Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Övergångar på text, Premiere Pro CS5

Produkter
(logga in för att koppla)

drejjan

Aktiv medlem
Hej!

Vad jag förstått använder man Cross Dissolve även till text, men jag får det inte att fungera på alla "klipp", utom ett! Det fungerar utmärkt på bilder och filmklipp från min 5D, samt i början av klippet där jag tonar fram en transparent logga. Under loggan har jag lagt en rad med text som alltså inte är en del av bilden utan en egen text jag skrivit i Premiere (högerklick/add item/title). Den går att tona, men lägger jag sedan in någon annan text på samma sätt och försöker tona den (har även prövat med samma "textfil" som fungerar) så fungerar inte det. Har prövat med andra övergångar vilka fungerar, men alltså inte Cross Dissolve (förutom på första texten). Har prövat och lägga dem på samma eller skilda lager (video 1,2,3,4...) utan resultat. Förstår om det är svårt att säga vad felet kan vara och jag har försökt att jämföra det som går med det som inte går om jag kommit åt någon ruta eller något, utan resultat.

Tacksam för hjälp snarast!

MVH
André

Försökte även göra "bilder" med text i PS, alltså transparenta png bilder istället för att använda funktionen i Premiere, men med samma resultat där. Jag kan ärligt talat inte sätta fingret på vad det kan vara, eftersom det fungerar för en del saker men inte andra. Först loggan i början, den fungerar, gjort till en png utav en pdf i PS. Sedan har jag en halvtransparent border i nederkant där vit text ska ligga och bytas ut (med toning, den som ej fungerar) i takt med att flödet i filmen ändras.

Måste man alltid rendera innan man exporterar?

Nu prövade jag att flytta den första texten, loggan i början tills den del där den andra texten börjar (40 sek in i filmen), och då fungerade inte den helt plötsligt. Men flyttade jag tillbaks den till början fungerade den. Ska pröva och flytta fram en annan text och se om den fungerar.

Allt ser bra ut när jag kollar i premiere, men när jag exporterat fungerar det ej längre (bortsett från första texten med loggan som fungerar)..

osäker på vad du menar. Men när det gäller övergångar (i form av cross dissolves) av allt så använder jag opacitet-verktyget (gula linjen) istället. Samma princip som man styr volymen i ljudspåren. Det kräver lite mer klickande men ack mycket bättre kontroll. Står i manualen hur man gör.

Och nej man måste inte rendera inför en export. Exporten renderar automatiskt allt, om man inte klickar i "använd previews" vilket man kan göra för att spara tid på större projekt med mycket effekter som man redan valt att rendera under redigeringen.

osäker på vad du menar. Men när det gäller övergångar (i form av cross dissolves) av allt så använder jag opacitet-verktyget (gula linjen) istället. Samma princip som man styr volymen i ljudspåren. Det kräver lite mer klickande men ack mycket bättre kontroll. Står i manualen hur man gör.

Jo jag ska pröva med opaciteten och keyframes. Dock prövade jag idag att rendera en liten bit mitt i filmen och då fungerade cross dissolve till min förvåning. kanske var datorn som var trött?

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar