. En Nikon D1H vore visserligen ett snabbare köp än en Canon D60, men jag är emot Sony, och eftersom Nikon använder Sonys CCDer så ...

2) EVF is nice, men det finns en gräns för hur mycket man kan se med den. Jag dissar inte EVFs (speciellt inte min 2100:as EVF) men det är faktiskt lite svårare att få sig en bra uppfattning om var skärpan är om man använder sig av antigen skärmen eller EVFen. Det som gjorde att jag var helt emot analoga VFs var för att i alla konsumentkameror är VFerna utan exponeringsinfo. Proffskamerorna har exponeringsinfo där i VFn. Vilket är precis där jag vill ha den.

3) Proffskameror tenderar att ha minimalt med brus, även vid höga ISOtal. Sitter man med en Olympus 3040 så brukar den _satan_ @ ISO400. Nog för att kameran kostar 3500kr, men så mycket brus accepterar jag inte. Längre. D60ns brus @ iso1000 är ... minimal. Inget man kommer att oroa sig om. (än... :) )

4) Zoomen är snabbare. Motorn i 3040:n kan bara jobba _så_ snabbt. Med en DSLR är zoomen lika snabb som man själv kan dra ut den. Många gånger har det hänt att jag har suttit och väntat på att zoomen ska dra ut sig när jag vill fotografera ett intressant ögonblick.

5) 5 sekunder för att starta en kamera? Nej tack. En DSLR har ingen optik den måste dra ut, så bilden kan tas så snabbt man kan trycka av. Vilket är bra.

Det var ungefär därför jag har bestämt mig för en D60. Köpt, förhoppningsvis, i Singapore. Ingen aning hur mycket den kommer att kosta, men jag gissar på 15-17k. Which is fine.

Ifall ni undrar så använder jag faktiskt alla de konstiga funktionerna som mina kameror har, rätt ofta. Det är inte sällan jag sitter i Aperture Priority mode på dagen eller Manual Mode när jag är ute och nattfotograferar.

Ändrar vitbalansen titt som tätt gör jag också.

Så jag är iaf ingen point&clicker.

(Finns det ingen i Malmö som är villig att låna ut sin D60 tills jag får min? :) )
 
.. jag är så sjukligt nyfiken, vart vill du komma med det här inlägget? Verkar som taget ur din dagbok..
 
Jag tror att jag är ute efter

1) "Du har rätt, Edward"
och/eller
2) "Men du missade den och den punkten gällande hur pass mycket bättre DSLRs är, om ska du sitta och försöka få folk att förstå varför DSLRs är överlägsna andra kameror".

Sen vore det inte fel om någon kom med ett "Jag har en D30 som jag inte använder. Den kan du få låna ett tag"-svar. ;D
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.