Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Överföring av raw-filer till datorn

Produkter
(logga in för att koppla)

_SaNta

Medlem
Jag försökt hitta ett svar till mitt problem genom att läsa äldre inlägg men jag har inte hittat något svar så därför tänkte jag fråga själv istället.

Nu undrar jag hur jag för över raw-filer, som jag fotat med Canon EOS 400D, till datorn?

Hej Sara
RAW filer är lite speciellt då du har Canon

Billigast är att köra Zoombrowser eller nått annat av de program du har på CD skivan.

Sen kommer det smidigaste, köp en extern kortläsare och använd den

Jag använder Breesesys downloader, men den kostar pengar.

Roine

Hej

Här är ett exempel på en snabb kortläsare om du har USB

http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iID=5237751

När kortläsaren dyker upp med bilderna så kopierar jag den till en ny mapp som jag döper efter dagens fotodatum och plats. Sedan öppnar man ett program och öppnar upp mappen, tex DPP eller Zoombrowser. Själv använder jag Bridge i Photoshop.

Lite test av kort och kortläsare

http://www.xbitlabs.com/articles/storage/display/sandisk_5.html

Firewire extreme kortläsaren funkar ju egentligen bara bra med de nya Extreme IV korten.

Mvh

Omar

Senast ändrad:
Tack så mycket för era svar! :)
Jag testade med programmet som följde med kameran men jag kan inte öppna filerna i photoshop, hur gör jag då?

Fast jag kom på nu i efterhand att jag kanske skulle ha sagt att jag har photoshop elements 4, det är ju ändå lite skillnad på det och cs.
Kan man hämta cameraraw till den på adobe?

Nu har jag laddat ned och packat upp men jag tror jag har packat upp på fel ställe för det fungerar inte. Var någonstans ska jag packa upp?

hej
sök i datorn efter var din gamla ligger, spara undan den o lägg dit denna
Det finns med en textfil som talar om var den borde ligga, men har du en gammal på fel ställe kanske den tar den gamla ändå

jag har inte elements utan cs3 o det skiljer nog

Roine

det kom inte med någon textfil, inte vad jag ser. Jag får väl skita i det och försöka på något annat sätt istället :p
Tack så mycket för hjälpen! :)

ANNONS