** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Överföra redigerade NEF-filer med XMPfil till Lightroom 5.

Produkter
(logga in för att koppla)

andymetal

Aktiv medlem
Hej gott folk!

Jag har ca 20 000 bilder vara 5 000st har jag redigerat i Adobe Camera Raw så det har bildats en hel del XMP-filer som jag inte vill tappa.

Hur ska jag gå tillväga när jag vill föra över alla mina bilder med dessa inställningar utan att tappa veckovis med jobb? Skall jag importera eller endast lägga till i Lightroom och efter detta är gjort, markera alla filer och välja importera metadata?

Har hört mardrömshistorier om detta, så vore tacksam om ngn vänlig själ kan hjälpa mig!

Stort tack på förhand.

MVH
Andreas

Importera bilderna till Lightroom från den disk där de ligger tillsammans med XMP-filerna, så läser Lightroom dessa.

Edit: Du måste också ställa in Lightroom så att den använder XMP och inte databasen.

Importera bilderna till Lightroom från den disk där de ligger tillsammans med XMP-filerna, så läser Lightroom dessa.

Edit: Du måste också ställa in Lightroom så att den använder XMP och inte databasen.

Tack för infon Lars!
Vet du på rak arm hur/var jag ställer in att LR att jag använder XMP och inte databasen?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar